Concurrentieanalyse

Leer van jouw concurrenten en eindig hoger dan zij!

Online concurrentieanalyse: waar sta jij en waar staan zij?

Veel bedrijven en organisaties vragen zich continu af hoe hun concurrenten zich bewegen. Zijn zij met een inhaalslag bezig of zitten ze juist stil? Welke kanalen en middelen zetten zij eigenlijk in? En welke budgetten zullen zij hiervoor hebben? Door een goede concurrentieanalyse uit te voeren kun jij jouw bedrijfspositie verbeteren.

Op basis van online data maken we een concurrentieanalyse. Samen screenen we de online marketingkanalen en -middelen die jouw concurrenten inzetten. Vervolgens zullen we deze data samenvoegen en Key Performance Indicator’s opstellen. Op basis van deze KPI’s kunnen zullen we een ijkpunt creëren en kijken hoe jouw onderneming er voor staat ten opzichte van jouw concurrenten.

Wees je concurrenten een stap voor met een analyse

Samen bespreken we wat we gaan doen om jouw doel(en) te behalen.
Neem geheel vrijblijvend contact met mij op.

Customer journey: concurrenten in meerdere fases analyseren

Bij een concurrentieanalyse komt de customer journey goed van pas. Dit is een model dat het proces dat jouw (potentiële) klant doorloopt bijhoudt. Ook wel een klantreis genoemd. Van kennismaking met, tot klant van jouw onderneming.

Touch

Hoe bereiken jouw concurrenten hun nieuwe klanten? Welke middelen, kanalen en strategieën gebruiken zij hiervoor? Zijn ze bijvoorbeeld veel op social media te vinden, of meer in Google?

TELL

Hoe zorgen jouw concurrenten ervoor dat zij klanten aan zich binden? Hoe maken zij hen geïnteresseerd in hun diensten of producten? Wat voor tactieken gebruiken zij daarvoor?

SELL

Hoe halen jouw concurrenten prospects over om zaken met hen te doen? Ligt het aan hun content, aan hun strategie, of hun aanbiedingen?

CARE

Hoe zorgen de concurrenten voor het behouden van hun klanten? Welke middelen en systemen worden ingezet door je concurrenten om met hen te communiceren na het doen van een aankoop?

Door inzicht te hebben in je concurrenten, heb je direct inzicht in je eigen onderneming. Waar liggen je zwakkere punten en waar juist je sterke punten?

Samen met ons ga je kijken naar de concurrenten. Als je hun goede tactieken en zwakkere gebieden gebruikt als inspiratie, sta je zelf vele malen sterker. Online zijn er nou eenmaal veel meer concurrenten te vinden. Zorg er dus voor dat je boven hen eindigt. OMCBase helpt je daarbij.

 

 

 

 

Yaël Sigger
Owner & Strateeg

Wat vinden anderen?

Wat de partners waarmee wij werken van ons vinden, is heel belangrijk voor ons. Zo kunnen wij onszelf en onze diensten verbeteren waar dat nodig is. Alles om jou en je bedrijf of organisatie alleen het beste van het beste te kunnen bieden. Daar gaan we voor. En dat mag je van ons verwachten.

Momenteel een fijne samenwerking in het uitdenken en meten van een strategie. Erg transparant in het complete verloop van intake tot periodieke opleveringen. Yaël is een sterke sparringspartner, die communicatie vanuit verschillende invalshoeken kan benaderen.
Job Klinkhamer
20:49 21 Aug 18
We werken op het moment een aantal maanden samen met Yaël naar volle tevredenheid. De strategische aanpak gecombineerd met de hands on mentaliteit is voor ons een groot succes. Google zag al snel in dat onze website een verbeterslag had gemaakt en blijft dagelijks plussen in de ranking. Yaël denkt met je mee alsof het zijn eigen bedrijf is, schetst reële verwachtingen en maakt ze waar! Wij zijn super tevreden en raden je Yaël van harte aan (al hopen we wel dat hij genoeg tijd over houdt voor ons 😉 )
Martien Iris
19:30 19 Nov 18
Hartelijk dank aan Yaël Sigger!Eerlijk en behulpzaam!Zijn advies heeft me op weg geholpen waar ik het even niet zag zitten om werknemers te werven voor onze business. Ook advies gekregen ivm onze website. Wat mij betreft een aanrader! 👍
Yasmina Yas
12:57 07 Dec 18
Goede samenwerking met OMCBase voor online promotie. To the point, zeer gerichte aanpak!
Matthijs Brummel
06:50 22 Oct 18
Grote kennis van nieuwe technieken, snelheid en een zeer efficiënte en professionele werkwijze. OMCBase verdiept zich echt in de klant.
Rudolf Nagtzaam
10:40 22 Mar 19
Mijn ervaring met OMCBase is dat het een jong, dynamisch en zeer “to the point” bedrijf is. Hun visie met het Customer Journey model maakt dat je snel en zorgvuldig tot een gedegen en professioneel plan komt. Het team geeft je echt het gevoel dat ze er voor je bedrijf zijn maar vooral, er ook voor staan! Realistische doelstellingen, heldere formuleringen en een efficiënte werkwijze maakt dat OMCbase een perfecte partner is voor BeLive.
Knetterbekske maarten
22:46 20 Oct 19
Wij hebben een enorme stap vooruit gemaakt dankzij OMCBase. Heldere adviezen, realistische doelstellingen en een heel prettige samenwerking.
Inez Ruting
09:54 22 Aug 19

Neem contact op

Bel mijMail mijApp mij

info@omcbase.nl      |      06 163 698 04

Tijdens onze concurrentieanalyse:

Gaan we samen inventariseren

Ontvang jij een voorstel van ons

Versterk je je zwakke punten en ontwikkel je je sterke punten

Behaal jij je (online) doelen, en speel je in op de concurrentie

Ontdek wie je concurrenten zijn

Voor een gedegen concurrentieanalyse moet je ontdekken wie jouw belangrijkste concurrenten zijn. Zij kunnen zich zowel fysiek (bijvoorbeeld een garage, kapper of beautysalon) als online (webshop, coach, reisbureau) in je omgeving bevinden. Zorg bij een onderzoek naar je concurrenten dat je er zo veel mogelijk opschrijft. Deze ga je op een later tijdstip prioriteren.

Talloze concurrenten analyseren heeft weinig zin. Dit duurt veel te lang. Als je dit wel doet, leg je de focus op kwantiteit en niet op kwaliteit. Wellicht heb je dan veel concurrenten bekeken, maar echt diepgaand onderzoek naar hun marketing en online beweging heb je dan niet. Deze kwantitatieve aanpak kun je makkelijk voorkomen. Geef de concurrenten op je lijst stuk voor stuk een score voor de mate waarop zij invloed kunnen hebben op jouw business.

Vervolgens ga je concurrenten vergelijken. Selecteer uit je eerder opgestelde lijst de belangrijkste concurrenten. Welke krijgt de hoogste score en is dus het meest belangrijk? Neem maximaal vijf bedrijven op in het onderzoek naar je concurrentie. Zo houd je een brede kijk op je concurrentie en kun je voor deze bedrijven ook onderzoek op niveau doen.

De data die jou inzicht geeft

Er is een aantal zaken dat standaard moet worden opgenomen in een concurrentieonderzoek. Door deze onderdelen te bekijken krijg je inzicht in hoe een bedrijf te werk gaat. Leg dit naast je eigen resultaten van dit onderdeel om te ontdekken hoe jouw aanpak verschilt met die van je concurrent.

Welke doelgroep wordt er aangesproken?

Zo is de doelgroep een wezenlijk onderdeel van je analyse. Deze bepaalt de manier van communiceren van jouw business. Zaken als advertenties en webdesign hangen af van de doelgroep die jij aanspreekt. Vergelijk jouw target audience met die van jouw belangrijke concurrenten. Wat zijn hierin de grootste verschillen?

Wat wordt er aangeboden tegen welke prijs?

Elke business heeft een bepaald aanbod. Concurrentie van jou biedt vaak dezelfde diensten of producten aan. Vergelijk daarom jullie aanbod. Waar zit het verschil? Heeft een van jullie een uniek item? En zo ja: wat maakt dat item uniek? Is het de vormgeving? De exclusiviteit? Door dit te onderzoeken weet jij precies waarmee jij je kunt onderscheiden ten opzichte van je concurrentie.

Let daarbij ook goed op de prijs. Wellicht ontdek je dat jouw concurrenten veel lager in hun prijs zitten. Klanten zullen daardoor sneller geneigd zijn voor hen te kiezen. Of misschien bied jij wel meer waarde dan je concurrent en ligt je prijs daarom hoger. Onderzoek het aanbod en de prijs van concurrenten om die te kunnen vergelijken met de jouwe.

De kanalen die worden ingezet

Om als bedrijf klanten te bereiken maak je gebruik van kanalen. Hier gaat een hele strategie achter schuil. Neem in je concurrentieonderzoek daarom ook deze kanalen onder de loep. Welke worden ingezet door je belangrijkste concurrenten? Is dit voornamelijk social media? Of wordt er veelal op Google gericht? En hoe wordt er gecommuniceerd op deze kanalen? Wordt er bijvoorbeeld op social media dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of minder frequent iets gepost? En wat staat er dan in die posts?

Deze informatie gebruik jij om te kijken hoe jouw kanalen ervoor staan. Merk je dat bij een concurrent bepaalde posts op een bepaald kanaal ontzettend aanslaan bij de doelgroep? Dan kun je deze ook gaan gebruiken. Of juist andersom: je leert dan welke kanalen jij het beste kunt vermijden. Zo krijg jij nuttige informatie uit je concurrentieanalyse.