Inbound versus outbound marketing: wat is het meest effectief?

Kennis hebben over inbound en outbound marketing is van groot belang om potentiële klanten aan te spreken. Op welke manier ga je hen overtuigen en op welk moment? Wat betekenen de twee termen en hoe verschillen ze ten opzichte van elkaar? In dit blog ontdek jij meer over inbound marketing en outbound marketing.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

9 sep, 2020

}

0 minuten

Marketing om mensen te bereiken

Inbound marketing en outbound marketing zijn methoden om je prospects (potentiële klanten) te bereiken en om ze proberen over te halen. Maar deze termen verschillen van elkaar. Je zou wellicht denken dat er in het aanspreken van prospects niet veel verschil zit, maar niets is minder waar. Inbound en outbound marketing zijn goed in combinatie te gebruiken en lijken daarmee een beetje op push- en pullmarketing. In dit blog leg ik je uit wat inbound en outbound marketing betekenen en welke verschillen er onderling zijn.

inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is het inzetten van gerichte content en ervaringen, met de focus op de behoeften van je prospects. Dit zorgt ervoor dat je potentiële klanten in feite naar jou toekomen; ze zoeken bewust naar het antwoord op een vraag, de oplossing voor een probleem of naar de vervulling van een behoefte. Met bepaalde content bied jij precies datgene dat zij zoeken en zorg je ervoor dat zij dat ook vinden. Kort gezegd: jouw informatie staat op het internet en je prospects vinden die informatie vanuit hun (informatie)behoeften. Maar wat zijn nou voorbeelden van inbound marketing?

Voorbeelden inbound marketing

Schrijf bijvoorbeeld elke week één of meerdere blogartikelen waarvan het onderwerp een raakvlak heeft met wat jouw doelgroep zoekt. Wil je prospect meer weten over de werking van bepaalde technische machines die in jouw branche gebruikt worden? Dan vang je met gerichte artikelen over dat onderwerp deze zoekers op jouw website op. Jij plaatst je blogs en door hun zoekgedrag belanden je prospects middels het door jou geschreven blog op je website; ze komen dus naar jou toe.

Je kunt ook video’s maken en uploaden, e-books schrijven en beschikbaar stellen om te downloaden, infographics ontwerpen en op je pagina plaatsen, berichten op social media plaatsen en ga zo maar door. De bedoeling is dat prospects bewust op zoek zijn naar een antwoord of oplossing en dat jij die biedt.

Een voordeel en een nadeel

Het voordeel is dat de (zoek)intentie van je prospect precies aansluit op de informatie die of het aanbod dat jij deelt. Deze ‘high intent’ zorgt ervoor dat men sneller zal kiezen om met je in zee te gaan. Je bent immers exact de passende oplossing voor hen. Het nadeel is dat het volume (het aantal mensen dat werkelijk bewust zoekt naar die betreffende oplossing) relatief laag uitvalt. De focus ligt hier dus meer op kwaliteit (van de relatie tussen klant en bedrijf) en niet op kwantiteit.

outbound marketing

Wat is outbound marketing?

Outbound marketing is het algemener communiceren van jouw informatie en je aanbod richting de prospect. Het initiatief komt hierbij eigenlijk vanuit jou als aanbieder. De prospect is niet bewust op zoek naar de oplossing die jij biedt met je product of dienst. Heel cru gezegd onderbreek jij in feite hetgeen waar de potentiële klant op dat moment mee bezig is met je communicatie.

Wat zijn voorbeelden van outbound marketing?

Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van een nieuwswebsite, een forum of een gratis mobiele applicatie. De prospect is zijn of haar ding aan het doen en ziet plotseling een advertentie tevoorschijn komen van jou; hetzij bovenaan de website, pontificaal midden op het scherm of waar dan ook. Jij gaat hiermee zelf als aanbieder naar de prospect toe.

Als je televisie kijkt en het reclameblok begint, dan is dat tevens outbound marketing. Hetzelfde geldt voor een advertentie in de krant, een billboard langs de snelweg of voor een poster op het treinstation. De prospect is op dat moment niet op zoek naar iets maar wordt wel met een oplossing geconfronteerd voor een probleem dat hij of zij wellicht heeft (maar zich nog niet bewust van is).

Een voordeel en een nadeel

Bij outbound marketing kun je veel mensen bereiken, waardoor het volume in potentie heel erg hoog ligt. Als je kiest om op social media te gaan adverteren dan weet je dat je veel mogelijk geïnteresseerden kunt aanspreken omdat dagelijks veel mensen van deze platformen gebruikmaken.

Als nadeel heeft deze marketingmethode dat de intentie laag is omdat de mensen die je advertenties of andere vorm van communicatie zien niet bewust op zoek zijn naar een oplossing en niet daadwerkelijk een probleem ervaren waarbij jij kunt helpen. Ze zien op dat moment het nut van een aankoop doen bij jou niet in. Het kan natuurlijk zo zijn dat je hen met je advertentie wél bewust maakt van het feit dat ze eigenlijk een probleem hebben waar jij de oplossing voor hebt (wat waarschijnlijk het doel is van je campagne). Maar de kans dat dit niet zo is en dat mensen je advertentie wegklikken of negeren omdat ze jouw oplossing niet nodig (denken te) hebben is vrij groot.

inbound outbound marketing verschillen

De onderlinge verschillen tussen inbound en outbound op een rijtje

Je weet nu wat inbound marketing en outbound marketing los van elkaar betekenen. Dit helpt je om de onderlinge verschillen beter in kaart te kunnen brengen. Deze termen vergelijken helpt jou uiteindelijk beslissen voor welke marketingmethode je gaat.

  • Inbound marketing richt zich op bestaande behoeften bij de prospect, outbound marketing probeert die behoefte te creëren op het moment dat de prospect de advertentie ziet
  • Inbound marketing positioneert jou ook zonder advertenties als autoriteit, outbound marketing zorgt dat jij zonder advertenties slecht tot niet vindbaar bent
  • Inbound marketing hanteert continue en iteratieve communicatie (bijv. blogs), outbound marketing gebruikt vaak tijdelijke communicatie (advertenties)
  • Inbound marketing vergroot de kans op loyale klanten doordat je richt op de prospects’ behoeften, outbound marketing focust meer op korte/eenmalige contactmomenten en klantrelaties
  • Inbound marketing kan lang de tijd nodig hebben om resultaat te behalen, outbound marketing is over het algemeen vrij direct en geeft sneller resultaten
  • Bij inbound marketing komt de prospect naar jou, bij outbound marketing ga jij naar de prospect

Van vroeger naar nu

Eerder lag de focus binnen marketing vooral op het naar buiten krijgen van je boodschap. Het laten zien dat je bestaat en het laten weten dat de prospect je nodig heeft was het gemeengoed. Hoewel dat nog steeds belangrijk is om te doen, is de marketing meer en meer verschoven naar het bieden van gerichte oplossingen op specifieke vragen. De ontwikkeling van techniek maakt dat deze verschuiving heeft plaatsgevonden.

Toen er nog geen internet was, waren het vooral tv-reclames, radiospotjes en hier en daar een flyer of een artikeltje in de krant die ervoor moesten zorgen dat mensen enthousiast gemaakt werden voor een product of dienst. Met de komst van internet werd de potentiële klant echter veel meer centraal gesteld. Zoekmachines maakten dat gebruikers precies konden zoeken naar wat ze in gedachten hadden. Het hebben van een eigen website bood ondernemers de mogelijkheid om via de zoekmachine prospects bij hun bedrijf te laten consumeren. En tot op heden wordt dat nog steeds gedaan. Mettertijd ontstonden er steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om hun aanbod precies bij de juiste klant met de juiste (zoek)intentie te krijgen.

Het betekent absoluut niet dat outbound marketing nu niet meer populair is. Deze marketingmethode wordt nog steeds volop gebruikt en ondernemingen halen hier nog continu goede resultaten uit.

Moet ik nu kiezen tussen inbound en outbound?

Het korte antwoord is nee. Je hoeft niet één methode te selecteren die je uitsluitend toepast terwijl je niet meer naar de andere omkijkt. Sterker nog: soms kan het zelfs juist beter werken om een combinatie van beiden te gebruiken. Die keuze is natuurlijk geheel aan jou. Denk goed na over wat je wil bereiken. Wil je naamsbekendheid genereren of inzetten op het winnen van loyale klanten? Kies de voor jouw juiste methode(n) en onderschat deze niet.

Realiseer je daarbij altijd hoe belangrijk het is om je doelgroep te kennen. Deze heeft een bepaalde kijk op je aanbod, een bepaalde behoefte, één of meerdere doelen die ze willen behalen, pijnpunten waar ze tegenaan lopen en meer. Over laatstgenoemden kun je meer vinden in ons blog over het Waardepropositie Canvas.

Marketing die potentiële klanten gericht helpt met specifieke oplossingen voor bestaande problemen, behoeften, vragen of wensen levert vaak de meest waardevolle klantrelaties op. De klant kiest dan bewust voor jou en zal hoogstwaarschijnlijk ook vaker bij jou een aankoop doen. Maak voor je eigen bedrijf duidelijke keuzes in het gebruik van inbound en outbound marketing en zorg altijd dat de klant centraal staat in wat je doet.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je vrijblijvend overleggen?

Een marketingstrategie opzetten is niet niks. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat het ons weten. Wij denken vrijblijvend met je mee over hoe jij kunt gaan groeien.