Instagram VS Facebook

Hoewel Facebook van alle social media nog steeds het grootste aantal gebruikers heeft in Nederland, raden we je bij OMCBase toch aan om je voornamelijk te richten op Instagram of een combinatie tussen deze twee in te zetten. Wat de mogelijkheden van deze kanalen zijn en waarom wij Instagram interessanter vinden, dat lees je in deze blog.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

10 Mar, 2020

}

0 minuten

Facebook heeft momenteel zo’n 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Instagram heeft er 4,9 miljoen. Beide platforms zijn bedoeld om jou met je netwerk te laten delen waar je mee bezig bent, maar de insteek is anders. Instagram was oorspronkelijk bedoeld als platform waarop foto’s snel en eenvoudig online gedeeld konden worden. Een desktopversie was daarom lange tijd niet beschikbaar. Inmiddels is deze er wel en is het spontane, in-the-moment element er wel een beetje vanaf. Facebook is altijd al bedoeld geweest als platform voor het delen van foto’s en informatie en het chatten met vrienden, maar breidde deze core business steeds verder uit door andere opties toe te voegen.

Platformgroei

Vorig jaar was het verwijderen van Facebook een hot item. Na een privacyschandaal, waarbij Facebook gegevens van zo’n 90 miljoen gebruikers verzameld bleek te hebben, waaronder 90.000 Nederlanders, riep het satirische nieuwsprogramma Zondag met Lubach mensen op om hun Facebook te verwijderen. Hiervoor werd, ironisch genoeg, een Facebook-event aangemaakt. Uiteindelijk zijn in 2018 720.000 Nederlandse Facebookgebruikers afgehaakt.

Andere kanalen

Nou vermoed ik dat Facebook hier zelf niet zo mee zit. De andere kanalen in hun bezit, namelijk Instagram en WhatsApp, kregen er samen 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers bij.

Groei Instagram

550.000 nieuwe gebruikers wisten Instagram te vinden, waardoor het platform een groei van 26% doormaakte in de Nederlandse markt. Deze trend is vergelijkbaar met de ontwikkelingen in 2017 en zal naar verwachting ook in 2019 blijven doorzetten.

Telefoon met instagram app

Advertising

Facebook en Instagram zijn van dezelfde eigenaar, wat terug te zien is in de manier waarop met advertenties wordt omgegaan. Zowel Instagram als Facebook beschikt over enorm veel informatie over haar gebruikers en kan hierdoor zeer gerichte campagnes aanbieden.

Advertentiemogelijkheden

De lengte van een advertentie is op Instagram iets beperkter dan op Facebook, maar verder zijn de advertentiemogelijkheden vergelijkbaar.

Engagement

Toch heeft Instagram hierin een belangrijk voordeel: advertenties op Instagram leveren doorgaans zo’n 23% meer engagement op dan Facebook ads.

Organische groei

Het is ontzettend lastig om een Facebookpagina organisch te laten groeien. Onder organische groei valt iedereen die je zonder betaling hebt weten te bereiken. De enige manier om op Facebook aan organische groei te komen, is door zulke sterke content te plaatsen dat mensen deze massaal gaan delen; je content gaat dan viral. Tot op zekere hoogte is het mogelijk om mensen te bereiken die via de zoekbalk termen invoeren die in jouw content terugkomen, maar over het algemeen scoor je zelden via deze weg.

Organisch groeien op Instagram

Instagram, daarentegen, biedt ontzettend veel mogelijkheden om organisch te groeien. Via de discover-page ziet elke gebruiker nieuwe posts van mensen die hij of zij nog niet volgt, gepersonaliseerd aan de hand van de posts die iemand eerder heeft geliket. De zoekfunctie is ook op deze pagina te vinden. Hiermee kan niet alleen op bepaalde gebruikers worden gezocht, maar ook op hashtags. Juist daarom is het zo belangrijk om zelf ook goede hashtags onder je posts te plaatsen, maar daar ga ik in de blog over hashtags verder op in.

Communitybuilding

Stel, iemand heeft jouw merk op Facebook gevonden en besloot om je pagina te liken. In theorie zou je diegene nu gratis op de hoogte kunnen houden van je aanbod, ontwikkelingen en leuke acties. In de praktijk valt dit vaak tegen.

Facebook Story vs Instastory

Facebook laat je berichten aan slechts een klein deel van de likers van je pagina zien. Wil je dat je volledige fanbase jouw bericht te zien krijgt? Dan zul je er wat advertentiebudget tegenaan moeten gooien. Je zou kunnen proberen om meer mensen te bereiken door in een Facebook story naar je bericht te verwijzen, maar de Facebook story heeft de status van de Instastory nog niet bereikt. In 2018 keken wereldwijd 300 miljoen Facebookgebruikers dagelijks naar stories. Op Instagram was dit wereldwijd 400 miljoen. Om dit even in perspectief te plaatsen: Facebook had destijds zo’n 2,3 miljard gebruikers, Instagram ongeveer 1 miljard.

Instagram is praktischer

Mede door het grootschalige gebruik van de hashtag en de populariteit van de story is Instagram stukken praktischer wanneer het aankomt op communitybuilding. Hier bereik je makkelijker nieuwe mensen én zorg je makkelijker dat zij je content ook daadwerkelijk zien zodra ze je volgen. Ook Instagram beperkt via haar algoritmes het aantal mensen dat jouw content ziet, maar door de stories kun je een hoop schade inhalen. Daarbij: hoe meer engagement een post krijgt, hoe meer mensen hem te zien krijgen!

Combineren!

Ik ga je niet vertellen dat je volledig moet stoppen met Facebook. Facebook is en blijft het grootste platform waarop kan worden geadverteerd. Vrijwel iedere laag van de Nederlandse bevolking is hier te vinden.

Instagram is interessanter

Maar door de daling in Facebookgebruikers, de enorme groei van Instagram en de vele mogelijkheden van dit platform vind ik Instagram veel interessanter voor jouw business. Wil je Facebook blijven gebruiken? Dan raad ik meestal een combinatie aan tussen Facebook én Instagram, om zo je bereik toch te vergroten en meer leads te genereren.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je Instagramstrategie, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen.  Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!