Een optimale internet marketing strategie in 7 stappen

Ben jij van plan om online marketing te hanteren binnen jouw onderneming of project? Begin bij het begin: een internet marketing strategie opstellen. Weet je niet precies hoe dit moet? Of ben je er van overtuigd dat jij nog niet alles eruit haalt wat erin zit? In dit artikel duiken we dieper in de internet marketing strategie: wat is het en wat kun je ermee?

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

8 apr, 2020

}

0 minuten

Welk nut heeft een internet marketing strategie?

Met een internet marketing strategie heb jij houvast bij het maken van beslissingen binnen online marketing. Van het leren kennen van je doelgroep tot het werven van klanten. En van het inzetten op contactmomenten met (potentiële) klanten tot het continue meten van de resultaten daarvan. Zoals je leest is internet marketing erg breed en voor vele doelen inzetbaar. Deze vele keuzes kunnen leiden tot stress en twijfels. Wat moet jij wel en niet gebruiken? Wanneer zet je iets in en hoe vaak? Waarom maak je die bepaalde keuze? Al deze en meer vragen beantwoord je in je internet marketingstrategie. Het is als het ware een leidraad in jouw online bewegen. Je zorgt er ook voor dat je jouw online visie behoudt en niet de ene week zus en de andere week zo doet. Zo weten (potentiële) klanten exact wat ze van jou kunnen verwachten.

Een internet marketing strategie: wat is dat precies?

In deze ‘handleiding’ stel je de strategie op die jij op gebied van online marketing wilt toepassen. Het gaat hier dan om activiteiten en kanalen waarover jij online beschikt. Je kijkt naar het hier en nu, maar ook naar de toekomst. In een internetmarketingstrategie neem je daarom doelstellingen op voor de korte en lange termijn, hoe je daar nu mee omgaat en wat je doet om je doelstellingen te behalen.

Ondernemers hebben belang bij een concrete visie. Eentje die niet continu verandert. Je brengt stap voor stap in beeld wat je online wilt gaan doen om je doelstellingen omtrent je visie te behalen en brengt prioritering aan. Een internet marketing strategie zorgt hiervoor.

Van begin naar optimale internet marketing strategie

Op dit moment sta je aan het begin van je internet marketingstrategie. Om je op weg te helpen naar een optimaal resultaat hebben we de route naar jouw ideale strategie opgesplitst in verschillende stappen. Houd hierbij rekening dat elke stap continu aandacht verdient. In de online marketing verandert er regelmatig een aantal zaken en je strategie up-to-date houden om hierop in te spelen is cruciaal.

1. Je (online) identiteit vaststellen

Voordat jij überhaupt keuzes maakt over wat je doet in de wereld van online marketing moet je voor ogen hebben wat de identiteit van je onderneming, merk of organisatie is. Heb je bijvoorbeeld al je missie en visie op orde? Kijk hierbij naar de manieren waarop online marketing deze kan ondersteunen. Belangrijk is dat jij precies weet welke meerwaarde dit heeft voor jouw business. Ontdek jouw beweegredenen om aan de slag te gaan met internet marketing. Alleen als jij zelf vierkant achter je keuzes staat kun je resultaten gaan behalen met je strategie voor intermetmarketing.

2. Je target audience in kaart krijgen

Oké, je hebt nu duidelijk voor ogen hoe internet marketing van waarde is voor jouw business. Nu ga je bepalen wie jij online wilt bereiken. Oftewel: breng je doelgroep in kaart. Wat is de doelgroep die jij wil aanspreken? Weet je dit? Dan is het tijd om te achterhalen waar je hen online kunt vinden. En: hoe is hun gedrag op internet? Pas als jij deze cruciale informatie weet over je doelgroep, kun jij voor hen van waarde zijn. Dit doe je door te kijken naar hun wensen en behoeftes. Hoe gerichter jij op zoek gaat naar je doelgroep, hoe beter je weet wat zij willen. Om hierbij het beste resultaat te krijgen, verplaats je je in de doelgroep.

Kijken vanuit de ogen van je doelgroep

Een fantastische manier om je in je eigen doelgroep(en) te verplaatsen is met het opstellen van een persona. Met een persona kun jij inspelen op wat je doelgroep écht wil. Een doelgroep bestaat uit meerdere mensen. Zij hebben elk hun eigen interesses, behoeften, manier van denken en mening. Door te segmenteren breng je mensen met overeenkomstige kenmerken samen. Een persona helpt je om een realistisch beeld te krijgen van dit doelgroepsegment. Het is in feite een fictief persoon die als gemiddelde van een bepaalde doelgroep gezien kan worden. Ken je deze persona — op basis van je eigen degen onderzoek — karaktereigenschappen, gegevens (leeftijd, geslacht, woonplaats, beroep, inkomen, etc.), interesses (hobby’s, vrijetijdsbesteding) en meer toe? Dan komt je doelgroep tot leven. Dit helpt je om deze doelgroep precies te bieden wat zij willen en hen op exact de juiste manier aan te spreken. Zo bied jij échte meerwaarde voor de (potentiële) klant.

Een internet marketing strategie opstellen in 7 stappen

3. Check wat je concurrenten doen

Als jij in Google zoekt op een bepaalde term, zul je merken dat er vrijwel nooit slechts één aanbieder is. Met andere woorden: concurrentie is onvermijdbaar. Echter is deze concurrentie niet altijd onoverbrugbaar. Als je weet hoe jij online marketing voor je business kunt gebruiken, kun je er ook achter komen hoe je concurrentie dit inzet. Een kijkje in hun werkwijze biedt jouw internetmarketingstrategie nieuwe inzichten. Wellicht gebruiken zij andere online kanalen om hun klanten te bereiken. Hoe spreken zij hun doelgroep aan? In welke frequentie communiceren zij? Als je dit op een rijtje zet, weet jij op welke punten jij het vervolgens beter kunt gaan doen. Houd wel altijd je eigen missie en visie in je achterhoofd en verlies deze niet.

4. Bepaal welke middelen en kanalen je inzet

Tijdens deze stap kijk jij naar welke middelen je nodig hebt. Gebruik hiervoor de informatie die je tot nu toe verzameld hebt. Je kunt kijken naar kanalen waarmee je jouw boodschap kunt uitdragen, kanalen waar jouw doelgroep gebruik van maakt, kanalen die je helpen met het meten van je doelstellingen en nog veel meer.

Houd in je achterhoofd dat niet elk kanaal geschikt hoeft te zijn voor jou. Wellicht maakt jouw persona uit stap 2 gebruik van vijf soorten social media. Kijk dan of het binnen je macht (tijd en budget) ligt om hier ook gebruik van te maken. Grote kans dat dit niet het geval is. Breng dan prioriteit aan.

Om jou een idee te geven van de mogelijkheden zetten we hier een aantal middelen en kanalen neer om jouw doelgroep te kunnen bereiken:

5. Doelen stellen om resultaat te halen

Tot zover weet jij wat je business doet, wie je doelgroep is, wat je wilt overbrengen op je (potentiële) klanten en hoe je hen kunt bereiken. Nu is het tijd om relevante doelen op te stellen. Wat wil jij bereiken met je business? Wees hierbij kritisch op je doelen. Lees ze een aantal keer na en vraag jezelf af of ze niet te algemeen zijn. Wat zijn jouw Key Performance Indicators? En hoe meet je deze ijkpunten? Een gigantisch voordeel voor jouw internet marketing strategie is dat je digitaal vele gegevens kunt meten.

Extra tip: zorg dat je een doelstelling heel concreet formuleert en dat je voorkomt meerdere doelstellingen in één te proppen. Zo kun je de doelstelling ‘Flink inzitten op blogs realiseren’ onderverdelen in meerdere doelstellingen:
Per week een x-aantal blogs van meer dan 1000 woorden op mijn website delen.
Na een half jaar van 1000 naar 1500 maandelijkse websitebezoeken.
Direct na livegang van blog een social media post plaatsen die verwijst naar dit blog.
Op social media na zes maanden een verdubbeling van het huidige aantal volgers realiseren.

Nuttige tools om je doelstellingen bij te houden

Om de gegevens voor je internet marketingstrategie te verzamelen maak je gebruik van tools waarmee je kunt meten. Je kijkt of je uitgevoerde activiteiten ook effectief zijn geweest. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kun je inzien hoe goed jouw website wordt bezocht, wat het gedrag van bezoekers op je website is en nog meer. Andere tools zijn SEMrush of Screaming Frog voor zoekwoordanalyses en Ahrefs of Majestic voor je backlink-onderzoek.

Gebruik Google Analytics om de resultaten van je doelstellingen te meten

6. Een plan van aanpak opstellen

Nu je weet wat je kunt doen en hoe jouw business dat het beste kan aanpakken, heeft je online marketingstrategie baat bij een plan van aanpak. Je neemt hierin voor jezelf een aantal stappen op. Met deze stappen werkt je onderneming of organisatie toe naar een doel. Van A tot Z heb jij inzichtelijk wat je gaat doen. Dit geeft rust voor je business omdat je hierop altijd kunt terugvallen.

Wat hierin opgenomen wordt, verschilt per bedrijf. Je kunt hierbij denken aan plannen voor websiteoptimalisatie, zoekmachineoptimalisatie, linkbuilding of andere zaken.

7. Houd je online marketingstrategie up-to-date

Hoewel je met vorige stappen je online marketingstrategie zo goed als volledig hebt kunnen opstellen, is deze niet ‘klaar’. Sterker nog: eigenlijk is deze nooit af. De wereld van online marketing is namelijk continu in beweging. Er zijn voortdurend nieuwe trends waardoor je jouw keuzes dient bij te stellen. Houd hier rekening mee. Zorg ervoor dat jij het meeste uit jouw strategie blijft halen. Als je dat niet doet, zullen je concurrenten dat wel doen en profiteren van hun voorsprong op jou.

Houvast voor de toekomst door je online marketingstrategie

Als je alle stappen hebt doorlopen, dan heb je een optimale online marketingstrategie waarmee jij kunt gaan scoren. Gebruik deze als basis voor je keuzes omtrent je marketingcampagnes, optimalisaties en andere keuzes. Belangrijk is dat jij de opgestelde visie van je onderneming altijd naleeft. Je online marketingstrategie helpt je hierbij. Zo maak je geen beslissingen die je later eventueel weer recht moet trekken. Met jouw nieuwe online marketingstrategie gaat jouw business een vruchtbare en waardevolle toekomst.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Kun je hulp gebruiken?

Heb je weinig tijd of kennis om een gedegen internetmarketingstrategie op te zetten? Samen met ons maak jij je business tóch klaar voor de toekomst.