Waarom een kennisbank jouw website gaat helpen scoren

Ben jij klaar om je bedrijf of organisatie als autoriteit binnen jouw branche op de kaart te zetten? En ben je klaar om hoger in Google te scoren? Een kennisbank helpt je bij beide wensen. Lees snel hoe.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

3 Mar, 2020

}

0 minuten

Hebben jij en jouw collega’s veel kennis over een bepaald onderwerp? Dan is een kennisbank maken een hele goede keuze. Het komt je expertstatus ten goede en het is goed voor je SEO. Met een kennisbank op je website hoef je tijdens het schrijven van blogs niet diep op specifieke onderwerpen in te gaan. Verwijs je bezoeker met een deeplink naar het betreffende onderwerp in je kennisbank.

Wat is een kennisbank?

Een kennisbank is een online informatiebank over een specifiek onderwerp. Een kennisbank bevat vele artikelen over dat onderwerp.

Laat je kennis spreken

Een kennisbank is in feite een online bibliotheek op jouw website. Bezoekers kunnen hierin op bepaalde termen zoeken. Vervolgens zien zij de geschreven artikelen die met de opgezochte term te maken hebben. Via zo’n kennisbank kun jij je kennis delen met je collega’s/werknemers (intern) of je klanten (extern). Afhankelijk van of je kiest voor een interne of externe kennisbank kun jij informatie delen.

Intern versus extern

In een interne kennisbank (alleen voor werknemers beschikbaar) kun je informatie verzamelen voor je werknemers. Denk hier vooral aan (grote) bedrijven met vele medewerkers in de klantenservice. Zij moeten op één lijn zitten over onderwerpen waar veel vragen over binnenkomen. Laat je in de interne kennisbank de juiste methodes en antwoorden opnemen? Dan kunnen je medewerkers daar op terugvallen als ze een vraag over dat onderwerp krijgen. Het biedt hen zelfs de garantie dat ze een foutloos antwoord kunnen terugsturen als zij het antwoord uit de kennisbank kopiëren en plakken.

Externe kennisbanken zijn voor het delen van informatie met de ‘buitenwereld’. Bevindt jouw website zich in een branche met jargon? Dan kun je deze vaktermen uitleggen in artikelen. Deze artikelen verzamel je en bundel je in de kennisbank. Verwijs in een pagina waarin je dit jargon gebruikt naar het betreffende artikel. Zo voorkom je dat mensen je website verlaten om de term op te zoeken. Je zorgt juist dat ze op jouw website blijven.

Autoriteit als middel voor je doelen

Daarnaast scoor je met een kennisbank goed op autoriteit. Voor zowel Google als voor de lezer. Verderop in dit blog behandel ik de meerwaarde van een kennisbank voor SEO, dus voor Google. Kijk je naar de lezer, dan heb je tevens een hoop te winnen. Iemand met verstand van zaken wordt over het algemeen meer vertrouwd dan iemand die puur en alleen zijn business aanbiedt. Informeer je de bezoekers van je website? Dan biedt je hen naast jouw diensten ook jouw kennis aan. Schrijf jij (of iemand anders binnen jouw bedrijf) continu interessante, aantrekkelijke en motiverende content? Dan komt men terug voor jouw kennis. Men onthoudt dat jij veel kennis hebt van een onderwerp. Als de bezoeker — een periode ná het bezoeken van jouw website — een vraag heeft die binnen jouw branche valt, denkt deze direct aan jouw autoriteit binnen de branche. De bezoeker keert dan terug op je site. En terugkerende bezoekers: daar kun je geweldige (vaste) klanten van maken.

Een kennisbank kan zowel intern als extern fungeren en beiden hebben een grote invloed op de manier waarop klanten behandeld worden

Hoe moet een kennisbank eruitzien?

Voor je zelf een kennisbank gaat maken, moet je rekening houden met hoe deze in elkaar zit. Hoe ziet een kennisbank eruit? En hoe werkt de navigatie? In dit hoofdstuk vertel ik het je.

Een duidelijke structuur

Vaak is een kennisbank verdeeld in categorieën, om structuur te realiseren. Kijk voor een voorbeeld naar de introafbeelding bovenaan deze pagina. Je hebt een hoofdonderwerp (waarin jouw bedrijf of organisatie werkzaam is) met verschillende subonderwerpen. Deze subonderwerpen hebben op hun beurt weer verschillende artikelen. De artikelen zijn van groot belang binnen de touch-fase van de customer journey. In deze fase komen de klanten in contact met je bedrijf. Richt je een artikel zoekwoordgeoptimaliseerd in? Dan is de kans groter dat je nieuwe bezoekers binnenhaalt met je (externe) kennisbank.

Makkelijk navigeren door je kennisbank

Een kennisbank is direct toegankelijk op de website via een speciaal menu. Hanteer je een goede structuur, dan kunnen bezoekers makkelijk door dit menu navigeren. Je kunt hen hierbij helpen door een zoek-functie of een ABC-menu toe te voegen. Beide methoden kun je zien in het voorbeeld hieronder: de kennisbank van het Voedingscentrum.

In de kennisbank van het Voedingscentrum zie je dat men kan zoeken naar termen en een overzicht heeft van subonderwerpen van A tot Z

Hoe maak ik een bruikbare kennisbank?

Een kennisbank maken begint met het opzetten van een gestructureerde indeling. Formuleer je hoofdonderwerp en vervolgens je gewenste subonderwerpen. Sorteer deze laatste op A tot Z.

Zoek-functie en ABC-menu

Maak het je bezoekers makkelijk door hen in de kennisbank snel datgene te laten vinden wat zij zoeken. Zorg dat zij op een bepaald woord kunnen filteren, of bied hen een overzichtelijke lijst aan met onderwerpen van A tot Z die in jouw kennisbank zitten.

Maak van je kennisbank geen doolhof

Je websitebezoekers moeten absoluut niet het idee hebben dat ze zijn verdwaald. Zoals je zojuist gelezen hebt: je wilt bezoekers juist op je website houden. Kunnen deze de weg terug niet meer vinden? Dan gaan zij van je website af. Zij zijn van mening dat je website onoverzichtelijk is en komen daarom niet meer terug. Je kunt hierbij eventueel gebruik maken van ‘breadcrumbs‘. Je kennisbank (of website) laat zien via welke stappen je op de huidige pagina gekomen bent. Zo kun je — net als Hans en Grietje met hun broodkruimels — makkelijk te weg weer terug vinden. Een breadcrumb ziet er als volgt uit: “Home > Kennisbank > Sub-onderwerp > Artikel”.

Hiërarchie is koning

Een bruikbare kennisbank bestaat uit duidelijk geformuleerde en nuttige subonderwerpen. Hoe nuttig iets voor jouw branche is, bepaal jij zelf. Gebruik bij het opzetten van je subonderwerpen een doordachte hiërachie. Voorkom dat je een aantal maanden na het opzetten van de kennisbank moet schuiven met subonderwerpen. Zet daarbij een logische structuur op die van A (hoofdonderwerp) via B (subonderwerp) naar C (artikel) gaat. Binnen categorieën is het geen probleem om naar elkaar te verwijzen. Doe dit echter alleen als je zeker weet dat Artikel X ook echt te maken heeft met Artikel Y.

Je wordt afgerekend op relevantie

Een kennisbank zet je op voor mensen die om antwoorden verlegen zitten. Verplaats je in je websitebezoeker en bedenk de vragen die voor jouw business relevant zijn. Hoe logisch het ook klinkt, soms wordt er gedacht: een kennisbank is alleen bruikbaar als hij relevant is. Kijk niet vanuit jouw ogen, maar vanuit die van je bezoeker. Jij kunt alle onderwerpen in je kennisbank wel interessant vinden: als je websitebezoeker hier niet naar op zoek is, is de kennisbank voor hem of haar niet bruikbaar.

Als je je afvraagt: "heeft mijn website een kennisbank nodig" dan is het antwoord wellicht "ja"

De voordelen van een kennisbank maken

Een kennisbank maken doe je niet zomaar: daar moet wel een doordacht idee achter zitten. Er is een aantal voorbeelden te noemen waarom jij kan besluiten dit wel te gaan doen.

1. Voorkomen van onnodige herhaling in je blogs

Heb jij een blog over online marketing? Vele bezoekers zullen, door je artikelen te lezen, op een gegeven moment het een en ander weten over dit onderwerp. Je wilt dan niet keer op keer moeten uitleggen wat bijvoorbeeld contentmarketing inhoudt.

Het komt de leesbaarheid van je blogs of pagina’s niet altijd ten goede als je continu bepaalde begrippen moet uitleggen alvorens je bij de essentie van je blog of pagina komt.

Beschikt jouw website over een kennisbank? In een korte alinea — of zelfs in één zin — verwijs je naar een artikel waarin je dieper ingaat op een bepaald onderwerp.

2. Je kunt relevante basisinformatie bieden aan je bezoekers

Staat op jouw website een kennisbank? Dan zien bezoekers jouw website als informatiebron en is de kans groot dat zij hiervoor later terugkomen. Mits je content voor hen bruikbaar en leerzaam genoeg is, uiteraard.

Er zal ook een percentage bezoekers zijn dat nog niet veel af weet van het onderwerp van je website. Hen ga je een groot plezier doen met het aanbieden van informatie uit je kennisbank. Denk maar aan de website van de Rijksoverheid als je naar de Verenigde Staten reist, de website van het Voedingscentrum als je op zoek bent naar gezond eten en de HBO kennisbank als je zoekt naar informatie voor een opdracht tijdens je opleiding.

Als jouw kennisbank precies antwoord geeft op wat de websitebezoeker zoekt, dan waardeert deze dat. Hoe vaker dit gebeurt, hoe groter de kans dat iemand regulier terugkeert op je kennisbank. De kans dat hier een lead uit ontstaat is erg groot.

3. Een kennisbank maken is goed voor je SEO

Het gebruiken van een kennisbank heeft een positieve invloed op je SEO-structuur. Mits je je kennisbank goed structureert, uiteraard. Dit doe je zodat je bezoekers gemakkelijk van de ene naar de andere pagina kunt leiden. Bijvoorbeeld van je blog naar je kennisbank, of andersom. Tevens houdt Google van websites die structured data hebben. Een kennisbank is daarvan een voorbeeld. De zoekmachinegigant neemt deze factor mee in de ranking van jouw website.

De combinatie van een stevige linkstructuur met een continu groeiend aantal bezoekers zorgt ervoor dat jouw website steeds meer autoriteit krijgt. En dat is tevens een factor die een grote rol speelt in de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines.

Met long tail keywords richt jij je op specifieke zoektermen die op lange termijn zeer winstgevend kunnen zijn

Tip: gebruik long tail keywords

Long tail keyword kunnen perfect worden ingezet binnen jouw kennisbank. Onder de term longtail keywords verstaan we lange en specifieke zoekwoorden (ze hebben een lange staart). Het zijn bijna zoekzinnen.

Zoekwoorden met meerdere zoektermen erin

Omdat ze zo specifiek zijn, is er weinig concurrentie op. Kijk maar naar onderstaande termen, puur als voorbeeld. De zoekterm ‘meubels’ is zó breed dat er duizenden anderen op concurreren. De zoekterm ‘antieke meubels van eikenhout’ is veel specifieker: de kans is groot dat hier minder dan vijftig concurrenten op zijn. Je kunt met long tail keywords dus beter concurreren, waardoor je makkelijker hoger komt in Google.

Let er wel op dat je hiermee focust op de lange termijn. Gebruikers die zoeken met long tail keywords komen door je kennisbank vaker en sneller op jouw website terecht. Sluit jouw bedrijf of onderneming vervolgens goed aan op de wensen van de bezoekers? Dan kan dit resulteren in een groei van conversies.

 

Voorbeelden van long tail zoekwoorden

  • Rode schoenen met gele veters (i.p.v. ‘rode schoenen’)
  • Antieke meubels van eikenhout (i.p.v. ‘meubels’)
  • BMX-route in Gelderland voor beginners (i.p.v. ‘BMX-route’)
  • Blauw Adidas vest met witte rits in maat L (i.p.v. ‘vest’)

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Ben je geïnteresseerd in een kennisbank, maar heb je te weinig tijd of kennis hiervoor? Wij helpen je graag. Spreken we je snel?