Dit zijn de 8 marketingtrends voor 2022

Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen. Na wat we hebben geleerd van vorig jaar, legt 2022 nieuwe kansen bloot op het gebied van marketing. In deze blog gaan we daarom in op de meest belangrijke marketingtrends voor 2022.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

15 mrt, 2022

}

0 minuten

1. Videomarketing

Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van online marketing. We zagen in 2021 dan ook een grote toename in het aantal bedrijven dat video inzette voor hun marketingstrategie. Door middel van video kun je een verbinding creëren met jouw doelgroep die veel persoonlijker is dan bijvoorbeeld een foto of een bericht. Je spreekt rechtstreeks tot jouw doelgroep en laat de persoonlijkheid van jouw bedrijf zien. Je kunt video’s inzetten bijvoorbeeld om uit te leggen hoe een product werkt, een nieuw product of dienst te introduceren, maar ook om de doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf en de opties die je biedt.

Daarnaast zijn live video’s ook populairder geworden. In een live video kun je rechtstreeks met jouw doelgroep communiceren, kunnen zij vragen stellen en jou en je bedrijf beter leren kennen.

2. Marketing automation

Marketing automation was vorig jaar al een grote trend en die trend zet zich gewoon voort in 2022. Marketing automation draait om het versturen van het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment. Hierbij draait het om gepersonaliseerde content dat automatisch wordt verzonden op basis van jouw instellingen en wensen.

Een marketing automation systeem zoals Hubspot en ActiveCampaign houden het gedrag van prospects bij en zorgen ervoor dat je niet langer met hagel hoeft te schieten. Je weet namelijk precies dat prospect type 1 geïnteresseerd is in productcategorie A en dat prospect type 2 liever content wil zien over productcategorie B. Je kunt dan vervolgens content creëren die exact aansluit bij jouw prospects en daarmee verhoog je de kans om de prospects ook om te zetten in klanten.

Wanneer je dit combineert met een CRM-systeem (customer relationship management systeem), kun je ook makkelijk bijhouden wat je huidige klanten doen en hoe je ervoor kunt zorgen dat zij terugkerende klanten worden. Je kunt dan ook zelfs content versturen voor momenten waarvan je weet dat iemand mogelijk sneller een product of dienst zal kopen. Je kunt dan bijvoorbeeld een maand voor de verjaardag van een klant een e-mail sturen met een aanbod dat aansluit op verjaardagen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

3. Social media

Social media is al jaren een marketingtrend en deze trend wordt alleen maar belangrijker. Nu veel zaken online gaan is het belangrijk om juist hier zichtbaar te worden en te blijven. Terwijl Facebook wat populariteit lijkt te verliezen, wordt LinkedIn steeds interessanter voor veel bedrijven. Het is dan voor 2022 ook een goed idee om een strategie op te zetten voor LinkedIn, zeker als je B2B bent. Niet alleen zet je LinkedIn in voor het imago van jouw bedrijf, ook door persoonlijk meer waardevolle connecties te maken word je een echte ambassadeur voor jouw onderneming. Daarnaast kan het zomaar zijn dat je een connectie met iemand maakt die op zoek is naar wat jij te bieden hebt.

Ook Instagram blijft een belangrijke speler bij social media marketing. Dit visuele platform is de perfecte plek om jouw doelgroep te laten zien wat je doet en wat je in huis hebt. Met meerdere mogelijkheden voor videoformats kun je hier ook al je videomarketing creativiteit kwijt.

4. Chatfuncties

Chatfuncties worden een steeds belangrijker onderdeel van een marketingstrategie. Door middel van een chatfunctie kan een potentiële klant direct contact zoeken met jouw onderneming als hij of zij een vraag heeft. Dit voorkomt dat de potentiële klant met een vraag blijft zitten en daardoor jouw website verlaat. Daarnaast levert dit contact een moment op waarin je een positieve eerste indruk bij de potentiële klant kunt achterlaten. Je kunt ervoor kiezen om een chatbot te implementeren op jouw website of een Whatsapp chatfunctie. Maar ook Facebook Messenger kan een uitkomst zijn.

5. Geoptimaliseerde website

Nu veel particulieren en ondernemers zijn uitgeweken naar een online omgeving is het belangrijker dan ooit om een goed werkende en geoptimaliseerde website te hebben. Een geoptimaliseerde website houdt in dat de website mobielvriendelijk is en dus goed werkt op kleine schermen. Niet alleen moeten onderdelen zoals blokken en afbeeldingen binnen het scherm passen, ook moet de tekst goed leesbaar zijn en moeten alle klikbare onderdelen ook goed werken. Er kan dus best wat tijd gaan zitten in het optimaliseren van een website, maar dit is wel van essentieel belang. Zo kun je namelijk het aantal websitebezoekers verhogen en het aantal bezoekers dat jouw website te snel verlaat verkleinen.

6. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Net zoals voorgaande jaren is het belangrijk dat je website SEO-proof is. SEO (search engine optimisation) zorgt ervoor dat jouw website beter in zoekmachines zoals Google wordt gevonden. Je kunt jouw website SEO-proof maken door goede SEO teksten te schrijven, welke de juiste zoektermen bevatten. Je wilt immers dat wanneer iemand zoekt op een zoekterm dat bij jouw bedrijf past, deze persoon jouw website hoog in de zoekresultaten ziet staan. Nu iedereen zich online bevindt is de concurrentie in de zoekresultaten hoog, dus hoe sneller je aan de slag gaat met jouw SEO, des te groter de kans dat je sneller hoog scoort.

7. Podcasts

We konden er in 2021 niet omheen en dit jaar ook niet: de podcasts. Door middel van een podcasts kun je op wekelijkse of maandelijkse basis kennis en interessante verhalen delen met jouw doelgroep. Je kunt praten over onderwerpen waar jouw doelgroep nieuwsgierig is, je kunt gasten uitnodigen voor jouw podcast, of je kunt je doelgroep iets nieuws leren via een podcast. Er zijn veel verschillende mogelijkheden die ook voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn.

8. Slimme shopping campagne

Voor iedereen met een webshop is Google Shopping een interessante optie. Wanneer je zoekt op een bepaald product komen er vaak ook shop suggesties naar voren met afbeeldingen en prijzen. Die feature heeft Google inmiddels uitgebreid met een slimme shopping campagne. Hierbij wordt een productfeed met producten gecombineerd met machine learning technieken van Google. Deze advertenties worden dan in verschillende vormen in het Google Display Network, Youtube en Gmail getoond. Verschillende advertentievarianten worden binnen deze kanalen getest en uiteindelijk vertoont Google de meest relevante advertentie met de beste prestaties. Voor 2022 is het zeker geen slecht idee om je hierin te verdiepen en te kijken naar de opties voor jouw onderneming!

De bovenstaande trends kunnen ontzettend veel bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Daarom is het verstandig om een marketingstrategie op te stellen voor 2022 en eventueel de jaren erna. Door het combineren van bepaalde trends versterk je jouw strategie en jouw positie op de markt.