Leuk dat jij meer informatie wilt krijgen over leads generatie. In het 1e deel heb ik jou al een aantal tips gegeven en in dit 2e deel geef ik jou nog meer tips. Voor we beginnen met deel 2 volgt eerst een korte introductie:
Leads generatie en leads genereren zijn termen waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt. Jaren geleden was jouw webpagina enkel bedoeld om jouw klanten te informeren en om jouw contactgegevens makkelijk vindbaar te laten zijn. Echter is dat tegenwoordig flink veranderd. Jouw website is niet meer enkel en alleen jouw visitekaartje. Jouw website is DE plek waar jij nieuwe klanten kunt binnenhalen. Leads generatie en leads genereren zijn andere termen voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Wil jij meer weten over de betekenis van een lead of wil jij meer weten over wat nu wel of geen lead is? Dan kun jij hier meer informatie vinden.
Goed nieuwe klanten binnenhalen, oftewel leads genereren dus. Dat klikt heel leuk, maar hoe haal jij eigenlijk nieuwe klanten binnen? Hoe ga jij nou leads genereren op jouw website? Daar ga ik jou in 2 blogs over dit thema verschillende manieren van laten zien. Nu volgt deel 2:
Leads generatie manier 6: stel een automatische chat in op jouw webpagina
Dit klinkt heel ingewikkeld en alsof alleen professionele website bouwers dit kunnen. Echter zijn er tegenwoordig genoeg tools die jou hierbij kunnen helpen. Een automatische chat kan in deze gevallen uitstekend ondersteunend helpen met leads generatie:
- De eerste stappen in een helpdesk: je kunt een bot laten vragen waarmee jouw onderneming hem of haar van dienst kan zijn. Vervolgens krijg jij een antwoordt en stel jij een keuze menu op met mogelijke vervolgstappen voor zijn of haar probleem of een keuze button waardoor zij rechtstreeks doorgaan voor een persoonlijke chat. Zo filter je het probleem er al gelijk uit en dat scheelt tijd.
- Een automatische chat kan ondersteunen voor het genereren van leads: bijvoorbeeld door een chat omhoog te laten komen met de vraag of zij een nieuwsbrief willen of niet. Hier kunnen zij dan “ja” of “nee” aanklikken en bij “ja” kunnen zij hun gegevens achterlaten.
- Een automatische chat kan ook handig zijn om een afspraak in te plannen.
Normaal zou in al deze gevallen een medewerker op zijn minst moeten gaan chatten met jouw website bezoekers. Met een automatische chat hoeft dat niet. Dit scheelt weer tijd en dus geld.
Leads generatie manier 7: maak een uitleg video
Videomarketing is de laatste jaren groter en groter geworden. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de opkomst van sociale media. Echter is dit voor vele nog een aardige drempel. Een video van jezelf maken kan een enorme uitdaging zijn. Echter is een video wel persoonlijk en een mogelijke klant zou zich veel eerder aangesproken voelen. Een video helpt jou met leads generatie.
Een video kan jouw klantenservice ook weer ontlasten. Waar wij het hierboven over een automatische chat hadden. Zou jij nu de meest gestelde vragen in een video kunnen uitleggen. Een video werkt vaak meer verhelderend dan een stuk tekst.
Leads generatie manier 8: schrijf blogs
Blogs schrijven voor leads generatie. Dit middel wordt vaak vergeten en onderschat. De meeste mensen die op het internet zitten, zitten daar om iets te zoeken. Hoe meer content jij schrijft met nuttige informatie, hoe meer kans jij hebt dat een van deze zoekende mensen op jouw webpagina terecht komt. Wanneer jij iemand van de juiste informatie voorziet, gaat diegene jouw onderneming ook als meer kundig zien. Echter kun jij niet over van alles en nog wat gaan schrijven. Zorg ervoor dat jij een connectie houdt met jouw eigen onderneming. Enkele punten die komen kijken bij het schrijven van een blog:
- Zoek naar relevante onderwerpen waarover je kunt schrijven. Een ICT-bedrijf zou een blog kunnen schrijven over verschillende software pakketten met de voor- en nadelen per software pakket.
- Zorg ervoor dat jouw informatie overeenkomt met de personen die jij wilt bereiken. Wij van Salespotential willen mensen bereiken die meer over sales te weten willen komen of meer willen weten over het genereren van meer leads, vandaar deze 2 blogs over een lead genereren.
- Zorg ervoor dat jouw blogpost SEO proof zijn. Een tip die ik jou hierbij kan geven is door WordPress te gebruiken. In WordPress zit een hele handige gratis tool die jouw voorziet van tips om jouw stuk tekst SEO proof te maken. Wanneer jou tekst niet SEO proof is zullen minder mensen jouw stuk tekst te lezen krijgen.
- Voeg een call to action toe. Mensen die jouw blog lezen zijn specifiek op zoek gegaan naar dat onderwerp. Dit kan een uitgelegen kans zijn om deze mensen hun gegevens te vragen in ruil voor een E-book over dit onderwerp.
Leads generatie manier 9: zet jouw social media kanalen juist en actief in
Verspreid content via social media. Hiermee vergroot jij jouw bereik. Jij kunt jouw social media kanalen op verschillende manieren inzetten. Hieronder geef ik jou een aantal mogelijke manieren:
- Deel jouw geschreven content: heb jij een nieuwe blog geschreven? Deel deze!
- Promoot: Heb jij een E-book te koop of in de aanbieding? Bied deze op jouw kanalen aan!
- Deel ook interessante content van iemand anders. Ook al is het niet geschreven door jou, wanneer jij iets deelt wat interessant is voor jouw doelgroep, bereik jij ze op deze manier ook. Je zult hierdoor in hun gedachten blijven als diegene die interessante content heeft gedeeld.
Verzin iets ludieks rondom jouw product en verzin een tag actie: Stel jij bent een eetgelegenheid en je hebt een nieuw XXL maaltijd voor op je menukaart. Deel een afbeelding van deze maaltijd en stuur aan op actie door de vraag te stellen: “wie daag jij uit om dit in ééDeze manier van aansporen tot actie met taggen kun je heel goed toepassen op Facebook of Instagram.
Stel letterlijk jouw vraag: Stel jij bent op zoek naar een boekhouder. Stel de vraag en (on)bekenden zullen jou in contact brengen met een boekhouder of boekhouders zullen zich bij jou melden. Dit is een goed voorbeeld van een effectieve oproep via LinkedIn.
Salestraining van Salespotential
Wil jij meer leren over leadgeneratie? Dan kun jij een training volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:
- Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
- Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
- Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
- Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.
- Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken.
- Omzet door het dak heen gaat.
- Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
- Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
- Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
- Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.
De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:
- Je leert je ideale klant omschrijven.
- Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
- Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
- Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
- Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
- Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
- Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
- Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
- Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.
Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.
Sales uit handen geven aan Salespotential
Een andere manier om nieuwe leads te genereren is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:
- Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
- Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
- Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
- Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
- Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
- Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?
Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:
- Pre start:
- Doelgroep bepaling
- Doel van de campagne
- Wijze van benadering
- Plan van aanpak
- Start:
- Testen van varianten
- Analyseren van de resultaten
- Bijsturen voor de perfecte aanpak
- Executie:
- Dagelijkse targets.
- Wekelijkse meeting.
- Maandelijkse rapportage met resultaten.
- Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.
Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.
Tips voor het afsluiten van jouw koude acquisitie gesprek
Vat jullie gesprek samen.
Voor jij het gesprek afsluit is het handig om uit te sluiten dat er geen misverstanden zijn. Vat jullie gesprek samen en bekijk zo of jullie op 1 lijn zitten of dat er nog bezwaren zijn waar aan gewerkt moet worden. Begin zo’n samenvatting altijd met: “dus als ik het goed begrijp ….”
Geef de vervolgstappen aan.
Jij hebt het verkoopgesprek goed doorlopen. De interesse is er en jij hebt door middel van een samenvatting gekeken of jullie op 1 lijn zitten. Nu moet jij een vervolgafspraak maken, extra informatie sturen of wellicht al wel een offerte sturen. Kaart dit aan door middel van een call to action.
Tips voor wat jij vooral NIET moet doen tijdens het voeren van koude acquisitie
Zorg ervoor dat jij niet onvoorbereid bent.
Zorg dat je alles weet wat jij maar kunt weten over het bedrijf dat jij gaat bellen. Van bedrijfsgrootte tot actuele gebeurtenissen. Lees hier meer over in deze blog.
Zorg ervoor dat jij geen aannames doet.
Zorg ervoor dat jij geen antwoorden invult voor het bedrijf dat jij aan de telefoon hebt. Jij kunt niet weten wat de ander denkt. Jij kunt alleen een vermoeden hebben, maar als jij ergens niet vanuit mag gaan tijdens acquisitie is het jouw vermoeden. Achterhaal altijd wat jouw potentiële klant nou echt vindt.
Zorg ervoor dat jij je script niet voorleest.
Zorg ervoor dat jij écht klinkt. Ken jouw belscript uit het hoofd. Gebruik hem enkel als houvast mocht je het even kwijtraken. Ga vooral niet voorlezen, want dat horen ze aan de andere kant van de lijn.
Zorg ervoor dat jij geen gesloten vragen stelt.
Je wilt tenslotte achterhalen of diegene met wie jij belt daadwerkelijk een probleem heeft die jij kan oplossen. Om dit te achterhalen wil jij zoveel mogelijk informatie krijgen. Deze informatie krijg jij niet met “ja” en “nee” antwoorden. Stel daarom altijd open vragen. Begin een vraag met “wat” en meestal is jouw vraag dan al open.
Begin nooit met de intentie om een afspraak te maken.
Natuurlijk is jouw intentie om een afspraak te maken. Liever gisteren dan vandaag, maar laat jij dit te snel blijken dan zet jouw potentiële klant vraagtekens bij jouw ‘oprechte bedoelingen’. Begin pas over het maken van een afspraak nadat jij jullie gesprek hebt samengevat en nadat jij hebt gekeken of jullie op 1 lijn zitten.
Houd geen briefing over wie jullie zijn.
Houd geen verhaal van 5 minuten over jouw bedrijf en wat jouw bedrijf nou eigenlijk doet. Dat is helemaal niet interessant bij jouw 1e gesprek met een potentiële klant. Zorg ervoor dat jij in 2/3 zinnen zegt wat het probleem is waarom jij belt, wat de consequenties ervan zijn en hoe jij dat probleem kan oplossen. Meer hoef jij niet te zeggen zonder dat er naar gevraagd wordt.