Je hebt de term vast en zeker wel een gehoord, online leadgeneratie. Maar wat is leadgeneratie nou precies? Pas je het wel correct toe? Hoe identificeer je leads die waardevol zijn en zorg je ervoor dat ze omgezet worden in nieuwe klanten? In deze blog zullen wij dieper ingaan op precies dat en meer.
Wat is online leadgeneratie?
Of je nou een gevorderde marketeer bent of net begint in de wereld van online marketing, we kunnen allemaal weleens een verfrisser gebruiken. Daarom beginnen we met het definiëren van wat online leadgeneratie nou precies is. Online leadgeneratie is het opwekken van interesse bij potentiële klanten, een cruciaal aspect van het verkoopproces voor veel bedrijven. Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in de producten of diensten van het desbetreffende bedrijf, maar nog niet klaar was om over te gaan tot een aankoop.
Kort samengevat: het zijn personen die interesse hebben in wat jij of het bedrijf waar je voor werkt te bieden heeft maar nog niet eerder iets hebben afgenomen. Met de komst van online kanalen is een lead niet meer alleen iemand die het bedrijf belt en vraagt om meer informatie. Tegenwoordig zijn leads ook bezoekers van een website die een contactformulier invullen, een aangeboden e-book downloaden, zich inschrijven voor een webinar, een account aanmaken op de website of een andere vorm van conversie laten zien via de beschikbare online kanalen.
Het verschil tussen b2b en b2c leadgeneratie
De methode die gehanteerd wordt is niet voor ieder bedrijf hetzelfde. B2B-ondernemingen maken over het algemeen gebruik van andere strategieën en kanalen in vergelijking met b2c-ondernemingen. Wat precies het onderscheid is, leggen wij je graag hier uit.
Online leadgeneratie voor B2B-ondernemingen
De verkoopcyclus in een B2B situatie is vaak langer dan in een B2C situatie. Dit komt doordat de gevolgen in een B2B situatie aanzienlijke gevolgen heeft. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten vaak meer tijd besteden aan het doen van grondig onderzoek voordat ze een geschikte zakelijke partner selecteren om zaken mee te doen.
Online kanalen spelen een cruciale rol in dit proces. Wij zien dat 75% van de klantreis online plaatsvindt en 70 tot 80% de voorkeur geeft aan online zaken doen.
Voor B2B klanten geldt dat er gemiddeld 7 online contactmomenten zijn voordat het eerste persoonlijke contact moment plaatsvindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bezoeken van de website of het bekijken van een video die op social media is gepost.
Het is een tijdsintensief proces om ervoor te zorgen dat jij je online leads op het juiste moment in jouw vizier krijgt en ervoor te zorgen dat je potentiële klanten op het juiste moment, van de juiste informatie voorziet. In een volgend artikel zullen we daarom ook dieper ingaan op de tools die je hiervoor kunt toepassen. Klik op onderstaande links om direct naar deze pagina’s te gaan:
Online leadgeneratie voor de B2C-onderneming
Het proces van leadgeneratie voor de B2C-onderneming is vaak een stuk korter. Dit soort bedrijven hebben vaak geen behoefte aan het aanbieden van e-books die potentiële klanten kunnen downloaden of het plannen van verkoopgesprekken. De uitzondering hier is als het gaat om grote aankopen zoals bijvoorbeeld het kopen van een auto. De klanten in deze markt verlangen dan wel naar vergelijkingsmateriaal, hoogwaardige content en gedetailleerde informatie die up-to-date is.
Het draait bij B2C-leadgeneratie dan ook vooral om het opbouwen van een sterk merk dat een brede bekendheid heeft, goed van reputatie is en waar mensen mee geassocieerd willen worden.
Leadgeneratie strategie - inbound vs outbound leadgeneratie
Beide markten passen verschillende leadgeneratie strategieën toe. De focus ligt vandaag de dag vaak op inbound-methoden, maar ook de outbound-methoden blijven zeker relevant. Wat het verschil is, leggen wij je nu uit.
Inbound leadgeneratie
In het kort is het niets meer dan het creëren van een situatie waarin potentiële leads naar jouw merk, product of dienst worden getrokken. Het belangrijkste is het opbouwen van een sterke merknaam en het delen van content die relevant is. Dit zorgt ervoor dat leads geprikkeld worden om zelf het initiatief te nemen om bijvoorbeeld de website te bezoeken, deel te nemen aan een webinar of zelfs direct overstappen naar het doen van een aankoop.
De kern ziet er als volgt uit:
- Contentmarketing
- Sociale media
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Mocht je ervoor kiezen om deze strategie in te zetten, houd er dan rekening mee dat er sprake is van een langzame start, maar de efficiëntie stijgt naarmate de tijd verstrijkt. Het duurt namelijk even voor een goed ontwikkelde site of een goed geschreven blog worden ontdekt en gedeeld. Ook hier is het belangrijk dat je de juiste tools gebruikt om het te laten slagen.
Outbound leadgeneratie
De dynamiek bij outbound leadgeneratie ligt toch net een stukje anders. Het initiatief ligt in dit geval niet bij de koper maar bij de verkoper. Deze zoekt dat ook actief contact met potentiële leads en het contact komt dan ook vaak tot stand via de telefoon, een e-mail of een advertentie die geplaatst is op Google.
Hier ziet de kern er als volgt uit:
- Zowel offline als online adverteren
- Deelname aan evenementen
- Cold calling
Daarnaast kiezen sommige bedrijven ervoor om leads online te kopen. Vaak leidt dit tot koude leads die van mindere kwaliteit zijn en is de kans dat deze methode tot omzet leidt gering.
Leadgenetratie strategie - technieken en campagnes
Naast de bovengenoemde strategieën zijn er nog meer technieken die toegepast kunnen worden, bedrijven passen vaak dan ook meer dan 1 techniek tegelijkertijd toe. Een kleine greep uit de verschillende technieken en soorten campagnes:
- SEO optimalisatie
- Online advertentiecampagnes
- Contentmarketing
- Creëren van een specifieke landingspagina (webdesign)
Zoals eerder gezegd, is dit maar een kleine greep uit de mogelijkheden die er zijn. De opties zijn bijna eindeloos omdat leads uit verschillende bronnen kunnen komen. Het is dus ook lastig om te zeggen welke techniek het meest effectief is, dit vereist wat experimentatie en de strategie aan te passen waar nodig.
Conclusie - Waarom online leadgeneratie belangrijk is
Het belang van online leadgeneratie kan niet onderschat worden. Steeds meer potentiële leads worden via online kanalen gevonden en hier op in spelen is dus ook van belang. Een succesvolle online leadgeneratie campagne vereist daarom ook een goed begrip van de doelgroep, het gebruik van relevante kanalen en voortdurende evaluatie en aanpassingen in de leadgeneratie strategie.
Heb je nog vragen of ben je tot de conclusie gekomen dat je het maken van een succesvolle online leadgeneratie campagne liever uitbesteed, neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!