Lead generatie: hoe krijg jij meer leads? Deel 1

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Martijn Assinck

10 Jun, 2021

}

0 minuten

Lead generatie en leads genereren zijn termen waar jij tegenwoordig niet meer omheen kunt. Jaren geleden was jouw webpagina enkel bedoeld om jouw klanten te informeren en om jouw contactgegevens makkelijk vindbaar te laten zijn. Echter is dat tegenwoordig flink veranderd. Jouw website is niet meer enkel en alleen jouw visitekaartje. Jouw website is DE plek waar jij nieuwe klanten kunt binnenhalen. Lead generatie en leads genereren zijn andere termen voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Wil jij meer weten over de betekenis van een lead of wil jij meer weten over wat nu wel of geen lead is? Dan kun jij hier meer informatie vinden.

Goed nieuwe klanten binnenhalen, oftewel lead generatie dus. Dat klikt heel leuk, maar hoe haal jij eigenlijk nieuwe klanten binnen? Hoe ga jij nou een lead genereren op jouw website? Daar ga ik jou in 2 blogs over dit thema verschillende manieren van laten zien. Nu eerst deel 1:

Lead generatie manier 1: maak een test

Via een test kun jij makkelijk en snel veel informatie over jouw websitebezoekers te weten krijgen. Via een test trek jij de aandacht van jouw bezoekers en creëer jij veel waarde voor jouw bezoekers. Jij kunt op verschillende manieren een test aanbieden. Hierover geef ik jou 3 voorbeelden:

  • Geef jij trainingen? Laat jouw websitebezoekers een gratis kennistest doen.
  • Heb jij een zorginstelling? Laat jouw websitebezoekers een gratis gezondheidstest maken.
  • Verkoop jij sport supplementen? Laat jouw website een test maken om zo te bepalen welke supplementen voor zijn of haar trainingsdoeleinden geschikt zijn.

Lead generatie manier 2: zorg ervoor dat de stap voor een kennismaking klein is

Zorg ervoor dat het voor jouw websitebezoeker een kleine moeite is om kennis te maken met jouw onderneming. Bied deze kennismaking dan ook gratis en online aan. Dit is erg laagdrempelig en het heeft ook 2 voordelen voor jou. Het 1e voordeel is dat jij een korte maar krachtige pitch kunt voorbereiden en het 2e voordeel is dat jij de geïnteresseerde kunt uithoren om te kijken of zij wel echt geïnteresseerd zijn. Dit kun jij online prima via een video call doen. Een andere manier is door middel van een E-mail te versturen, echter ben je hier altijd minder overtuigend dan wanneer jij ze persoonlijk spreekt.

Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential

Lead generatie manier 3: maak een nieuwsbrief

Dit  is een bekend en veel gebruikte en succesvolle manier om leads te genereren. Echter zijn er veel bedrijven die dit niet goed doen. Je moet bij het maken van een nieuwsbrief op bepaalde punten letten. De volgende punten zijn van essentieel belang:

  • Relevantie: zorg ervoor dat jij weet wat er in jouw doelgroep omgaat. Speel hier op in en maak content die hun kan voorzien van informatie. Is er pas een leuke gebeurtenis voorgevallen die in verband staat met jouw doelgroep? Speel hierop in door content te maken met humor. Is er pas een serieuze gebeurtenis voorgevallen die in verband staat met jouw doelgroep? Speel hierop in door content te maken met een serieuze of schokkende boodschap erin.
  • Laat zien wat jouw mogelijke klanten verwachten van je: deel in jouw nieuwsbrief exclusieve content die andere niet te lezen krijgen of zet een weggeef actie op, maar hierover lees jij verder in deze blog meer.
  • Speel in op het onderbewustzijn: creëer exclusieve aanbiedingen. Zet op deze aanbiedingen tijdsdruk door aan te geven dat het aanbod maar een paar uur geld. Een andere goede manier om in te spelen op het onderbewustzijn is door middel van recensies. Mensen willen graag bewijs hebben of hun gevoel klopt of misschien juist wel niet klopt.

Lead generatie manier 4: geef een cadeautje weg

Een hele effectieve, leuke en creatieve manier van een lead genereren is het weggeven van een presentje. Jij kunt verschillende dingen weggeven. Hier moet je wel goed op letten dat je wel alleen jouw doelgroep aanspreekt. Geef jij iets weg wat totaal niet in de buurt van jouw onderneming komt? Dan kun je er donder op zeggen dat jij mensen aantrekt die verder niets van jou moeten hebben. Geef als bakker zijnde bijvoorbeeld geen wijnpakket weg.

 Een aantal voorbeelden van acties die jij zou kunnen houden:

  • Heb jij een webshop met schoonmaak artikelen? Geef een test pakket met verschillende schoonmaak artikelen weg.
  • Ben jij een fotograaf? Geef een leuke lijst weg of, mocht je iets welvarender zijn, geef een fotoshoot weg.
  • Ben jij een bakker? Geef een lekker gebakje weg.
  • Ben jij een glazenwasser? Geef een gratis glazenwasbeurt weg.

En zo zijn er nog tig mogelijkheden. Het doel van een cadeautje weggeven is om meer naamsbekendheid te krijgen of om een groter klantenbestand te krijgen. Echter zou het wel slim zijn om hier wat tegenover te zetten. Voor meer naamsbekendheid is het slim om als tegenactie te vragen om jouw actie te delen, anders doen zij niet mee aan de winactie. Wil jij jouw klantenbestand uitbreiden? Vraag dan om een E-mail adres als deelname vereiste.

Lead generatie manier 5: maak 1 landingspagina per categorie bezoeker

Leadgeneratie werkt pas echt goed wanneer jij voor iedere websitebezoeker een andere landingspagina maakt. Iedere bezoeker heeft namelijk een ander motief om op jouw website te komen en dat heeft heel erg te maken met het soort medium waarop zij op jouw website terecht komen. Zo is een bezoeker via Google vaak (let op, vaak) een andere bezoeker dan iemand via social media. Wanneer iemand via google op jouw webpagina terecht komt is diegene vaak gericht aan het zoeken. Komt iemand via Facebook of Instagram op jouw webpagina terecht is deze persoon vaak aan het scrollen geweest om berichten te lezen. Iemand via Google wilt dus veel sneller gerichte informatie in tegenstelling tot iemand via social media. Diegene die via social media komen willen eerder eerst leuke content lezen of zien.

Iedere bezoeker is dus anders en elke lead is daarom ook weer anders. Social media bezoekers laten veel sneller gegevens achter wanneer zij met facebook of google kunnen inloggen om een account aan te maken. Moeten zij eerst een hele lijst met gegevens zelf invullen, zijn zij veel eerder geneigd om jouw webpagina te verlaten. Iemand die via Google komt is veel serieuzer aan het zoeken en diegene is dan weer eerder bereid om meer gegevens achter te laten.

Zo kun je dus verschillende landingspagina’s maken voor verschillende type bezoekers.

Salestraining van Salespotential

Wil jij meer leren over leadgeneratie? Dan kun jij een training volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:

  • Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
  • Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
  • Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
  • Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.
  • Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken.
  • Omzet door het dak heen gaat.
  • Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
  • Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
  • Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
  • Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.

De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:

  • Je leert je ideale klant omschrijven.
  • Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
  • Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
  • Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
  • Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
  • Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
  • Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
  • Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
  • Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.

Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.

Sales uit handen geven aan Salespotential

Een andere manier om nieuwe leads te genereren is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:

  • Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
  • Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
  • Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
  • Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
  • Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
  • Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?

Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:

  1. Pre start:
  • Doelgroep bepaling
  • Doel van de campagne
  • Wijze van benadering
  • Plan van aanpak
  1. Start:
  • Testen van varianten
  • Analyseren van de resultaten
  • Bijsturen voor de perfecte aanpak
  1. Executie:
  • Dagelijkse targets.
  • Wekelijkse meeting.
  • Maandelijkse rapportage met resultaten.
  • Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.

Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.

Tips voor het afsluiten van jouw koude acquisitie gesprek

Vat jullie gesprek samen.

Voor jij het gesprek afsluit is het handig om uit te sluiten dat er geen misverstanden zijn. Vat jullie gesprek samen en bekijk zo of jullie op 1 lijn zitten of dat er nog bezwaren zijn waar aan gewerkt moet worden. Begin zo’n samenvatting altijd met: “dus als ik het goed begrijp ….”

Geef de vervolgstappen aan.

Jij hebt het verkoopgesprek goed doorlopen. De interesse is er en jij hebt door middel van een samenvatting gekeken of jullie op 1 lijn zitten. Nu moet jij een vervolgafspraak maken, extra informatie sturen of wellicht al wel een offerte sturen. Kaart dit aan door middel van een call to action.

Tips voor wat jij vooral NIET moet doen tijdens het voeren van koude acquisitie

Zorg ervoor dat jij niet onvoorbereid bent.

Zorg dat je alles weet wat jij maar kunt weten over het bedrijf dat jij gaat bellen. Van bedrijfsgrootte tot actuele gebeurtenissen. Lees hier meer over in deze blog.

Zorg ervoor dat jij geen aannames doet.

Zorg ervoor dat jij geen antwoorden invult voor het bedrijf dat jij aan de telefoon hebt. Jij kunt niet weten wat de ander denkt. Jij kunt alleen een vermoeden hebben, maar als jij ergens niet vanuit mag gaan tijdens acquisitie is het jouw vermoeden. Achterhaal altijd wat jouw potentiële klant nou echt vindt.

Zorg ervoor dat jij je script niet voorleest.

Zorg ervoor dat jij écht klinkt. Ken jouw belscript uit het hoofd. Gebruik hem enkel als houvast mocht je het even kwijtraken. Ga vooral niet voorlezen, want dat horen ze aan de andere kant van de lijn.

Zorg ervoor dat jij geen gesloten vragen stelt.

Je wilt tenslotte achterhalen of diegene met wie jij belt daadwerkelijk een probleem heeft die jij kan oplossen. Om dit te achterhalen wil jij zoveel mogelijk informatie krijgen. Deze informatie krijg jij niet met “ja” en “nee” antwoorden. Stel daarom altijd open vragen. Begin een vraag met “wat” en meestal is jouw vraag dan al open.

Begin nooit met de intentie om een afspraak te maken.

Natuurlijk is jouw intentie om een afspraak te maken. Liever gisteren dan vandaag, maar laat jij dit te snel blijken dan zet jouw potentiële klant vraagtekens bij jouw ‘oprechte bedoelingen’. Begin pas over het maken van een afspraak nadat jij jullie gesprek hebt samengevat en nadat jij hebt gekeken of jullie op 1 lijn zitten.

Houd geen briefing over wie jullie zijn.

Houd geen verhaal van 5 minuten over jouw bedrijf en wat jouw bedrijf nou eigenlijk doet. Dat is helemaal niet interessant bij jouw 1e gesprek met een potentiële klant. Zorg ervoor dat jij in 2/3 zinnen zegt wat het probleem is waarom jij belt, wat de consequenties ervan zijn en hoe jij dat probleem kan oplossen. Meer hoef jij niet te zeggen zonder dat er naar gevraagd wordt.

Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential