Waarom een podcast goed is voor jouw marketing

Wist je dat de roots van podcasts in de jaren 80 liggen? Maar pas rond 2004 begon podcasting een vorm te krijgen die lijkt op onze huidige podcasts. Ze bestaan dus al heel lang, maar de afgelopen twee jaar steeg het aantal podcasts enorm, en met een goede reden. In deze blog vertellen we je hoe podcasts bij kunnen dragen aan jouw marketingstrategie.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

3 dec, 2021

}

0 minuten

Het gemak van een podcast

Eén van de vele redenen waarom podcasts populair zijn is omdat je ze overal op elk moment kunt luisteren. Bijvoorbeeld in de auto onderweg naar huis, tijdens het afwassen of tijdens het boodschappen doen. Het is iets waar je niet per se al je aandacht in hoeft te stoppen. Als je bijvoorbeeld een YouTube video kijkt kun je lastig tegelijk de hond uitlaten of fietsen. Met een podcast kan dit wel. Dit maakt het voor mensen makkelijk om tijd vrij te maken voor het luisteren naar een podcast, omdat ze eigenlijk niet écht tijd vrij hoeven te maken. Je kunt gewoon luisteren tijdens het doen van iets anders.

Het belang van een podcast voor jouw marketing

Podcasts zijn er in vele soorten en maten en dat maakt dat ze vormbaar zijn. Het is vrij eenvoudig om een podcast op te zetten die goed past bij jouw bedrijf en bij jouw marketingstrategie, als je maar weet waar je het over wilt hebben. Maar wat voor voordelen kan een podcast je opleveren?

Expert status

Het mooie van een podcast is dat je voor de gehele duur van de podcast iemand’s aandacht hebt. Dit betekent dat je zonder onderbrekingen jouw boodschap kunt overbrengen. Dit kan gaan om advies, het delen van ervaringen, of het bespreken van nieuwe ontwikkelingen, producten en concepten. Je kunt dit in verschillende vormen doen, bijvoorbeeld in dialoogvorm, door middel van een interview, of in je eentje. Het belangrijkste is dat je een sterke boodschap hebt die binnenkomt. Hiermee profileer je jezelf als een expert op het gebied van de onderwerpen waar je het over hebt. Jij deelt jouw kennis met jouw doelgroep en daarmee laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Je laat zien dat jouw doelgroep bij jou moet zijn als ze vragen hebben over dit onderwerp.

Interactie

Ondanks dat een podcast eenzijdig lijkt, kan een podcast wel degelijk voor interactie zorgen. Je kunt bijvoorbeeld jouw klanten jouw podcast aanraden als ze meer willen weten over wat je allemaal doet. Zo krijgen zij een inkijkje in wie jij bent als persoon en ontstaat er een hechtere band. Podcasts dragen zo ook bij aan een stukje personal branding, omdat jouw persoonlijkheid in een podcast goed naar voren komt. Mensen doen immers zaken met mensen, niet met een bedrijf. Met een podcast kun je wat los maken bij jouw doelgroep en ze aan het denken zetten. Als jouw klanten ook luisteren, kunnen ze zich in dit gesprek mengen de eerstvolgende keer dat je ze weer spreekt.

Community

Naast interactie kan een podcast ook voor een community zorgen. Het is beter om een kleine groep met vaste luisteraars te hebben die actief betrokken zijn, dan veel luisteraars die alleen maar luisteren en verder niet reageren. Het is dan ook helemaal niet verkeerd om een niché te hebben. Er zal namelijk lang niet voor elke branche een podcast zijn, dus wees niet bang om de eerste te zijn. Ookal heb je maar vijf luisteraars, als deze vijf betrokken zijn bij wat je te zeggen hebt kan dat je alsnog een hoop opleveren. Zorg er daarom ook voor dat je in contact blijft met je luisteraars.

Contentstrategie

Podcasts horen ook bij jouw contentstrategie. Je kunt namelijk jouw podcasts gebruiken als de basis voor verschillende blogs en social media posts. Zo zorg je ervoor dat jouw boodschap op meerdere platformen zichtbaar is. Daarnaast kun je podcasts gebruiken om mensen te attenderen op andere content die je hebt. Organiseer je een webinar? Benoem dit een aantal keer in verschillende podcasts. Heb je een gratis whitepaper op jouw website? Schenk daar ook vooral een keer aandacht aan in een podcast. Als je iets vaak genoeg benoemd worden mensen vanzelf nieuwsgierig.

Begin vandaag nog met een podcast

Een podcast maken is veel eenvoudiger dan het lijkt. Het enige wat je nodig hebt is een goed idee voor content, een redelijke microfoon en wat tijd om alles op te nemen. Podcasts hoeven niet lang te zijn. Een podcast van 10-15 minuten kan even waardevol, of soms nog waardevoller zijn dan een podcast van 45 minuten. Het belangrijkste is dat jouw boodschap goed overkomt en dat mensen niet afhaken omdat de verhaallijn zoek is geraakt.

Heb je hulp nodig met het opzetten van jouw podcast? We denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op!