Rekruteren en online marketing smelten goed samen

Rekruteren en online marketing vallen perfect samen in 'employer branding'. Hiervoor zet je — in de zoektocht naar nieuw personeel — je huidige werknemers in als visitekaartje.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

28 Jan, 2020

}

0 minuten

Rekruteren via online marketing?

Er zijn tegenwoordig meerdere manieren om als recruiter personeel te werven. Vroeger ging het slechts via een vacature op de eigen website. Dit is meestal niet meer afdoende. Hoe kun jij als HR-manager dan in deze tijd het verschil maken? Het antwoord is simpel: pas het rekruteren aan op jouw doelgroep. In deze tijd merk je hoe goed rekruteren en online marketing samensmelten. Personeel werven kan nu veel gerichter. Geef met employer branding betekenis aan je vacature en je bedrijf.

Stel je open op naar je doelgroep en laat je personeel je visitekaartje zijn om meer resultaten te halen tijdens het rekruteren.

Employer branding? Wat is dat?

Bij employer branding worden de werknemers als merk neergezet. Het personeel is hierbij het visitekaartje van het bedrijf. Hoe ze handelen, wie ze zijn, welke sfeer er in het team hangt: employer branding brengt de werknemer naar voren.

Personeel als merk

Zo zijn employer branding en HR-marketing een sterke combinatie. Een voordeel van employer branding is dat het door zowel grotere als kleinere bedrijven kan worden toegepast. De werkzoekende zoekt namelijk een bepaalde baan. De perceptie die hij of zij van een bedrijf heeft wordt beïnvloed door employer branding.

Bezwaren wegnemen voor je personeel

Eventuele bezwaren van de (nieuwe) werknemer moeten worden weggenomen. De werknemer is het visitekaartje: hij of zij moet zich optimaal thuis voelen binnen het bedrijf om positief over het bedrijf te kunnen spreken. Bezwaren kunnen zaken zijn als reistijd of -kosten, salaris, wel of niet kunnen flexwerken, et cetera. Maak hier in het sollicitatieproces duidelijke afspraken over en zorg dat beide partijen tevreden zijn.

Door het personeel als visitekaartje in te zetten kun je direct de juiste doelgroep aanspreken bij het rekruteren.

In welke fase zit de sollicitant?

Een sollicitant kan zich in verschillende stadia van het solliciteerproces bevinden. Het customer journey-model laat dit verloop zien. In dit geval gaat het alleen niet om een customer (klant) maar een employee (medewerker). Er wordt daarom gesproken van een employee journey.

Online personeel werven in ‘touchpoints’

De ‘reis’ van de (potentiële) medewerker wordt opgedeeld in vier fases: touch, tell, sell en care. Een fase wordt ook wel een ‘touchpoint’ genoemd. Een touchpoint is het moment dat de (potentiële) medewerker wordt ‘aangeraakt’ of wordt benaderd. Elke fase heeft een ander doel. Het gehele employee journey-model wordt gebruikt voor online personeel werven.

De fases op een rij

  • 1e fase: de touch-fase. Deze fase heeft twee mogelijkheden. Eén: de persoon weet nog niet dat hij of zij op zoek is naar een nieuwe baan. Twee: de persoon is wel op zoek naar een baan maar weet niet helemaal wat of waar.
  • 2e fase: de tell-fase. De werkzoekende weet in deze fase al wel wát hij of zij wil gaan doen, maar kan nog twijfelen over wáár hij of zij dat wil doen.
  • 3e fase: de sell-fase. In deze fase solliciteert de werkzoekende bij een bedrijf.
  • 4e fase: de care-fase. In deze fase is de persoon werkzaam bij een bedrijf. Wat zij lazen over het bedrijf en de functie (verteld in de tell-fase en sell-fase) moet hier absoluut overeenkomen om te voorkomen dat de nieuwe werknemer snel weer weggaat.
Het employer journey-model laat zien welke fases de werkzoekende doorloopt van het lezen van de vacature tot werkzaam zijn voor het bedrijf

De employee journey van begin tot eind: in de touch-fase laat je iemand kennismaken met jouw bedrijf en je vacatures. Vervolgens overtuig je hem of haar via de tell-fase waarom jouw bedrijf het leukste, beste of meest passend is. Je leidt diegene daardoor naar het solliciteren (sell-fase). Hierbij neem je ook eventuele bezwaren van de persoon weg: je stelt een contract op waarmee beide partijen tevreden zijn. De care-fase heeft als doel om te zorgen dat de werknemer voor jouw bedrijf wil blijven werken. De juiste volgorde van deze fases aanhouden is belangrijk om de employee journey goed te laten verlopen.

Net als bij een klantreis, moet je het deze groep ook zo comfortabel mogelijk maken. Denk hierbij aan een snelle website, een makkelijk proces, mobielvriendelijkheid, et cetera.

Werving en selectie via social media

Social media is voor HRM goedkoop en laagdrempelig. Wat hierbij belangrijk is, is dat je de boodschap aanpast aan het kanaal waarop je iets plaatst. Elk kanaal heeft een andere doelgroep. Kijk goed naar welk medium toepasbaar is voor jouw bedrijf.

Bereik de juiste mensen via de juiste wegen

Daarnaast kun je je persona goed instellen een effectief aanspreken. Bereik de juiste mensen en voorkom dat je te veel tijd steekt in het bereiken van mensen die niet aansluiten op de openstaande vacature(s). Spreek je doelgroep persoonlijk aan en meen dit ook. Behandel ze niet als nummertje.

Personeel werven via LinkedIn is formeel en draait voornamelijk om de vacatures die gedeeld worden

Personeel werven via LinkedIn

Het bekendste online platform voor de werving en selectie van personeel is LinkedIn. Dit platform heeft een formeel karakter. Er worden posts gedeeld, maar die zijn puur van zakelijke aard. Op dit sociale medium hebben bedrijven een pagina waarop de website-url, een omschrijving van het bedrijf, de kantoorlocatie en de posts staan. Op LinkedIn wordt de complete vacaturetekst geplaatst.

Personeel werven via Instagram moet gedaan worden met beeld waarbij je werknemers als beeldmerk dienen

Werving personeel via Instagram

Rekruteren via Instagram is tegenwoordig ook mogelijk. Het platform is erg populair, vooral onder jongeren. Is dit je doelgroep, dan is het een krachtig platform. De link naar de vacature kan helaas niet in het bericht worden geplaatst, maar moet in de bio (beschrijving) gezet worden. Instagram draait om visueel en kan daarom gebruikt worden door bedrijven die graag communiceren met veel beeld. De vacature moet namelijk in de vorm van een foto geüpload worden.

Rekruteren via Facebook kan goed werken als je je bedrijfspagina goed voor elkaar hebt en regelmatig de interactie aangaat met mensen

Rekruteren via Facebook

Rekruteren via Facebook is ook mogelijk. Een vacature op Facebook is informeler, beknopter en persoonlijker dan LinkedIn. Ook op dit platform heeft een bedrijf een pagina met informatie over het bedrijf, de website-url en recente posts. Kijk je naar marketing, dan kun je Facebookcampagnes laten landen op een pagina met de vacature. Vanaf hier ga je de tell-fase in binnen de eerder genoemde employee journey.

Door het maximum aantal tekens kun je op Twitter het beste de vacature doorzetten in plaats van plaatsen

Werving personeel via Twitter

Gezien het maximaal aantal van 280 tekens op Twitter, heeft dit medium een andere aanpak nodig. Post een link naar de vacature, en voeg daar bijvoorbeeld hashtags aan toe. Door hashtags toe te voegen kan het bericht weer sneller worden gevonden. Een bedrijf heeft op Twitter feitelijk wel een pagina, echter bestaat dit grotendeels uit de ‘feed’ van geplaatste berichten. Op internet is alles terug te vinden (ook van jaren terug): draag dus consistent dezelfde boodschap uit en post aantrekkelijke en/of inspirerende content.

Evalueren voor de toekomst

Nadat er een kandidaat tot nieuwe werknemer is verworven, doe je er goed aan het proces te evalueren. Welke acties werkten goed en welke niet? Om dit te meten kun je bijvoorbeeld Google Analytics en ATS gebruiken. Deze gegevens kan je dan weer meenemen naar een volgende selectie. Zo leer je van jezelf, en dat is geheel gratis!

Een pakkend voorbeeld

In de video hiernaast is een oude video van Intel te zien. Hierin wordt aangegeven hoe het voelt om een medewerker van Intel te zijn. In dit voorbeeld wordt de situatie iets aangedikt, maar je kunt er ook voor kiezen om juist oprechte verhalen te laten horen. Er is dus veel mogelijk met employer branding.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Samen naar jouw employee branding kijken?

Weten hoe jij met behulp van online marketing nieuwe medewerkers kunt aantrekken? Wij staan te springen om je te helpen. Neem contact met ons op en stel ons al je vragen!