Medewerkers thuis, ze zijn 91% effectiever!
Huh? Ja, dat lees je goed. Thuiswerken zorgt in veel gevallen voor een betere focus en minder afleiding, maar het vereist wel een strak proces en duidelijke communicatie. We geven je tips uit ervaring met thuiswerkende medewerkers.
- Leg concrete doelen vast voor de komende drie maanden en knip deze op in een aantal sprints.
- Houd iedereen betrokken door de dagelijkse routine en communicatie vast te houden.
- Gebruik samenwerktools als Zoom, Hangouts, Skype, Loom, Slack, Asana en Trello.
- Help collega’s een handje, niet iedereen kan goed uit de voeten met online tools.
- Zorg voor een duidelijke rolverdeling in je team.
Creëer een focusteam!
Ieder bedrijf heeft doelstellingen en ideeën waar nooit tijd voor vrij wordt gemaakt. De geweldige ideeën belanden op de grote stapel, omdat klanten alle voorrang krijgen.
Maar wat als een team vol medewerkers met veel kennis en ervaring zich full-time op het bedrijf richt? Het bedrijf kan meters gaan maken en een voorsprong creëren op de concurrentie.
Veel bedrijven zullen zich nu nog meer op de lange termijn moeten richten. Jouw focusteam kan zich richten op het uitwerken van een sales- en marketingstrategie waarmee je straks het verschil maakt als het echt nodig is.
Waar kan je de focus op leggen?
We geven je een aantal handvatten waarmee je direct aan de slag kunt om optimaal te draaien wanneer de economie weer aantrekt. Je bedrijf heeft uiteraard verschillende kanten waarin je optimalisaties kunt aanbrengen. Waar je deze optimalisaties het best kunt doorvoeren, dat is afhankelijk van je bedrijf en je branche.
1. Verdiep je weer opnieuw in je klant
Zijn er nieuwe behoeften of pijnpunten bijgekomen? Gebruik de kennis en ervaring van je medewerkers om persona’s op te stellen. Het is aan te raden om dit jaarlijks te doen, omdat de wensen en pijnpunten van de doelgroep kunnen veranderen. Analyseer gesprekken met klanten van de afgelopen maanden, evalueer hoe die gingen en boots de scenarios nog een keer na om te kijken of het beter gaat. Retrospectives en feedback zijn krachtige principes die een team optimaal laten presteren.
Tip: Hou het simpel. Start bijvoorbeeld met het analyseren van het mailcontact met je klanten. Of misschien heb je een ticket- of chatsysteem dat je onder de loep kunt nemen.
2. Update je marketing- en salesfunnels
Breng in kaart welke middelen & kanalen je kunt inzetten om klanten makkelijker en beter door het marketing- en salesproces te begeleiden. Van A t/m Z kun je de klantreis in kaart brengen en optimalisaties doorvoeren. Denk hierbij aan advertenties, SEO-blogs, landingspagina’s, de content op je website, bevestigingsmails en/of een loyaliteitsprogramma.
3. Advertenties updaten & testen
Heb je alle advertenties voor de komende periodes al klaarstaan? Denk aan seizoensgebonden acties en de kanalen waarop je je doelgroep kunt benaderen. Mogelijk is dit het moment om je Google Ads search campagne eens in z’n geheel te dupliceren en een A/B-test op te zetten? Of ga aan de slag met nieuwe content voor je social media advertenties.
4. Conversieoptimalisatie, van bezoekers naar klanten
Duik de statistieken van Google Analytics in. Breng de bounce ratio en de bezoekersduur van verschillende pagina’s in kaart en inventariseer wat je van de vele verschillende statistieken over je website kunt leren. Wat je ook kunt doen is op basis van Hotjar of VWO hypotheses opstellen aan de hand waarvan je je website kunt verbeteren. Doe dit bijvoorbeeld aan de hand van de heatmaps en scrolldowns.
Tip: Draai je momenteel nog geen heatmaps of scrolldowns? Zorg er dan voor dat je Hotjar of VWO aanschaft en implementeert. Het is een kleine moeite, maar zorgt voor cruciale inzichten.
Je kan nu alvast een fantastische onderscheidende ervaring klaarzetten voor de klanten en gebruikers van je bedrijf. Als het je leuk lijkt, denk ik met je mee!
5. E-mailmarketing optimaliseren of inrichten
Heb je interessante onderwerpen en acties klaarstaan om naar klanten te mailen? Dit is dé kans om je mailinglijst eens geheel op te schonen. Of misschien heb je nog geen mailinglijst, dan zou je een campagne kunnen ontwikkelen waarmee je jouw mailingdatabase kunt verrijken. Eventueel koppel je er direct een mailingfunnel aan, dan weet je zeker dat het systeem straks presteert als jij weer in de waan van de dag zit.
6. Social media strategie klaarzetten
Plan voor de komende periode posts in op social media. In overleg met een commercieel team kun je vast leuke en goede publicaties bedenken. Gebruik bijvoorbeeld een feestdagenkalender en bedenk naar aanleiding van een feestdag een onderwerp voor een publicatie.
Tip: Wil je er de komende maanden helemaal geen omkijken meer naar hebben? Gebruik dan een planningstool als Later of Buffer, zo plan je makkelijk drie maanden of langer vooruit.
7. Employer Branding doorvoeren
Veel bedrijven willen er soms niet aan. Maar een crisis zorgt vaak voor een goede schoonmaak als het gaan om onbekwaam personeel. Ineens moet je keuzes maken. Wie blijft er wel en wie hebben we eigenlijk niet meer nodig? Zet vast een HR-campagne klaar. Zo weet je zeker dat je straks in de startblokken staat voor de werving wanneer je nieuwe mensen nodig hebt. Kijk naar de toekomst, maak persona’s van de te werven personeelsleden, stel vacatureformats op, plan fotoshoots in en fris je imago op.
Tip: Veel potentiële nieuwe medewerkers bekijken de ‘over ons’ pagina op je website. Zorg dat deze pagina niet alleen voor potentiële nieuwe klanten interessant is, maar ook voor nieuwe medewerkers.
8. Optimaliseer het intranet
Zorg dat iedereen bij de voor hen relevante informatie kan, zoals het huisstijlhandboek, het ticketsysteem van ICT, handleidingen voor tools en applicaties, maar bijvoorbeeld ook voor de Objectives and Key Results van je organisatie of bedrijf.
Wat is de vervolgstap?
Heb je alle actiepunten al op een rij? Super, dan komt de uitvoering! Zorg dat alles in een duidelijke projectstructuur staat en dat iedereen op de hoogte is van de verwachtingen. Zet alles in een samenwerktool en stuur je team een briefing.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
Het is een moeilijke tijd. We zijn er echter van overtuigd dat hier een constructieve draai aan gegeven kan worden. We denken graag vrijblijvend met je mee.