De verschillende social media kanalen

Zie jij op social media soms ook door de bomen het bos niet meer? Dat kan ik me goed voorstellen. Social media platforms komen op, veranderen, nemen elkaar over, bouwen nieuwe functies in en sterven uit voor je er erg in hebt. Om het makkelijk voor je te maken zet ik alles wat in Nederland relevant is even op een rijtje in deze blog. Maak je geen zorgen over de actualiteit, ik werk deze blog minimaal eens in de drie maanden bij!

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

25 May, 2020

}

0 minuten

De grote drie: het Facebook-emporium

Het is bijna onmogelijk geworden om de diensten van Facebook te ontlopen. Ook Instagram en WhatsApp zijn namelijk in het bezit van Facebook. Je hebt natuurlijk allang van deze drie gehoord en gebruikt waarschijnlijk minstens twee hiervan, maar in een overzicht over social media mogen ze niet ontbreken. Daarom licht ik ze hier alsnog even toe.

^

Aantal NL gebruikers: 10,1 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: -6%

Facebook

Facebook is nog steeds de koning op het gebied van social media. Nog altijd kan hier het grootste publiek worden bereikt. Tenminste, tenzij je doelgroep voornamelijk uit jongeren bestaat. Deze groep haakt steeds meer af en verplaatst zich naar andere kanalen. Facebook is nog steeds interessant om in je marketing op te nemen, mits je hier advertentiebudget voor beschikbaar stelt. Organische groei is op dit platform vrijwel onmogelijk door het gesloten karakter van de meeste gebruikersprofielen en de sterke beperkingen in het bereik van bedrijfspagina’s.

Door de vele data die Facebook heeft verzameld kun je je advertenties zeer specifiek op jouw doelgroep richten. Ook voor het bieden van laagdrempelige customer care via Messenger is Facebook zeer geschikt.

^

Aantal NL gebruikers: 11,9 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: +3%

WhatsApp

WhatsApp zie ik als hoofdverantwoordelijke voor het uitsterven van de sms. Deze berichtenservice, door Facebook overgenomen in 2014, is veruit het grootste social kanaal in Nederland. Voorlopig is WhatsApp alleen interessant om aan te bieden als contactmogelijkheid voor leads en klanten die jou ergens anders al hebben gevonden. Wel wordt het vanaf 2020 mogelijk om ook op WhatsApp te adverteren. Zodra dit zover is gaan wij uiteraard voor je op onderzoek uit en lees je er alles over in een nieuwe blog.

^

Aantal NL gebruikers: 4,9 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: +20%

Instagram

Instagram is het snelst groeiende kanaal en biedt unieke mogelijkheden voor organische groei en klantenbinding. Oorspronkelijk was Instagram bedoeld om snel foto’s vanaf je telefoon te kunnen delen. Inmiddels is dat nonchalante wel verdwenen, tenminste, als je het goed wil doen. Je kunt inderdaad nog steeds even snel een filter over een telefoonfoto plaatsen en die posten, maar je kunt ook professionele foto’s met een sterk verhaal plaatsen die perfect in je strategie passen.

Door het open karakter van veel profielen en de populariteit van de hashtag op Instagram vind je hier enorm veel kansen en mogelijkheden in organische groei. Ook ga je op Instagram eenvoudig het gesprek aan met je doelgroep. Door middel van advertising kun je nog meer mensen bereiken en nog sneller groeien. Qua dataverzameling en inzicht in haar gebruikers is Instagram minstens zo ver als Facebook. Ads op Instagram leveren doorgaans meer engagement (interactie!) op dan ads op Facebook.

Video

Naar verwachting gaan we een tijd tegemoet waarin video de meest voorkomende vorm van content is. Vooral bij jongeren scoort video ontzettend goed, maar ook bij oudere doelgroepen levert video doorgaans meer resultaat op. Vrijwel alle social media uit deze blog bieden de mogelijkheid om video’s te plaatsen, maar de onovertroffen koning op dit gebied verdiende zijn eigen categorie.

^

Aantal NL gebruikers: 8,7 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: +9%

YouTube

YouTube is en blijft het grootste videoplatform. Door de mogelijkheid om comments te plaatsen onder video’s kan het onder social media worden geschaard, al ben ik zelf nooit zo snel geneigd om YouTube zo te zien. Adverteren kan op YouTube via statische popups, maar je boodschap komt veel sterker binnen wanneer je deze in videovorm brengt. Je video ad wordt afgespeeld voordat een gebruiker een andere video kan bekijken. Na een aantal seconden krijgt de kijker de mogelijkheid om de advertentievideo verder over te slaan, dus moet je ad juist in deze seconden heel pakkend zijn.

Vooral jongeren in je doelgroep?

Met jongeren bedoel ik hier iedereen onder de 20. Het bereiken van deze groep is een hele kunst. Deze generatie groeide al scrollend en swipend op en weet meer van social media dan de gemiddelde 40-jarige marketeer.

^

Aantal NL gebruikers: 2,4 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: -3%

Snapchat

De aantrekkingskracht van Snapchat ligt in de tijdelijkheid van de content. Elke foto of video is beeldvullend en duurt maximaal 10 seconden. Dit tijdslimiet kun je zelfs verlagen tot 1 seconde. Sinds 2017 is het echter ook mogelijk om een foto voor onbepaalde tijd te laten zien, tot de ontvanger hem bewust wegdrukt. Daarna is de foto of video verdwenen, tenzij je hem in je story plaatst, waarbij hij 24 uur te zien blijft. Maakt iemand een screenshot? Dan krijgt de ander daar een melding van. Snapchat is verder ontzettend bekend geworden door de vele filters die je hier op foto’s en video’s kan plaatsen.

Facebook heeft geprobeerd Snapchat over te nemen maar het bod van drie miljard werd afgeslagen. De meeste functies van Snapchat zijn inmiddels ook beschikbaar op Facebook en Instagram: stories.

Snapchat is alleen interessant voor je onderneming als je je richt op jongeren. 70% van de snapchatgebruikers is jonger dan 19 jaar. Het aantal gebruikers ouder dan 40 is te verwaarlozen. Via advertising kun je jongeren hier bereiken. Snapchat biedt de mogelijkheid om te targeten op provincie, leeftijd en interesses.

^

Aantal NL gebruikers: 3 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: ±25%

TikTok

Tenzij je pubers in huis hebt, had je waarschijnlijk nog niet van deze app gehoord. TikTok, voorheen bekend als musical.ly, is een kanaal waarom gebruikers playback- en muziekvideo’s uploaden. TikTok is onder jongeren ongelofelijk populair: 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 18 jaar oud. Richt je je op pubers en kinderen? Advertising via TikTok kan dan ontzettend nuttig zijn. Ook zou je een samenwerking met een influencer kunnen overwegen. Zelfs Nederlandse TikTokkers hebben soms tot wel 2 miljoen volgers.

De zakelijke kanalen

Sommige kanalen lenen zich het best voor zakelijke doeleinden. Denk hierbij aan het delen van nieuws rond je onderneming, het werven van nieuw personeel of het onderhouden van contact met je zakelijk netwerk. Het delen van een eigen visie op bepaalde ontwikkelingen in een vakgebied past ook goed binnen deze platforms.

^
Aantal NL gebruikers: 4,6 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: +6%

LinkedIn

Wie op zoek is naar een baan, veel moet netwerken of zich bezig houdt met recruiting, kan niet om LinkedIn heen. Het uitwisselen van visitekaartjes op beurzen en congressen kan tegenwoordig eenvoudig worden vervangen door de vraag “zullen we linken?”, waarna LinkedIn-connecties worden gemaakt.

Op LinkedIn is sprake van connecties in plaats van vrienden of volgers. Het eigen profiel is vrijwel gelijk aan een online CV. Potentiële werknemers, werkgevers, partners of klanten kunnen hier eenvoudig zien of jij qua opleiding en werkervaring bij hen past. Recruiters kunnen dankzij de ingevoerde informatie heel doelgericht zoeken op voor hen interessante mensen. Behalve voor het maken en onderhouden van connecties is LinkedIn erg geschikt voor het opbouwen van autoriteit in een vakgebied. Dit doe je door inhoudelijke artikelen te schrijven en te delen. Andere gebruikers kunnen jouw artikel liken, erop reageren of het zelfs delen met hun eigen netwerk.

Kennisartikelen lenen zich goed voor LinkedIn ads. Ook vacatures of bedrijfspagina’s kunnen worden gepromote.

^

Aantal NL gebruikers: 2,5 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: -10%

Twitter

Technisch gezien is Twitter een microblog. Ik reken hem echter onder de zakelijke jongens, aangezien ik Twitter niet vaak meer gebruikt zie worden voor puur recreatieve doeleinden. Nieuwsmedia, politici, bedrijven en burgers met een mening maken, voor zover ik zie, het gros uit van de gebruikers.

Tot eind 2017 kon elk bericht op Twitter bestaan uit maximaal 140 tekens. Dit dwong gebruikers om niet om hun boodschap heen te draaien en deze kort en bondig te brengen. Inmiddels is dit limiet verdubbeld naar 280 tekens. Ook is het mogelijk om een link, video of afbeelding aan een tweet toe te voegen. De tekens in de link tellen mee richting het limiet van 280. Via de retweet-functie is het mogelijk om andermans tweets ook met je eigen netwerk te delen. Twitter Ads biedt de mogelijkheid om je account, een tweet of een trending hashtag te promoten.

Overige kanalen

Sommige kanalen laten zich wat moeilijk in een hokje plaatsen. Daarom plaats ik de laatste twee platforms die ik in deze blog aan je voorstel in een restcategorie.

^

Aantal NL gebruikers: 3,5 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: +18%

Pinterest

Pinterest maakt een enorme groei door. Op dit platform kunnen gebruikers hun eigen moodboards/inspiratieborden samenstellen vanuit foto’s die ze zelf online vinden of foto’s die anderen plaatsten. Pinterest heeft nog een beetje het imago van een huisvrouwensite, aangezien het door deze doelgroep veel wordt gebruikt om recepten, wooninspiratie en knutselideeën te verzamelen.

Lever je diensten of producten die zich goed lenen voor inspiratiefoto’s, zoals planten, meubels, voeding, een boek, graphic design of fotografie? Pinterest is dan een geweldig platform om je werk te laten zien. Door in je berichten, hier pins genoemd, te linken naar je website zorg je dat mensen je ook eenvoudig terug kunnen vinden. Ook voor visueel minder sterke diensten of producten, zoals reparatie, marketing, copywriting en advies kan Pinterest interessant zijn, mits je op je eigen website blogt over je vakgebied. De visual van je blog plaats je op Pinterest met daarbij een link naar de blog zelf. Sinds april dit jaar is het in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest in de vorm van sponsored pins.

^

Aantal NL gebruikers: 0,4 miljoen
Groei ten opzichte van 2018: -15%

Tumblr

Op Tumblr kunnen gebruikers allerlei vormen van content plaatsen, van eigen blogs, foto’s en video’s tot Spotify-links en citaten. Ook is het mogelijk om de content van andere gebruikers te “rebloggen”, ofwel delen. Dit alles verschijnt op een eigen blog, die ook naar eigen inzicht kan worden vormgegeven via bestaande thema’s of zelfgebouwde thema’s.

Tumblr heeft het niet makkelijk. Dit microblogging platform blijft dalen in populariteit. Het feit dat Tumblr sinds 2013 drie keer van eigenaar is gewisseld heeft daarbij ongetwijfeld niet geholpen. Geen van de eigenaars lijkt te weten wat ze met Tumblr aan moeten en verkochten het telkens door voor een lager bedrag dan hun eigen investering. Het is mogelijk om op Tumblr te adverteren door middel van sponsored posts in een vorm naar keuze. Zelf verwacht ik dat de afname van Nederlandse gebruikers zal blijven aanhouden, dus raad ik Tumblr niet aan als advertentiemedium.

Persoonlijk advies?

Inmiddels heb je hopelijk een beeld van de verschillende kanalen, hun bereik in Nederland en hun mogelijkheden qua content en advertising. Elke onderneming is anders en heeft haar eigen behoeften op het gebied van online groei. Daarom is het onmogelijk om één standaardadvies te bieden. Voor sommige doelgroepen raden we het gebruik van social media zelfs compleet af. De 80+’ers bereik je bijvoorbeeld veel effectiever via traditionele marketingkanalen.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je campagne, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen. Nog niet helemaal klaar met het opzetten van je campagne? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!