Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

De kracht van personal branding

Personal branding is een hot item op social media en daarbuiten. Bij personal branding maak je van jezelf een merk, waar je ideale klant zich in herkent. Je benadrukt je onderscheidende factoren (unique selling points!) en hanteert je eigen, vaste stijl waardoor mensen je goed kunnen herkennen. Het vastleggen van wie je als ondernemer bent, waar je voor staat en met wie je wil werken helpt je ook nog eens bij je social strategie: in het wilde weg posten zonder structuur is met personal branding verleden tijd geworden.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Emma Veldhuis

3 apr, 2020

}

0 minuten

Je wil eruit springen ten opzichte van je vele concurrenten. Om dat te doen moet je ervoor zorgen dat mensen het gevoel hebben jou of je merk te kennen. Als ondernemer kun je dit doen door personal branding. Als groter bedrijf of merk kun je een vaste tone of voice en stijl hanteren. Bol.com doet dit bijvoorbeeld heel goed. Hun posts, altijd met dezelfde vormgeving, spelen met humor in op de actualiteit. Hoe groot je bedrijf ook is en wat je core business ook is, er is een passende social media strategie bij te bedenken die jou verder helpt, mits je er structureel mee bezig gaat.

Waarom personal branding?

Drie aspecten van de menselijke psyche spelen naar mijn idee een belangrijke rol in de keuze tussen verschillende aanbieders van soortgelijke producten en diensten. Gevoel, de gunfactor en gewoonte. In die volgorde.

1. Gevoel

u

Welk gevoel wil je dat mensen met jouw merk associëren?

^

Verschil?

Is er überhaupt verschil tussen de sinaasappelsap van een huismerk en dat van Appelsientje? Nou, nee. Toch zweren veel mensen bij Appelsientje, puur omdat ze daaraan gewend zijn geraakt. Door de juiste marketing heeft Appelsientje toch een onderscheidende waarde aan het sap toe weten te voegen. Wanneer je een bepaald merk koopt, koop je meer dan alleen het product; je koopt ook het gevoel dat bij het product hoort. Dat je daar extra voor betaalt, vinden mensen vaak niet zo erg.

^

Branding

Dat gevoel, dat is branding. Branding zet een product of dienst om in een ervaring, in een onderdeel van een levensstijl. Welk gevoel of welke ervaring iemand met jouw product of dienst associeert, daar kun je zelf veel invloed op uitoefenen. Zelf vind ik de Ikea daar een mooi voorbeeld van. Ik kan me geen enkele andere woonwinkel voor de geest halen die ik met een gevoel of ervaring associeer, maar als ik aan Ikea denk, denk ik aan gezelligheid, orde, huiselijkheid en rust. De producten van Ikea passen allemaal perfect in de levensstijl van de fictieve Ikea-families. Het leven van een druk gezin met kinderen, dat hun huis en daarmee hun leven ondanks de dagelijkse hectiek helemaal op orde heeft, dankzij Ikea.

^

Imago

Zulke associaties met een merk komen niet zomaar. In het geval van Ikea is een team van marketeers, ontwerpers, stylisten, fotografen en brand managers het hele jaar druk aan het werk om dit imago te onderhouden. Dat klinkt misschien ontzettend intimiderend als je vanuit die gedachte naar je eigen merk kijkt, maar ik beloof je dat het in de praktijk ontzettend meevalt. Verderop in deze blog vertel ik je meer over personal branding in de praktijk.

2. Gunfactor

u

Welke stukjes van jezelf wil je online delen? Wat wil je dat mensen over jou denken?

^

De kracht van kennen

De gunfactor is, zeker bij kleine ondernemers, een belangrijk aspect van de afweging die iemand maakt bij het kiezen voor jouw dienst of product. Mensen zijn ontzettend sociaal ingesteld en vinden het doorgaans fijn om iemand in te huren die ze kennen. De juiste personal branding stelt je in staat om mensen het gevoel te geven dat ze je inderdaad kennen, ook al heb je elkaar nog nooit in het echt gezien, ook al heb je nog nooit een gesprek met elkaar gevoerd.

^

Laat een indruk achter met je houding

Een product of dienst verkopen dankzij de gunfactor kan lang duren. Geef de moed niet op! Elke keer dat iemand uit je doelgroep je online tegenkomt laat dat een indruk achter. Doe je het goed, dan zorgen al deze indrukken samen voor een steeds positievere houding tegenover jou en je merk. Wanneer iemand dan uiteindelijk producten of diensten nodig heeft die jij aanbiedt, is de kans groot dat de keuze op jouw onderneming valt.

^

Wees jezelf

In principe is het het best om jezelf te zijn. Daarbij wil ik wel de nuance toevoegen dat je best selectief mag zijn met de stukjes die je van jezelf laat zien. Daar zijn twee redenen voor. Allereerst, waarom zou je niet slim mogen zijn en alleen dat laten zien wat goed bij je merk past? Ten tweede, het is heel begrijpelijk om ook een beetje privacy te willen behouden. Je hoeft niet je hele leven op het internet te plaatsen. Alleen de stukjes waarvan jij wil dat je doelgroep het kan zien.

3. Gewoonte

u

Via welke kanalen kun je in contact blijven met eerdere klanten?

^

Routine bij je doelgroep

Mensen houden zich vast aan gewoonten. Dit komt bij het kiezen van een product of dienst sterk terug. Wanneer iemand tevreden was over een eerdere aankoop of uitbestede opdracht is de kans groot dat diegene bij je terugkomt wanneer hij of zij opnieuw iets nodig heeft. Waarom zou iemand het hele oriëntatieproces nog een keer doorlopen als jij ze al eerder een goede ervaring hebt bezorgd? Dit zie ik zelf in de praktijk vaak terugkomen. Klanten waar ik voor OMCBase teksten voor heb geschreven vragen me regelmatig ook voor social media beheer, omdat hun eerdere ervaring positief was. 

^

Door herinnering blijf jij zichtbaar

Wanneer iemand eenmaal klant bij je is geweest, is het vooral belangrijk om te zorgen dat diegene jou niet vergeet. Via social media, je mailinglist of advertising blijf je zichtbaar. Je personal branding zorgt er hier voor dat het gevoel rond je merk en de herinnering aan een eerdere samenwerking blijft hangen.

Hoe doe je dat, personal branding?

Personal branding bestaat uit verschillende elementen. Aan jou de keuze om te bepalen welke je wil inzetten. Voorbeelden van manieren om jezelf van je concurrenten te onderscheiden zijn:

  • Een vaste structuur in de manier waarop je post
  • Een vast kleurenschema of filter voor je foto’s
  • Hoe je je doelgroep aanspreekt: je tone of voice
  • Inhoudelijke posts waarin je je autoriteit en visie op je vakgebied laat zien
  • Inhoudelijke posts waarin je je werk laat zien of cases bespreekt
  • (snel) Op alle berichten en comments reageren
  • De persoonlijkheid die je op je kanalen laat zien
  • De mate waarin je zelf de interactie met anderen aangaat
  • Storyvideo’s waarin je je volgers meeneemt in je alledaagse bezigheden
  • Webinars of “live gaan” op je social media
u

Welke onderscheidende personal branding methoden spreken jou aan?

Structuur

Op mijn Instagram, @emmacveldhuis, zijn planten de visuele brug die er een geheel van maken. Mijn posts volgen allemaal dezelfde tekstuele opbouw en gaan in op één van mijn skills of interessegebieden. Posts plaats ik drie keer per week op vaste dagen. Deze structuur biedt houvast bij het maken van nieuwe posts.

Personal branding hoef je niet alleen te doen!

Heb je de vragen die onder elk eerder genoemde aspect voor jezelf beantwoord? Als je hier even goed voor gaat zitten en je antwoorden op papier zet, kom je al een heel eind. Je zou dan al een aardig idee moeten hebben van je gewenste imago en de tools die je wil inzetten om dit imago over te brengen.

^

Jouw perfecte strategie is persoonlijk

Er is geen vast advies dat ik je kan aanbieden bij het uitdenken van je strategie. Personal branding is, zoals de naam al doet vermoeden, heel persoonlijk. Wat bij de één past, past totaal niet bij de ander. Waar de één dolenthousiast wordt van bloggen krijgt de ander geen letter op papier en waar de ene ondernemer in één take een goede storyvideo opneemt krijgt de ander al knikkende knieën bij het idee alleen. Maak gerust keuzes daarin en probeer oplossingen te zoeken. Wil je écht geen storyvideo’s maken? Doe het dan ook niet. Andere zaken, zoals het maken van je foto’s of het schrijven van blogs, kun je uitbesteden. Personal branding is leuk, maar het mag niet ten koste gaan van de tijd die je eigenlijk in je core business had willen steken.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je personal branding strategie, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!