Waarom gebruikt Instagram een algoritme?
Ooit werkte heel Instagram op basis van chronologie: de nieuwste posts kreeg je als eerste te zien. Een groot voordeel hiervan was dat iedereen gelijke kansen kreeg. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen de posts van bepaalde gebruikers of over bepaalde onderwerpen.
Maar ook nadelen…
Dit bracht gelijk nadelen met zich mee. Door maar héél vaak te gaan posten, kon je ervoor zorgen dat je posts vaak gezien werden. Mensen die maar af en toe postten, konden hierbij in het niet vallen. De chronologische tijdlijn leende zich perfect voor marketingstrategieën die op kwantiteit waren gebaseerd.
Relevantie in plaats van chronologie
Toen, in 2016, kwam het algoritme. Posts verschijnen nu niet meer op volgorde van plaatsing, maar op volgorde van relevantie. Of een post relevant is, dat wordt per gebruiker bepaald. Content die voor mij relevant is, is voor iemand anders misschien minder relevant en andersom.
Wanneer is een post relevant?
Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan de relevantie van een post. Dat zijn onder andere timing, regelmaat en interactie.
De mate waarin iemand eerder de interactie aanging met eerdere posts
Iemand die jouw posts vaak liket of hier vaak comments bij plaatst zal jouw posts sneller te zien krijgen dan iemand die zonder te liken voorbij scrollt. Door de interactie aan te gaan met een post maak je niet alleen de plaatser blij, ook laat je aan het algoritme weten dat je de content van dit account interessant vindt en daarom ook best vaker zou willen zien.
De hoeveelheid interactie die de post vlak na het posten oplevert
Je zou denken dat het tijdstip waarop je post minder belangrijk is geworden sinds de chronologische tijdlijn weg is, maar niks is minder waar. De relevantie van een post wordt ook bepaald door hoeveel likes en comments de post vlak na het plaatsen kreeg. Een post die tijdens het eerste uur weinig interactie uitlokt, moet niet heel interessant zijn, zo redeneert het algoritme. Het is daarom niet heel handig om ’s nachts te posten als het grootste deel van je volgers ligt te slapen. Zoek uit wanneer jouw volgers het meest actief zijn en kies dat moment om te posten. Als je een business account hebt kun je dit inzien via de statistieken.
Het regelmaat waarmee je post
Er is geen vast antwoord op de vraag hoe vaak je zou moeten posten. Dat verschilt namelijk per persoon. Het belangrijkst is dat je met regelmaat relevante posts plaatst. Posten om het posten, om maar iets nieuws te hebben terwijl je eigenlijk niets te vertellen hebt, is uit den boze. Regelmaat wordt beloond, dus kies een frequentie die bij je past en hou je hieraan! Een populaire webshop met veel gestylde productfoto’s en een stevige aanvoer van user generated content kan met gemak twee of drie keer per dag posten. Voor een drukbezette ZZP boekhouder die niet al te veel tijd aan social media kwijt wil zijn is het realistischer om twee of drie keer per week te posten. Hier moet je zelf een keuze in maken.
Hoe zorg je voor meer zichtbaarheid?
Regelmatig posten op het juiste tijdstip is niet de enige manier waarop je je post interactievriendelijk maakt en dus het algoritme door loodst. Zeker als het aankomt op comments. Er moet natuurlijk wel iets zijn waar mensen een comment over zouden kunnen schrijven. Ook zijn er meer manieren om te zorgen dat je posts vaker worden gezien.
Stimuleer interactie
Wanneer je een vraag stelt in de caption van je post, maak je het je volgers makkelijker om erop te reageren. Reageer vervolgens zelf ook op deze reacties. Zo start je een gesprek én laat je de ander weten dat je de reacties ook echt waardeert. Ook helpt het vaak om zelf de interactie met posts van je volgers aan te gaan. Je laat zo aan het algoritme weten dat jullie een connectie hebben. Jouw likes en comments zorgen er soms ook voor dat degene die de post plaatste jouw account even bezoekt. Daarnaast kan je comment worden gezien door volgers van het account waar de post op staat, die jouw account hierdoor misschien ook gaan bekijken.
Gebruik hashtags
Hashtags zijn ontzettend handig. Plaats de juiste hashtags bij je post en je zult zien dat je er meer mensen mee bereikt. Met een business account kun je zelfs precies zien welk aandeel van de impressies van je posts afkomstig is van mensen die jou via de hashtags hebben gevonden. Met hashtags geef je aan waar je post over gaat en help je mensen met diezelfde interesses om jou te vinden. Ook je eigen volgers kunnen je binnen de hashtags vinden.
Plaats stories
De Instagram story heeft een unieke eigenschap: deze staat bovenaan de pagina en je volgers kunnen eenvoudig alle stories zien die je de afgelopen 24 uur hebt geplaatst. Het kan heel goed voorkomen dat iemand je posts niet te zien krijgt (al is het maar omdat hij of zij niet lang genoeg scrollt), maar wel je stories. Maak hier gebruik van: laat het in je stories weten als je een nieuwe post hebt geplaatst. Je kunt voor het gemak de post rechtstreeks delen in je story, dan hoeft iemand alleen maar door te klikken om bij de post zelf te komen.
Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk
Kortom, met deze tips zorg je dat jouw posts de testen van het algoritme doorstaan:
- Timing: post wanneer je volgers actief zijn
- Interactie: spoor actief aan tot interactie
- Connecties: ga ook de interactie met de posts van je volgers
- Stories: wees actief in je stories en laat het hier weten als je post
- Hashtags: voeg relevante hashtags toe om nieuwe mensen te bereiken
- Regelmaat: post altijd even vaak, of dat nou twee keer per dag of per week is
Planningtool
Het kan lastig zijn om met al deze punten rekening te houden. Wel kun je het jezelf een stuk makkelijker maken door een planningtool in te schakelen. Dankzij zo’n tool hoef je maar eens in de zoveel tijd bezig met het voorbereiden van je content. De tool zorgt dat je posts vervolgens automatisch worden geplaatst op het moment dat je hiervoor koos. Onze favoriet voor Instagram is Later. Wil je echter ook LinkedIn en Twitter inplannen, dan is Buffer misschien een betere keus.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je Instagramstrategie, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!