Nieuwe connecties leggen
Laten we bij het begin beginnen: de connecties. Je hebt al je kennissen vast al uitgenodigd, dus ga ik hier in op twee andere situaties waarin je connectieverzoeken kunt versturen.
LinkedIn ter vervanging van je visitekaartje
Visitekaartjes zijn ouderwets. In de tijd waarin je telefoon nog een onverwoestbare Nokia was en internetten alleen op je vaste computer kon, was het logisch om je gegevens op een mooi kaartje te laten drukken en dit uit te wisselen met nieuwe kennissen. Maar tegenwoordig, nu we net zo makkelijk even onze smartphone erbij pakken, kun je elkaar ook gewoon ter plekke even toevoegen op LinkedIn. Dit scheelt je niet alleen drukkosten, ook voorkom je dat iemand je kaartje kwijtraakt of vergeet om er ooit nog iets mee te doen. Door LinkedIn tijdens netwerkgesprekken in te zetten zorg je dat je alvast een voet tussen de deur hebt.
Actief nieuwe connecties uitnodigen
Je hoeft je niet te beperken tot het uitnodigen van mensen die je al persoonlijk hebt ontmoet. LinkedIn heeft een geweldige zoekfunctie. Daarin kun je niet alleen zoeken op naam, maar ook op locatie, sector, opleiding, huidige werkgever en op gedeelde connecties. Wanneer je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht is deze functie ideaal om je te helpen hen te vinden. Een bijkomend voordeel is dat de zoekfunctie ook nog eens gratis is.
Zie je iemand waar je mee zou willen werken, die misschien behoefte heeft aan de diensten of producten de jij aanbiedt of iemand die op een andere manier interessant is om mee in contact te komen? Stuur een connectieverzoek. Door een persoonlijk bericht bij te voegen waarin je even uitlegt waarom je een connectie met diegene wil, vergroot je de kans dat je verzoek wordt geaccepteerd.
Actief je netwerk blijven onderhouden
De connecties die je binnen hebt gehaald, of het nou mensen zijn die je al kende of mensen die je tijdens een evenement hebt leren kennen, nemen meestal niet het initiatief. Het is dan ook aan jou om je connecties eraan te blijven herinneren dat je er bent en om hen ervan te overtuigen dat je dé expert bent in jouw vakgebied, uiteraard zonder als irritant of opdringerig over te komen. Dat klinkt als een hele uitdaging, maar in de praktijk valt het ontzettend mee.
Autoriteit opbouwen binnen je vakgebied
Heb jij al eens een bijdrage gedeeld op LinkedIn of een kennisartikel geschreven? Als je antwoord hier “nee” is, dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. In tegenstelling tot Instagram, waar veel mensen juist content creëren, wordt er op LinkedIn veel passief geconsumeerd. Dat is voor jou alleen maar handig, want dat betekent dat je goed kunt opvallen door zelf specifiek voor LinkedIn gecreëerde content te gaan delen.
Je wordt beter onthouden
Niet alleen geven bijdragen en artikelen jou de kans om jezelf en je onderneming laagdrempelig voor te stellen aan je connecties, ook zorg je dat mensen je onthouden. Hoe vaker iemand je bedrijf ziet, hoe positiever diegene doorgaans over je zal denken. Daarnaast hebben de meeste mensen meerdere contactmomenten nodig voordat zij een klant van je worden. Jouw activiteiten op LinkedIn dragen daaraan bij.
Wat zet ik in mijn bijdragen?
In de bijdragen die je plaatst kun je ingaan op recente ontwikkelingen in je vakgebied, je visie delen, een case toelichten of mooie foto’s en video’s van je producten plaatsen. Je kunt hier uiteraard combinaties in maken. Wanneer je in je bijdragen sterk op de inhoud gaat zitten en waarde biedt, zorg je dat je bekend komt te staan als dé autoriteit in je vakgebied.
Interactie!
Er zijn natuurlijk ook anderen die bijdragen plaatsen. Doen de mensen in jouw netwerk dat weinig? Je kunt bedrijfspagina’s en ondernemers volgen die wel vaak berichten delen. Met een beetje geluk doe je hier inspiratie op, maar dat is niet waarom ik je dit aanraad. Juist de berichten van pagina’s of mensen met veel volgers zijn een mooie plaats om inhoudelijke reacties achter te laten. Zo kom je in gesprek met interessante nieuwe mensen én laat je je kennis en visie zien aan de passieve lezers.
Persoonlijk contact
Met bovenstaande tips ben je vooral bezig met het laten zien van je vakkennis en je aanbod. Daarbij laat je een belangrijke tool nog onbenut: persoonlijk contact. Over het algemeen koopt iemand liever van een onderneming die hij denkt te kennen. Bij een goede LinkedInstrategie komt daarom meer kijken dan alleen connecties maken en bijdragen delen.
Feliciteer mensen
LinkedIn geeft vaak meldingen wanneer iemand jarig is of een nieuwe baan heeft. Maak daar gebruik van en stuur een persoonlijke felicitatie! Het is een kleine moeite maar wel een mooi gebaar.
Schrijf aanbevelingen
Ken je iemand persoonlijk en heb je met diegene gewerkt? Met een paar snelle kliks kun je zijn of haar vaardigheden onderschrijven. Als je geluk hebt, doet diegene dit vervolgens ook op jouw profiel. Wanneer je bereid bent om iets meer tijd en moeite te investeren, is het aan te raden om een aanbeveling te schrijven over mensen waar je goed mee hebt kunnen samenwerken.
Werk vanuit je strategie!
Zoals met vrijwel alle marketingactiviteiten is ook LinkedIn iets wat je vanuit je strategie zou moeten doen. Wie wil je bereiken? Tot welke actie wil je je doelgroep aanzetten? Welke methoden binnen LinkedIn sluiten hier het best bij aan? Hou bij het vastleggen van je doelstellingen ook rekening met de tijd die je in LinkedIn kan en wil investeren. Liever elke twee weken een goede bijdrage dan soms drie per week en soms een maand lang niets. Regelmaat is een sleutelwoord in elke succesvolle social media strategie.
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Wil je even sparren?
Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je Instagramstrategie, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!