Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Netwerken op Instagram

Instagram is hét kanaal waar je met je doelgroep in gesprek gaat. Wanneer je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht en hebt vastgelegd welke rol social media in jouw strategie gaat spelen, kun je door slim te netwerken op Instagram leuke nieuwe kennissen opdoen, leads binnenhalen en samenwerkingen aangaan. Hoe je dit doet (en wat je vooral niet moet doen), dat lees je in deze blog.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Emma Veldhuis

20 mrt, 2020

}

0 minuten

Het algoritme: waarom interactie zo belangrijk is

In 2016 besloot Instagram de chronologische tijdlijn (je zag de meest recente posts eerst) af te schaffen en te vervangen door een tijdlijn gebaseerd op een algoritme.

Interesse

Het algoritme baseert de volgorde van de posts die je te zien krijgt op je interesses. Dit wordt weer gebaseerd op de posts die je in het verleden hebt geliket of waar je comments bij hebt geplaatst. Door de interactie met een post aan te gaan, laat je dus aan het algoritme weten dat je een bepaald onderwerp of een bepaald account interessant vindt.

Interactie

Juist hierom is het zo belangrijk om een groot deel van je Instagramtijd in interactie te steken. Besteed hierbij niet alleen tijd aan het stimuleren van interactie op je eigen posts, maar ook op het aangaan van interactie met andermans content. Zo zorg je dat die geweldige content van je ook daadwerkelijk door je doelgroep wordt gezien. Je doelgroep zet je om in volgers, die na verloop van tijd mogelijk klanten of samenwerkingspartners worden.

Met interactie creëer je betrokkenheid en meer klanten

De gunfactor is, zeker bij kleine ondernemers, een belangrijk aspect van de afweging die iemand maakt bij het kiezen van jouw onderneming of die van je vele concurrenten.

Als je de interactie aangaat met je gebruikers op Instagram dan creëer je betrokkenheid en vergroot je je eigen gunfactor

Branding

Je wil eruit springen ten opzichte van je concurrenten. Om dat te doen moet je ervoor zorgen dat mensen het gevoel hebben jou of je merk te kennen. Als ondernemer kun je dit doen door personal branding. Als groter bedrijf of merk kun je een vaste tone of voice en stijl hanteren. Bol.com doet dit bijvoorbeeld heel goed.

w

Ga in gesprek

Of je nou ondernemer bent of bij een groter bedrijf werkt, er is geen excuus om niet de interactie op te zoeken. Goede content is een belangrijke eerste stap, maar mensen krijgen pas echt het gevoel jou te kennen als je met ze in gesprek gaat. Dit kan op drie plaatsen: via DMs (direct messages), onder je eigen posts of onder andermans posts.

Zo zorg je voor meer interactie op je posts

1.

Zorg voor geweldige content!

Een goede, inspirerende foto doet het halve werk, soms zelfs wel meer. Een foto moet je doelgroep voldoende aanspreken om langer te kijken, je caption te lezen en daarna een like en/of comment achter te laten. Zorg daarom dat je posts zowel visueel als tekstueel goed in elkaar steken en aansluiten op je strategie. Lever je een dienst die moeilijk te visualiseren is, zoals belastingadvies, webteksten, onderzoeksrapporten of coaching? Overweeg eens om een fotograaf in te huren om je te helpen bij je content. Zoek daarbij het liefst iemand die is gespecialiseerd in personal branding.

Als jij een vraag stelt in de beschrijving van je post dan motiveer je mensen sneller om te reageren

2.

Stel een vraag of daag uit

Het helpt natuurlijk als je content zo mooi is dat mensen uit zichzelf wel komen vertellen hoe gaaf je bezig bent. Wil je de inhoud in? Daar is je caption voor. Een mooie foto nodigt uit om de caption te lezen, waar jij vervolgens je verhaal kunt doen. Een handige manier om interactie uit te lokken is om af te sluiten met een vraag. Zo maak je het je volgers makkelijker om te reageren én stimuleer je een inhoudelijke discussie. Ideaal toch? Ook kun je je volgers uitdagen om iemand te taggen die zich in je post herkent of die de post ook gewoon moet zien.

Op Instagram komen de volgers niet zomaar naar je toe en moet je zelf de interactie opzoeken om je bereik te vergroten

3.

Zoek zelf de interactie op

Wanneer je zelf vaak inhoudelijke of persoonlijke comments plaatst onder andermans posts, is de kans groot dat zij jouw profiel ook even gaan bekijken. Wie is dat leuke persoon waar hij of zij net mee had gepraat onder een eigen post? Van wie kwamen al die likes? De interessantste gesprekken komen tot stand door eerst zelf de interactie op te zoeken. Doe dit zowel op je eigen tijdlijn met mensen die je al volgt als met nieuwe mensen die je in de hashtags of via anderen opzoekt.

Zo ga je zelf de interactie aan

Het zou je inmiddels duidelijk moeten zijn dat je zelf ook moet gaan liken, commenten en eventueel volgen. Er zijn vier plaatsen waar je kunt zoeken naar mensen en posts die voor jou interessant zijn.

Hashtags

Duik regelmatig zelf in de hashtags die je bij je posts plaatst. De hashtags die je gebruikt zijn als het goed is heel relevant op jou en je product of dienst, dus zul je in deze tags zeer waarschijnlijk interessante mensen vinden die jou verder kunnen helpen of een klant zouden kunnen worden. 

Hashtags zorgen ervoor dat mensen jouw post beter kunnen vinden en dat deze terecht komt bij een relevante doelgroep

Je concurrent

Op posts van je concurrent of concullega kun je inhoudelijk reageren en misschien zelfs een discussie voeren. Daarnaast kun je in de comments mensen vinden die duidelijk geïnteresseerd zijn in de diensten of producten van je concurrent, dus misschien ook in die van jou. De aandacht kun je hier trekken door te liken, reageren of zelfs volgen, als dat in je strategie past.

Tijdlijn

Op je tijdlijn staan berichten van mensen en hashtags die je al volgt. Vergeet niet om af en toe aandacht aan hen te besteden! Ook hier geldt het advies van liken en inhoudelijk reageren. Met elke interactie onderhoud je de band die je langzaam maar zeker met iemand opbouwt. Hier kan veel tijd overheen gaan. In de praktijk heb ik situaties gezien waarbij mensen een ondernemer een half jaar volgden voordat ze een klant werden.

Reageren op posts uit je tijdlijn en deze liken zorgt ervoor dat jij de interactie op orde hebt

Direct messages

Plaatst iemand die je volgt een interessante story? Stuur gerust een DM. Hier vinden vaak de interessantste, leukste of meest inspirerende gesprekken plaats, juist omdat jullie beiden er geen rekening mee hoeven te houden dat iedereen mee kan lezen.

Je kunt natuurlijk ook een DM sturen zonder dat een story hier aanleiding voor gaf. Sommige Instagrammers begroeten elke nieuwe volger persoonlijk in een DM. Hier zou ik persoonlijk voorzichtig in zijn, aangezien het risico groot is om voor spam te worden aangezien. Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen een gepersonaliseerde begroeting te sturen naar nieuwe volgers die jij ook echt interessant vindt.

Interactie kopen en interactiepods: zo moet het dus niet

Waardevolle interactie kost tijd. Tijd die veel ondernemers liever in iets anders steken. Wanneer dan een aanbod langskomt voor veel interactie waar geen moeite voor hoeft worden gedaan, grijpen sommigen dit helaas nog met beide handen aan.

Foute bots

Voor een klein bedrag kun je gebruik maken van tools (bots) die namens jou heel veel posts gaan liken of hier zelfs comments op plaatsen, in de hoop dat degene die de posts plaatste dan ook naar jouw account gaat. Dit soort strategieën leveren je echter zelden waardevolle leads op. Daarnaast is dit tegen de regels van Instagram en loop je het risico je account te verliezen.

Interactiepods zijn groepen waarin iedereen op aanvraag actief bezig gaat met elkaars content

Interactiepods

Een andere truc voor meer interactie die sinds de komst van het algoritme is bedacht, is het vormen van interactiepods. Influencers, die het nu écht van hun interactie moeten hebben vormden groepen, waarin iedereen actief met elkaars content bezig ging. Wanneer iemand in de interactiepod iets post, stuurt hij of zij de rest van de pod een berichtje, waarna zij snel de post liken, een comment plaatsen en de post delen in hun story. Door deze snelle interactieboost vlak na het posten, zorgen de influencers dat hun posts door het algoritme relevanter worden gevonden en aan meer mensen worden getoond. Influencer marketeers hebben hier een ontzettende hekel aan, omdat de influencers hierdoor een heel vertekend beeld van hun bereik schetsen.

r

Gewoon niet doen

Ik kan hier heel kort in zijn: gewoon niet doen. Je riskeert het verlies van je account en het verlies van je goede imago wanneer iemand erachter komt dat je trucs gebruikt voor interactie. Steek je tijd liever in het creëren van sterke content en het aangaan van oprechte interactie, daar bereik je veel meer mee.

Je profiel als visitekaartje

Alle tips die ik je in deze blog geef, zorgen ervoor dat mensen op jouw profiel belanden. Vanaf daar neemt je content het stokje over. Heb je een kaal profiel met weinig informatie en posts die niet lekker op elkaar aansluiten? Dan ben je je nieuwe lead misschien al kwijt.

Komt iemand uit op een profiel met mooie, gecoördineerde posts met sterke captions, een leuke profielfoto, biografie vol nuttige informatie, story highlights en misschien zelfs stories van de afgelopen 24 uur? Dan is de kans dat je er een volger aan overhoudt al een stuk groter.

Wees niet bang

Je Instagram is als het goed is een onderdeel van je strategie waar je grondig over hebt nagedacht. Wees niet bang om jezelf of je merk vaak te laten zien in je stories of om de inhoud in te duiken in je posts. Als iemand zich hier niet door aangesproken voelt en je profiel weer verlaat, dan was dit ook niet iemand die een potentiële klant van je had kunnen worden.

Jezelf laten zien op Instagram klinkt in het begin eng maar levert je wel ontzettend veel op

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Mocht je nou veel aan de tips hebben gehad bij het opzetten van je Instagramstrategie, dan vind ik het heel leuk om hierover te horen.  Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met me op en stel me je vragen, dan denk ik met je mee!