6 tips om meer klanten te krijgen voor je business

Nieuwe klanten zijn belangrijk voor je business. Maar hoe kun je hen binnenhalen? Wat is nou de ideale route naar het vergroten van je klantenbestand? In dit artikel deel ik een aantal tips met je waarmee je die route kunt afleggen.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

22 apr, 2020

}

0 minuten

Tip 1: Maak verschil met jouw Unique Selling Points

Unique Selling Points zijn kenmerken die jouw business, dienst(en) en/of product(en) onderscheidend maken. Ondernemers kunnen vaak heel helder formuleren welke diensten en producten zij aanbieden. Echter, soms blijft het onderscheidende vermogen daarvan dan helaas achter. En dat is juist waar je kracht ligt.

Waar staat je bedrijf en waar ga je voor?

Om jouw USP’s te ontdekken kun je het beste naar de identiteit van je bedrijf kijken. Waarom heb jij besloten om je bedrijf te beginnen? Welke motivatie zit hierachter? Als het goed is, bied jij je klant een meerwaarde. Je lost een probleem van hen op of je voorziet ze in hun behoeftes. Denk daarbij heel goed na over je sterke punten. Wellicht kom jij bij klanten standaard persoonlijk langs voor een gesprek in plaats van een telefoongesprek te voeren. Dit zet je dan in als Unique Selling Point. Wees hier zelf echter wel kritisch op. Een kenmerk als ‘goede service’ is veel te algemeen en wordt ook al door vele andere bedrijven gebruikt.

Maak keuzes als het gaat om klanten

Het kan aantrekkelijk zijn om te denken: “Hoe meer klanten, hoe beter”. Uiteraard is een groter aantal klanten vruchtbaar voor je bedrijf, maar houd er rekening mee dat het wel de juiste klanten moeten zijn. Daarmee bedoel ik het volgende. Jij hebt als bedrijf een bepaalde doelgroep in gedachten. Je past je uitingen hierop aan. Dit betekent dat er mogelijk klanten zijn die niet helemaal in jouw beeld van ‘ideale klant’ passen. Het is dan verstandiger om niet met deze in zee te gaan. Als je niet durft te kiezen voor wie jij échte meerwaarde kan bieden, zul je geen hoge ogen gooien. Maak daarentegen de keuze om wel in zee te gaan met klanten die jij daadwerkelijk kunt helpen met een probleem of met behoeftes. Ook al zijn dat er kwalitatief misschien minder, de kwaliteit die jij voor hen biedt is gigantisch hoog. Wil je hier het ideale resultaat behalen, dan verplaats je je in je klant. Zorg dat jouw uitingen gehoor geven aan hun wensen, maar dat jij altijd bij de identiteit van je bedrijf blijft. Voorkom pure reclamepraat. Hiermee schrik je mensen af, omdat het generiek is en niet specifiek aan de ontvanger gericht.

Extra tip: inzicht in waar je klanten vandaan komen is extreem waardevol. Het kan geen kwaad hen deze vraag te stellen. Zo kun je inzien via welke kanalen en met welke methodes jij het meest succesvol bent in het binnenhalen van klanten.

meer klanten

Tip 2: Blijf niet op je huidige klantenbestand leunen

Het is onverstandig om er van uit te gaan dat jouw huidige klanten voor altijd zullen blijven en dat je geen nieuwe klanten nodig hebt. Blijf altijd zoeken naar mogelijkheden om nieuwe klanten te werven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan acquisitie. Hierbij benader je (potentiële) klanten.

In dit geval gaat het specifiek om koude acquisitie: het contacteren van mensen die nog geen band hebben met je business. Houd rekening met het feit dat niet iedereen op deze manier van contact zit te wachten. Dit betekent niet dat je het definitief moet afschrijven. Voorkom ook hier de gladde marketingpraat. Je benadert een persoon — in zijn of haar ogen — out of the blue, dus die is niet voorbereid op wat je aanbiedt. Leg je focus op het bieden van een luisterend oor naar problemen of wensen die de potentiële klant heeft. Misschien loopt er binnen hun bedrijf iets niet helemaal lekker, hebben zij recentelijke doelstellingen niet behaald of zijn er andere punten waarbij de mogelijke afnemer hulp kan krijgen. Leg ook hier de nadruk op wat je product of dienst betekent voor de klant, niet op wat het kan. Je denkt op deze manier in oplossingen voor die persoon, en je komt niet om je product aan te prijzen. Dit maakt de kans dat deze zaken met je wil doen vele malen groter.

Extra tip: zorg voor een klik met de persoon die je aan de lijn hebt. Wees persoonlijk en leg de nadruk op mogelijke oplossingen voor hem of haar. Werk tevens naar een doel toe (bijv. een persoonlijke vervolgafspraak) om het een vruchtbaar gesprek te laten worden. Een leuk gesprek waar je daarna niks meer uit kunt halen is zonde van je tijd.

Tip 3: Schakel social media in om klanten binnen te halen

Onwijs veel mensen zitten tegenwoordig op social media. Instagram, Facebook en LinkedIn zijn zakelijk gezien de meest interessante platformen. Ook Pinterest en Twitter bieden mogelijkheden, alleen is de variëteit aan doelgroepen daar minder groot.

Kijk voor de keuze in welk kanaal jij wilt gebruiken naar jouw beoogde doelgroep. Instagram is bijvoorbeeld ontzettend populair bij vele consumenten en voor vele ondernemingen. In deze tijd gaat er meer en meer via beeld. Instagram is daar de ideale tool voor. Facebook biedt een wat bredere doelgroep (het aantal oudere gebruikers ligt hoger bij Facebook dan bij Instagram). Ook kun je hierbij gebruik maken van de interesse-groepen waar gebruikers lid van kunnen worden. Ligt je doelgroep meer op de zakelijke wereld, dan is LinkedIn het ideale kanaal. Directeuren, ondernemers en managers zijn hier goed te vinden en persoonlijk aan te spreken.

Denk aan je manier van communiceren

Houd in gedachten dat elk platform een eigen manier van communiceren heeft. LinkedIn is strikt zakelijk en niet voor persoonlijke foto’s van feestjes. Op Facebook en Instagram heb je deze content wel. Er is dus vaak ook een bepaalde manier waarop je geïnterpreteerd wordt aan de hand van je kanaalkeuze. Op LinkedIn moet je content zakelijk, representatief en motiverend zijn. Op Instagram en Facebook kan de boodschap (en een eventuele afbeelding) losser zijn.

Interactie is de sleutel

Waak ervoor dat je niet alleen eenrichtingsverkeer gebruikt op social media. Hoewel het nuttig is om je boodschap te wereld in te sturen, is alleen hierop focussen niet slim. Ga daarnaast ook de interactie aan met je doelgroep. Neem deel in groepen waar je potentiële klanten zitten en help ze bij vragen of opmerkingen. Let erop dat je ook hier geen marketingpraat gebruikt. Ga niet zomaar je product lopen aanprijzen: dat wordt meestal niet op prijs gesteld. Als jij mensen echt helpt met hun vragen, als je interessante commentaren plaatst onder posts en als je écht interessante content plaats wordt men vanzelf nieuwsgierig naar je. De klanten komen — als jij je profiel goed hebt ingesteld en hen dit mogelijk maakt — vanzelf naar je toe.

Extra tip: je huidige klanten vragen om een aanbeveling op LinkedIn te schrijven is nuttig. Als iemand blij wat met jouw product of dienst, zal deze persoon dat met plezier doen. Voor twijfelende bijna-klanten is een (objectieve) mening van anderen over jouw diensten meer waard dan jouw eigen (subjectieve) mening over je product.

meer klanten via internet

Tip 4: Net dat ene beetje meer voor je klanten

Met deze tip kun jij indruk maken op je klanten. Ook hiermee ga je je onderscheiden van de rest. Je wilt opvallen tussen alle anderen die hetzelfde aanbieden. Opvallen doe je door iets te doen wat anderen niet doen. Zet in op het overtreffen van verwachtingen. Doe dit door je klanten niet alleen een product of een dienst te bieden, maar een beleving. Iets wat hen jouw bedrijf, naam of merk laat onthouden. Verstuur je offerte bijvoorbeeld op een ludieke manier. Of bezorg deze persoonlijk met een kleinigheidje erbij. Maar ook na afloop van een face-to-face afspraak met de klant kun je een gadget achterlaten waar jouw (bedrijfs)naam of beeldmerk op staat. Als je zorgt dat dit iets nuttigs is, wordt deze ook daadwerkelijk nog gebruikt na afloop. Zo houdt de potentiële klant een tastbare herinnering over aan jouw bezoek. Als je klant denkt aan hun probleem, ben jij top of mind. Oftewel: de klant denkt direct aan jou en je gimmick.

Zorg voor oprechte aandacht voor de klant

Dit kan natuurlijk op allerlei manieren. Je kunt vóór de start van een nieuw project een leuke gadget achterlaten (zie voorbeeld in bovenstaande alinea). Ook kun je in het midden van het project een aandenken sturen dat de klant prijst dat hij op de goede weg is naar het gewenste resultaat. En uiteraard kun je ook achteraf een aardigheidje sturen. Een bedankje voor de prettige samenwerking in de vorm van een boeket bloemen, een kaart of iets anders doet het altijd goed. Wat het ook is: zorg voor persoonlijke aandacht. Spreek de klant persoonlijk aan.

Tip 5: Vergeet je klanten niet als ze eenmaal binnen zijn

Stel: je hebt een klant binnengehaald. Je hebt er moeite voor gedaan om via bepaalde kanalen of netwerken te zorgen dat deze persoon zaken met jou ging doen. En nu? Neem je klant serieus. Vergeet deze absoluut niet. Investeer in een (langdurige) klantrelatie. Zet deze op plek één.

De beste klant is de klant die zich tijdens het klant-zijn bij jou gehoord voelt en die de meerwaarde ondervindt van wat jij aanbiedt. Bij deze persoon is de kans groot dat er ofwel een vervolgaankoop plaatsvindt, ofwel een positieve recensie geplaatst wordt. Loyale klanten als deze zijn enorm waardevol voor je business. Investeer hier dus in. Als je dit goed aanpakt, zullen deze ook zelfs ‘ambassadeurs’ worden voor je bedrijf. Omdat ze bij jou precies vinden wat ze zoeken, zullen ze anderen ook jouw merk, product, dienst of bedrijf aanraden.

Onderschat de kracht van social media niet

Social media is voor iedereen toegankelijk en er geldt — tot een zekere hoogte — vrijheid van meningsuiting. Het komt dus ook vaak voor dat mensen hun ontevredenheid over een bedrijf uiten op social media. Ga hier verstandig mee om. Reageer op de juiste manier. Waarom ik dit noem? Om te laten zien wat er kan gebeuren als je de relatie van je eenmaal binnengehaalde klanten verslonst. De andere kant is uiteraard ook mogelijk: mensen die zó tevreden over jouw business zijn dat ze er positief over spreken op social media.

hoe kom ik aan klanten

Tip 6: Publiciteit als magneet voor nieuwe klanten

Een andere manier om nieuwe klanten te verkrijgen is het zorgen voor publiciteit. Je moet hiervoor een geweldige stunt hebben die viraal kan gaan. Dit kan van alles zijn. Als je eenmaal de publiciteit te pakken hebt, zul je op verschillende kanalen genoemd worden. Denk aan internet(magazines), televisiezenders, krantenartikelen en van mond-tot-mond. De media zal een enorme rol hebben op je naamsbekendheid, maar dit hoeft niet direct een verdubbeling van het aantal klanten te betekenen. Mensen komen vaak meerdere keren een product of dienst tegen alvorens deze aan te schaffen. Wel bereik je ermee dat meer mensen horen van je bedrijf of merk. Hoe je daar vervolgens mee omgaat is cruciaal. Blijf te allen tijde jezelf en ga niet naast je schoenen lopen. Houd mensen warm om ze te interesseren in het worden van jouw klant.

Samenvattend: hoe haal jij nieuwe klanten binnen?

Ik heb je nu een aantal tips gegeven waarmee jij nieuwe klanten kunt binnenhalen. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje:

  1. Maak het verschil met Unique Selling Points;
  2. Met behulp van acquisitie je klantenbestand uitbreiden;
  3. Bereik via social media nieuwe potentiële klanten;
  4. Biedt net dat ene beetje meer voor je klanten qua service;
  5. Zorg dat bestaande klanten zich gehoord blijven voelen;
  6. Gebruik publiciteit voor meer naamsbekendheid.

Met deze zes tips kun je nieuwe klanten gaan binnenhalen. Zorg ervoor dat je hierbij altijd jezelf blijft. Continuïteit zorgt voor herkenbaarheid. En hoe herkenbaarder jouw bedrijf of merk is, hoe sneller mensen je zullen herinneren.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Samen kijken naar de mogelijkheden?

Heb je weinig tijd of inspiratie om op zoek te gaan naar nieuwe klanten? Wij helpen je. Samen kijken we waar we jouw klanten kunnen vinden. Ben jij klaar om te groeien?