Dit is hoe een ijkpersoon jou helpt scoren (6 redenen)

Een ijkpersoon maken: waarom doe je dat? In dit blog lees je verschillende redenen waarom zo’n tool je bedrijf ten goede zal komen. En natuurlijk ontdek je wat je opneemt in een ijkpersoon om deze volledig van waarde te laten zijn.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Accountmanager

22 sep, 2020

}

0 minuten

Wat is een ijkpersoon?

Een ijkpersoon is de weerspiegeling van je doelgroep in de vorm van een fictief persoon dat je kenmerken toebedeelt waarover je werkelijke doelgroep beschikt. Je gebruikt dit voornamelijk als je een boodschap wil overbrengen op anderen. Deze boodschap komt sterker over als je hem zó vormt dat deze aansluit op wat de ontvanger verwacht of wil.

Een ijkpersoon gebruik je als visuele weergave van je doelgroep. Je zet een foto uit een rechtenvrije beeldbank neer als zijnde profielfoto van de fictieve persoon. Daaromheen beschrijf je kenmerken die jouw doelgroep typeren. In principe bepaal je zelf hoeveel gegevens je opschrijft. Het is aan te raden om van vele gegevens in ieder geval een paar kenmerken te benoemen.

Denk maar aan demografische gegevens (leeftijd, geslacht, etc.), geografische gegevens (woonlocatie, werklocatie, etc.), werk gerelateerde gegevens (functie, inkomen, niveau, starter of senior, etc.) en andere gegevens zoals burgerlijke stand, interesses, hobby’s, (politieke) voorkeuren en meer. Zo vorm je een compleet beeld van degene die straks jouw boodschap gaat ontvangen.

Wat zijn redenen om een ijkpersoon te maken?

Een ijkpersoon maken telt vele voordelen. In welke situatie je zo’n fictief personage ook nodig hebt; het gaat je helpen om betere en aantrekkelijkere content te maken. Hieronder neem ik je mee in een aantal redenen waarom je het werken aan een ijkpersoon snel op je to do lijst moet zetten.

Reden 1: Je zult gericht schrijven

Je content richten op een algemene doelgroep is niet effectief. Het kan best lastig zijn om een artikel, een blog, een pagina, een nieuwsbrief of andere content te maken zonder dat je weet voor wie je het uiteindelijk maakt. Inhoud wordt namelijk beter als je weet op wie het gericht is en je de content met hen in gedachten maakt.

Zo zal een artikel over een modern onderwerp — over het algemeen — sneller aanslaan bij een jongere doelgroep. Zij staan vaak open voor lezen over nieuwe technologieën en ontwikkelingen terwijl ouderen het soms al lastig hebben om de huidige techniek bij te benen. Maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Ook locatie is een grote factor. Denk bijvoorbeeld maar aan allerlei verschillende soorten bier. Als jij niet weet dat Grolsch veelal in het Oosten gedronken wordt, dan herkennen mensen uit bijvoorbeeld de Randstad zich minder snel in je tekst. Middels je ijkpersoon ontdek je dat wél en richt je de content voor de Randstad op een ander merk dat daar populairder is.

ijkpersoon maken voordelen

Reden 2: Je leert je doelgroep beter kennen

Je doelgroep écht kennen is een van de meest waardevolle voordelen die je kunt hebben. Met behulp van het Waardepropositiecanvas kun je bijvoorbeeld ontdekken welke doelen mensen willen bereiken, welke pijnpunten ze ervaren tijdens het streven naar die doelen en welke voordelen ze genieten als een doel is behaald.

Het opstellen van een ijkpersoon dwingt jou (en je team) om heel goed na te denken over hoe je doelgroep nou eigenlijk in elkaar zit. Wat vindt zo’n persoon nou werkelijk interessant? Hoe denkt deze over bepaalde ontwikkelingen in de wereld? Welke levensstijl hebben zij? Hoe ziet de vrijetijdsbesteding van je doelgroep eruit? Aan welke dingen hebben zij een hekel en van welke dingen houden ze juist wél? Maken ze gebruik van social media? En zo ja, hoe frequent dan en welke kanalen zijn favoriet? Kijken ze veel tv, luisteren ze veel naar de radio, lezen ze veel de krant?

Deels maak je hierbij gebruik van gegevens die je al beschikbaar hebt van bestaande klanten. Denk onder andere aan demo- of geografische kenmerken. Voor de andere helft ga je op onderzoek uit. Als je graag iets wilt weten over je doelgroep dat nog niet bekend is moet je daarnaar op zoek gaan middels veldonderzoek. Stap vanuit je bedrijf af op je klant en stel een aantal vragen. Bijvoorbeeld hoe zij bij jouw bedrijf zijn terechtgekomen, waarom ze besloten met jou in zee te gaan of iets anders. Het kan ook waardevol zijn om afgehaakte leads te vragen waarom ze niet voor jou kozen.

Met deze complete ‘bibliotheek’ aan kennis kun je vervolgens je ijkpersoon aanvullen. Hoe meer jij weet over je doelgroep, des te beter je hen te hulp kunt schieten. Als jij precies weet waar zij behoefte aan hebben kun je je advertenties speciaal daar op richten.

Je behaalt dikwijls betere resultaten als je het antwoord of de oplossing hebt op een bestaand(e) behoefte, vraag, probleem, eis, wens of verwachting. Ziet iemand jouw advertentie of communicatie-uiting, dan denkt hij of zij direct aan het feit dat jij een oplossing biedt voor hun probleem, vraag of behoefte waarmee zij lopen.

Maar als de ontvanger bij het zien van jouw advertentie of communicatie-uiting zich nog moet afvragen of hij of zij daadwerkelijk behoefte heeft aan jouw aanbod, ben je eigenlijk te vroeg met communiceren. De kans is groot dat mensen denken: “Dat geldt nu niet voor mij” om vervolgens niks te doen met je advertentie.

Reden 3: Iedereen binnen je bedrijf werkt met dezelfde ijkpersoon

Je moet zorgen dat iedereen binnen je team op één lijn zit. Een ijkpersoon helpt daarbij doordat iedereen dezelfde (fictieve) persoon in gedachten houdt tijdens zijn of haar werkzaamheden. Waar de ene medewerker de content afstemt op de ijkpersoon, gebruikt de andere medewerker de ijkpersoon om de website zo passend mogelijk te maken. Weer iemand anders houdt de strategie in de gaten op basis van de fictieve persoon en ook de klantenservice gebruikt de ijkpersoon. Voorkom dat alleen de contentafdeling weet voor wie het bedrijf daadwerkelijk werkt.

Reden 4: Een ijkpersoon is voor vele doeleinden inzetbaar

Als online marketing partner richten wij ons gebruik van de ijkpersoon vooral op marketingdoeleinden. Maar dat is lang niet de enige manier om deze in te zetten. Zo kun je perfect gebruik maken van een persona om een doelgroepanalyse te doen als student, als uitgever van een magazine of krant, als supermarktmanager, als winkeleigenaar en ga zo maar door. Ook voor het bepalen van je strategieën is een ijkpersoon ontzettend waardevol.

Daarnaast is deze tool voor ieder bedrijf inzetbaar. Je onderneming hoeft niet per se groter te zijn dan een bepaald aantal medewerkers om gebruik te kunnen maken van een ijkpersoon. Het maakt niet uit hoeveel collega’s je hebt: een persona maken gaat jouw bedrijf helpen.

ijkpersoon sterke punten ontdekken

Reden 5: Je ontdekt je eigen sterke punten

Alvorens je een ijkpersoon gaat maken raden we aan om een brainstormsessie te organiseren. Nodig hiervoor van elke tak binnen je bedrijf minstens één persoon uit. Zo zijn alle ‘invalshoeken’ gedekt en voorkom je kijken met oogkleppen.

In de brainstorm ga je bedenken hoe je jouw klanten nou werkelijk helpt. Hierdoor (her)ontdek je wat je biedt en hoe dat wordt opgevat door de klant. Focus hierbij op de term ‘meerwaarde’. Oftewel: wat is nou de toegevoegde waarde van jouw aanbod voor de klant? Welke meerwaarde bied jij? Welke vragen of problemen los jij op bij de klant? Welke behoefte(n) vervul je? Wat is de reden dat iemand voor jou kiest en niet voor je concurrent? Deze kennis is heel waardevol omdat je dit kunt gebruiken om nog meer mensen te overtuigen om klant van je te worden.

Reden 6: Door segmenteren ben jij efficiënter

Sommige ondernemers zouden het liefst de hele wereld als klant hebben. Maar dat werkt niet altijd even efficiënt. Door een ijkpersoon te creëren ga je bezig met het segmenteren van je doelgroep. Die onwijs grote verzameling aan verschillende mensen ga je opdelen in verschillende groepen (segmenten). Bijvoorbeeld op basis van leeftijdscategorie, geslacht, woonregio, interesses, et cetera. In plaats van de hele wereld, heb je nu een hele specifieke doelgroep. Je kunt natuurlijk altijd meerdere ijkpersonen maken als je meerdere doelgroepen hebt.

Je kunt nu een ijkpersoon voor elk specifiek doelgroepssegment maken. Dit maakt je wél efficiënt (in tegenstelling tot je richten op de hele wereld). Het bespaart tijd en geld omdat je van tevoren weet wie je moet aanspreken. Je hoeft niet meer tussentijds onderzoek te doen naar je doelgroep, dat veel tijd kost. Ook hoef je geen aannames meer te doen die achteraf niet helemaal juist bleken. Je werkt direct to the point.

Zelf aan de slag met een ijkpersoon

Nu is het aan jou om een ijkpersoon op te stellen. Hoe je deze vormgeeft mag je natuurlijk zelf weten. Doorgaans geef je deze fictieve persoon een naam, een leeftijd, een foto (uit de rechtenvrije beeldbank), een woonplaats, een functie en een burgerlijke stand. Vervolgens ga je gegevens verzamelen die jij graag zou willen weten van je ideale doelgroep. Denk aan demografische, geografische, sociaal-culturele, werkgerichte en misschien zelfs politieke gegevens. De verzamelde gegevens noteer je naast of onder de persoonlijke kenmerken van de ijkpersoon. Zorg ervoor dat je de afgeronde ijkpersoon ook kenbaar maakt aan alle afdelingen binnen je team die betrokken zijn met de doelgroep. Zo focust jouw gehele bedrijf zich op het gericht aanspreken van haar doelgroep om potentiële klanten over te halen zaken te doen met jou.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Vind je een ijkpersoon maken lastig? Weet je niet waar je moet beginnen, of heb je gewoonweg te weinig tijd? Wij helpen je graag. Samen kijken we hoe jouw business kan gaan groeien.