Zó krijg jij meer bezoekers op je website: 6 tips

Daar is-ie dan: je hebt een prachtige nieuwe website waar je ontzettend trots op bent. Maar ál die drommen bezoekers? Die laten zich nog niet zien op je website. Komt je dit bekend voor en wil jij het aantal websitebezoekers verhogen? Daar zijn verschillende handige manieren voor. Wij lichten er graag 6 voor je uit!

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

12 May, 2020

}

0 minuten

Tip 1: Werk (opnieuw) aan je online marketingstrategie

Laten we eens beginnen bij de basis: ken jij je klant eigenlijk wel goed genoeg? En hoe staat het met je online marketingstrategie? Dit is een bedrijfsstrategie die je richt op je online kanalen en online activiteiten. Vraag jezelf af: wat zijn de doelstellingen van mijn bedrijf én sluiten deze wel aan bij wat mijn doelgroep wil? Een mismatch hiertussen kan de reden zijn dat het je nu nog niet goed lukt om meer bezoekers op je website te krijgen.

Een onderzoek naar de customer journey is hierbij onmisbaar. Dit is de ‘reis’ die een klant aflegt als hij een product of dienst wil aanschaffen. Het customer journey-model kent 4 fasen: de touch-, tell-, sell- en care-fase. Elke fase focust zich op zijn eigen punten. De customer journey is een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie én komt ook steeds weer terug bij elke andere manier die je wilt inzetten om meer bezoekers te trekken naar je website.

Door de customer journey te doorlopen en in kaart te brengen leg je de link tussen jouw strategie en de doelgroep die je wilt bereiken. Hierop kun je vervolgens je online marketingstrategie (door)ontwikkelen of aanpassen als dat nodig is. Op deze manier kun je je geïnteresseerde websitebezoekers verhogen. Én laat je ze uiteindelijk ook nog tot de gewenste actie overgaan.

Tip 2: Laat jouw websitebezoekers je vinden met Search Engine Optimization

Met Search Engine Optimization (SEO) optimaliseer je je webpagina’s en zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekmachines terechtkomt. Met als doel: dat jouw potentiële klanten je sneller en beter weten te vinden. Met een sterke SEO-strategie word je een echte ‘voorloper’. Uit onderzoek blijkt namelijk: zo’n 32,5 procent klikt de bovenste link aan in een zoekmachine. 17 procent klikt op de tweede link en maar 11 procent kiest de derde. Nu weet je ook direct waarom iedereen zo graag bovenaan Google wil staan.

Nu vraag je je misschien af: hoe trek ik bezoekers naar mijn website en hoe zet ik hierbij een sterke SEO-strategie op? 3 belangrijke pijlers helpen je hierbij (en dit is ook waar de zoekmachines op letten):

  • Techniek van je website: de basis voor SEO. Denk aan een snelle laadtijd, responsive design, prettige leesbaarheid van de tekst en een veilige omgeving.
  • Zoekwoorden: met een keywordanalyse bekijk je op welke woorden jouw doelgroep zoekt en onderzoek je de concurrentie. Keywords die goed scoren, hebben een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Met deze keywords kun je de content op jouw website optimaliseren en zo meer website bezoekers
  • Autoriteit: zoekmachines beoordelen je website ook op je opgebouwde autoriteit. Zoals domeinleeftijd, de hoeveelheid kwalitatieve content en linkbuilding.

Goed om te weten: SEO-optimalisatie is een doorlopend proces, vele factoren spelen een rol. De spelregels van Google en andere zoekmachines veranderen ook nog wel eens. Het is dan ook belangrijk om hier regelmatig naar te blijven kijken, dit voor continue verbetering én steeds meer bezoekers op je website.

Meer websitebezoekers door SEO

Tip 3: Zet Search Engine Advertising slim in

Betaald adverteren in zoekmachines: dat is Search Engine Advertising (SEA). Deze tekstadvertenties komen altijd bovenaan te staan, boven de organische (niet-geadverteerde) zoekresultaten. Dus: zichtbaarheid gegarandeerd! Voor een goede advertentie met resultaat (meer websitebezoekers die actie ondernemen) komt ook hier een keywordanalyse om de hoek kijken, net als bij SEO.

Deze advertenties noemen we ook wel ‘zoekcampagnes’. Een andere vorm van online adverteren is ‘display advertising’. Als je display advertising inzet, gebruik je beeld in plaats van alleen tekst. Meestal zijn dit online banners. Je ziet deze advertenties ongetwijfeld zelf vaak voorbijkomen op YouTube, nieuwssites en fora.

En kende je deze droomcombinatie al: display advertising met retargeting? Met retargeting probeer je eerdere websitebezoekers opnieuw te verleiden om jouw website te bezoeken en nu wél tot actie over te laten gaan. Bijvoorbeeld: nu wel het product af te rekenen dat ze eerder in hun winkelmandje lieten liggen. Dit doe je met een gerichte advertentie met specifieke content, toegespitst op de doelgroep.

Tip 4: Ga sociaal aan de slag met social media marketing

Denk je bij social media marketing aan adverteren, adverteren en nog meer adverteren om meer bezoekers op je website te krijgen? Natuurlijk is adverteren belangrijk, maar er komt nog wel wat meer bij kijken. Een goede social media strategie bestaat uit drie delen:

  • Content: dit is je basis. Of mooier gezegd, je online visitekaartje. Dit is het eerste wat mensen zien wanneer je ze organisch of met advertising hebt bereikt. Post niet zomaar wat in het wilde weg, maar ontwikkel een duidelijke contentstrategie. Sterke en relevante content op het juiste moment, daar draait het om.
  • Interactie: fijn, je hebt 100 nieuwe volgers erbij op je social kanalen. Maar dan? Je wilt natuurlijk méér. Ze moeten ook jouw website bezoeken en het liefst ook een lead worden. Interactie is hierbij noodzaak. En nee, die komt niet uit zichzelf naar je toe. Je moet zelf bewust die interactie opzoeken. Persoonlijke aandacht = binding.
  • Adverteren: de content- en interactiestrategie zijn het fundament van je advertisingstrategie én bepalend voor de groei zonder advertising. Elk social media kanaal heeft weer andere advertentiemogelijkheden. Kies per kanaal welke vorm geschikt is en wat er bij jouw doelgroep past. Ook hier geldt weer: deel passende, sterke content!

Kom maar op met die websitebezoekers!

De juiste content en communicatie voor meer websitebezoekers

Tip 5: Houd de lezer ‘in je greep’ met contentmarketing

Met contentmarketing maak je regelmatig relevante, aantrekkelijke content en zorg je ervoor dat deze bij de juiste doelgroep terechtkomt via de geschikte kanalen. Je vergroot hiermee je online zichtbaarheid en krijgt meer websitebezoekers.

Denk bij content aan:

  • webteksten/landingpages
  • nieuwsartikelen
  • nieuwsbrieven
  • (gast)blogs
  • video’s/vlogs
  • infographics

Relevante content creëren voor meer bezoekers op je website, hoe doe je dit doeltreffend? Het allerbelangrijkste is: start met een strategie! Stel jezelf vragen als:

  • Wat voor type content is voor je doelgroep relevant?
  • Welk doel moet deze content realiseren?
  • Via welke kanalen ga je jouw content verspreiden?

Daarna kun je aan de slag met je content. Verras je doelgroep met een originele boodschap en denk aan de verhouding tussen tekst en beeld. De frequentie is belangrijk, maak daarom regelmatig nieuwe content. In één keer een berg informatie over je doelgroep uitstorten en daarna 3 maanden niets van je laten horen, is niet effectief. Een contentkalender is een handig hulpmiddel. Hiermee plan je in wat, wanneer, in welke vorm en via welk kanaal je iets gaat delen.

Extra tip: je kunt ook ‘oude’ content hergebruiken in een nieuwe vorm. Heb je nog een interessante video liggen? Pik er eens één punt uit en schrijf er een blog over.

Tip 6: Ga voor doordachte e-mailmarketing

Meer bezoekers trekken naar je website? De laatste manier die we uitlichten is e-mailmarketing. Via de mail informeer, interesseer en activeer je jouw (potentiële) klanten. Er is veel mogelijk. In zo’n mail (vaak een nieuwsbrief) deel je bijvoorbeeld nieuwtjes, ontwikkelingen en updates, een aanbieding of een ervaring van een klant.

Belangrijke voordelen van e-mailmarketing:

  • Je bereikt eenvoudig veel mensen zonder al te veel moeite.
  • Je hebt geen kosten voor het versturen van mails.
  • Mails worden direct ontvangen.
  • Zelfs al wordt jouw mail niet geopend: ontvangers zien wél je bedrijfsnaam.
  • De resultaten van je e-mailactie zijn gemakkelijk te meten.

Relevantie, daar gaat het om bij e-mailmarketing. Stuur je niet-relevante e-mails of mail je je (potentiële) klant te vaak, dan krijgt de ontvanger een slecht gevoel over jou én je producten of diensten. Je e-mail wordt dan al snel als spam gezien. En als je natuurlijk íets niet wilt… Ook bij e-mailmarketing is een doordachte strategie dus cruciaal.

Van je klanten heb je natuurlijk al hun e-mailadres. Nu die potentiële klanten nog. Laat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief via social media of een knop op je website. Of bied ze een beloning aan als ze hun e-mailadres achterlaten. Denk aan een whitepaper of een korting.

Maak vervolgens verschillende e-mails, voor je diverse doelgroepen (‘audiences’). Link in de mails vooral ook regelmatig door naar je website, een eenvoudige manier om meer websitebezoekers te krijgen. En kijk naar het moment waarop het uitsturen van een e-mail het meeste effect heeft. Een bepaald patroon aanhouden is handig: wekelijks of maandelijks bijvoorbeeld. Zo weet de ontvanger ook waar hij aan toe is.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Laten we samen meer bezoekers trekken naar je website

Wil je één of meerdere van de bovengenoemde manieren inzetten om meer bezoekers op je website te krijgen? En kun je hierbij hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij denken en doen graag met je mee. Laten we samen werken aan een strategie met resultaat!