Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Waar moet je op letten bij het bepalen van je marketingbudget?

Een marketingbudget bepalen: hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Wat valt er onder deze noemer? En wat zijn manieren om te bepalen hoeveel geld je uitgeeft aan dit onderdeel van je business? In dit blog duiken we dieper in de wereld van het marketingbudget.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Accountmanager

23 jun, 2020

}

0 minuten

Wat houdt de term marketingbudget exact in?

Het marketingbudget is de pot met geld die jij beschikbaar hebt voor de marketing van je business. Hoe hoog dit budget is hangt helemaal af van jouw bedrijf. Het is belangrijk om daar goed over na te denken. Het bepaalt namelijk de flexibiliteit (of het passen en meten) die jij hebt voor je marketing. En daar komt vaak meer bij kijken dan je wellicht in eerste instantie dacht. Maar wat zijn andere voordelen van het marketingbudget bepalen?

Door marketingbudget vrij te maken geef je aandacht aan je marketing

Sommige bedrijven werken niet met een vast marketingbudget. Zij pakken het improviserend aan. Hebben ze een keer een leuke campagne bedacht? Dan kijken ze hoeveel geld deze campagne nodig heeft. Op dat moment investeren ze dat geld in die campagne. Een echte structuur zit er dan niet altijd achter.

Hoewel dat lijkt op ‘niet meer uitgeven dan nodig is’, kun je het ook anders bekijken. Een spontane actie als deze levert niet altijd de gewenste resultaten op. Als je wél een marketingbudget opstelt, betekent dat dat je aandacht hebt voor je marketing. Je steekt er tijd in om te ontdekken wat er nodig en mogelijk is. Daarbij kijk je direct hoeveel dit ongeveer gaat kosten. Als je hier aandachtig mee bezig bent, is de kans op goede resultaten vele malen groter. Je maakt beslissingen met gegronde redenen. Je kijkt hierbij naar de toekomst en naar het grotere plaatje.

Inzicht in werkelijk gemaakte kosten

Daarnaast geeft een marketingbudget je ook inzicht in de werkelijk gemaakte kosten. Je kunt een spontane marketingactie opzetten, en vervolgens ontdekken dat deze meer geld kost dan je had ingeschat. Dan zie je dat je nog weinig resultaat hebt. Je komt voor een dilemma: afbreken of doorgaan? Wellicht vind je het zonde om de marketingactie te stoppen omdat je er geld in hebt geïnvesteerd en nog weinig hebt teruggekregen. Je wil natuurlijk waar voor je geld krijgen. Maar helaas kun je niet weten hoe lang je de campagne moet laten lopen voordat deze voldoet aan je verwachtingen.

Met een marketingbudget stel je vast hoeveel er maximaal uitgegeven mag worden aan bepaalde onderdelen van je marketing. Heb je het (door jou vastgestelde) maximum bedrag beschikbaar voor advertenties bereikt? Dan trek je direct de stekker uit de hele campagne. You win some, you lose some. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als dat we het hier voorleggen, maar realiseer je dat je met een marketingbudget precies kunt zien hoeveel kosten waar aan opgemaakt worden.

Wat valt er binnen het marketingbudget?

Alvorens je aan de slag gaat met je marketingbudget bepalen moet je weten welke activiteiten hierbinnen vallen. Let er op dat dit per bedrijf sterk kan verschillen. Sommige ondernemingen rekenen bijvoorbeeld hun eigen personeel ook als onderdeel. Anderen doen dat niet. Waar het ene bedrijf kiest om volop in te zetten op een bepaald soort marketing, verkiest een ander bedrijf een alternatief. Zie deze lijst daarom niet als 1-op-1-oplossing. Gebruik deze in plaats daarvan als ‘cheatsheet’ om te kijken hoe de verdeling binnen jouw business geregeld is.

Adverteren op verschillende manieren

Als jij een business hebt wil je dat deze groeit. Adverteren is een manier om nieuwe mensen kennis te laten maken met je bedrijf of merk. Als je dit online doet, zul je vele mensen kunnen bereiken. Met de nadruk op kunnen: je moet er wel enige kennis van hebben om geldverspilling te voorkomen.

Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Advertising. Hierbij betaal je ervoor om in de zoekresultaten van Google getoond te worden. Deze links bevatten in de SERP (Search Engine Result Page) het woord ‘advertentie’ voor hun URL. Er staat vaak een drietal bovenaan de zoekresultaten en dikwijls ook een aantal onderaan.

Ook display advertising is een manier om bij nieuwe potentiële klanten onder de aandacht te komen. Hierbij maak je gebruik van visuele banners die op verschillende websites getoond worden. Als je zelf verstand van zaken hebt, kost het natuurlijk een tijdsinvestering om een campagne te bedenken en te realiseren. Hoe meer je zelf moet uitzoeken, hoe meer tijd je kwijt bent. Uiteraard za je dit moeten meenemen in je budget. Je kunt het ook anders aanpakken. Heb je weinig kaas gegeten van advertenties ontwerpen of simpel te weinig tijd? Dan is het wijs om deze taak uit te besteden. Ook dit is van invloed op je marketingbudget.

Het beheren en monitoren van de advertenties moet vanzelfsprekend ook worden opgenomen in je budget. Het kost tijd om te kijken hoe je campagnes scoren. Kom je erachter dat één van de advertenties totaal niet werkt? Moeten er nog zaken worden aangepast? Al je keuzes hebben invloed op het geld dat je uitgeeft aan je marketing.

Beziggaan met het creëren van content

Content is een wezenlijk onderdeel binnen je marketingstrategie. Je content stem je af op je doelgroep. Afhankelijk van zowel deze target audience als de identiteit van jouw bedrijf kiest je de content die het beste zal aanslaan. Denk bijvoorbeeld aan blogs, e-books, video, een e-mailnieuwsbrief, et cetera.

Naast het maken van deze content moet je deze ook opnemen in je marketing. Ook daar gaat een strategie achter schuil. Je kunt deze bijvoorbeeld combineren met SEO (Search Engine Optimization). Hierbij onderzoek je welke zoektermen iemand in Google gebruikt. Als je hen zo specifiek mogelijk wilt helpen, moet je jouw content toespitsen op deze zoektermen. Zowel een zoekwoordanalyse doen als het maken van gerichte content kost tijd en geld. Van tevoren weten wat je marketingbudget is helpt enorm in het bepalen van je mogelijkheden.

Marketing en social media

Tegenwoordig is social media niet weer weg te denken uit de marketing. En daarmee ook niet uit het op te stellen marketingbudget. Social media is geen taak die één keer opgepakt wordt en daarna afgevinkt is. Het is een doorgaand proces waarbij continuïteit en interactie de sleutel tot succes zijn. Helaas kost dat tijd. Sterker nog: als je hiervan een succes wil maken is het aan te raden om een medewerker fulltime op deze job te zetten. Maar ook dit heeft invloed op je marketingbudget.

Analyses om je marketing te ondersteunen

Wil je een goede marketingstrategie, dan neem je daar ook verschillende analyses in op. Deze vertellen je over verschillende kanten waarop je jouw business kunt bekijken. Je komt achter zaken die je zonder deze analyses niet wist. Bijvoorbeeld hoe je concurrenten online bewegen. Zijn zij een gevaar voor je? Of heb je genoeg onderscheidend vermogen om die strijd te winnen?

En wat dacht je van een doelgroeponderzoek? Om de eerder genoemde content op de juiste plek te zetten — en daarin de juiste tone of voice te gebruiken — moet je weten wie je ontvangers zijn en waar zij zich bevinden. Ook in een gegronde analyse op dit gebied gaat tijd (en daarmee geld) zitten. Neem zaken als deze analyses daarom ook mee als je je marketingbudget gaat bepalen.

Web development en alles wat daarbij komt kijken

Een website of een webshop is de basis van je online marketing. Deze geldt als fundering voor je business. Je content deel je hierop, advertenties laat je hierop landen, zoekers in Google komen op je blogs en landingspagina’s, et cetera. Daarnaast zet je op een website mensen om van bezoeker naar lead. En als het even kan tevens van lead naar klant.

Om dit te realiseren moet je rekening houden met alle omliggende zaken. Allereerst moet je website of webshop een plek hebben om online te zijn. Dit is je domein. Dit kost geld, ook al zal dit geen bizar hoog bedrag zijn. Het onderhouden van de hosting is ook een terugkerende som. Daarbij is het verstandig om zo nu en dan te kijken of je website goed loopt. Dat wil zeggen: is de snelheid nog redelijk, is deze nog smartphonevriendelijk en klopt deze nog volgens alle verschillende marketingrichtlijnen? Zo’n web-optimalisatie is vanzelfsprekend tevens onderdeel van je marketing. En zeer cruciaal onderdeel zelfs. Zonder een optimaal werkend online fundament zal je business niet van de grond komen. Neem dit onderdeel dus tevens op in je marketingbudget.

Vergeet als laatste alle interne zaken niet

Om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan betreffende de online marketing zijn er vele interne zaken nodig. Denk maar aan wekelijkse meetings of het vele overleggen over de huidige strategie en de toekomst hiervan. Al deze uren kosten uiteraard geld. Ook de eerder genoemde content is hier van groot belang: deze moet intern door medewerkers gemaakt worden. Zij werken vanzelfsprekend niet gratis en soms moet zelfs een extra medewerker aangenomen worden wil je het beoogde resultaat bereiken. Ook interne zaken zijn dus cruciaal om op te nemen in je marketingbudget.

Hoe kun je je marketingbudget opstellen?

Je eigen marketing budget bepalen: hoe doe je dat precies? Daar zijn meerdere manieren voor. Niet elke manier is even lucratief. Voor jouw business zal een bepaalde manier misschien niet de juiste zijn. Om een helder beeld te scheppen benoemen we ze toch.

Gebruik een bepaald percentage van je omzet

Een veelgebruikte methode om het marketingbudget vast te stellen is het inzetten van een bepaald percentage van de omzet. Je kijkt dan naar de omzet die je datzelfde jaar inschat te behalen. Daarvan reserveer je een x-aantal procent. Vaak is dan rond de tien procent. Houd er rekening mee dat meer investeren een goede optie is om je startup te ondersteunen. Als je een paar maanden geleden begonnen bent met je business, ligt de focus wellicht op het vergroten van de naamsbekendheid. Om daar goede resultaten te behalen moet je dan wellicht meer dan tien procent van je omzet gebruiken.

Het vastleggen van een standaard budget

Je kunt er ook voor kiezen om een bepaald bedrag vast te stellen. Je doet dit dan niet op basis van een percentage, maar je kiest een bedrag. Dit is het plafond voor je online marketingkosten. In feite mag je hier niet boven komen om niet in gevaar te komen met je beoogde winst. Als je beschikt over deze cijfers kun je kijken naar het vorige jaar. Bleek dat deze lat toen te hoog of te laag was gelegd? Dan pas je op basis daarvan je budget voor dit jaar aan.

Improviseren met de kosten

Hoewel we deze manier van marketingbudget bepalen niet aanraden, benoemen we hem toch. Je doet er verstandig aan om van tevoren een strategie op te stellen. Op basis hiervan neem je bepaalde beslissingen. Deze beslissingen kosten uiteraard geld. Maar je kunt ze dan verantwoorden aan de hand van je strategie.

Als je toch kiest voor het improviseren, dan kan het 50-50 werken. Wellicht heb je een video te pakken die viraal gaat en daardoor ontzettend goed bijdraagt aan de naamsbekendheid van je business. Aan de andere kant kun je door de minimale voorbereiding voor extra kosten komen te staan die aan het einde van de rit alsnog niet de gewenste resultaten opleveren. Het is een gok die je zelf neemt.

Het belang

Je marketingbudget bepalen is dus van groot belang. Het geeft je inzicht in welke kanten je op kunt en het laat je bewust bezig zijn met de kosten die je maakt. Met een weldoordacht plan hoeft je marketingbudget niet groot te zijn om toch te kunnen scoren.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Samen kijken naar je marketingbudget?

Een extra paar ogen kan geen kwaad in de analyse van je marketingbudget. Wij staan klaar om je te helpen. Samen kijken we naar de mogelijkheden en de beste aanpak voor jouw marketingstrategieën. Zo ga jij online groeien!