8 redenen om Google Ads in te zetten

Google Ads (vroeger AdWords genoemd) is de tool van Google om betaalde advertenties in de zoekresultaten te tonen. Deze staan ofwel bovenaan of onderaan de Search Engine Result Page. Je genereert veel aandacht, maar zijn er ook andere redenen om Ads te gebruiken? Het antwoord is een volmondig ja. In dit blog lees je er een aantal.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

28 Jul, 2020

}

0 minuten

Wat is Google Ads?

Google Ads is een programma waarmee jij middels betaalde advertenties jouw aanbod toont aan mensen die daar op dat moment naar zoeken. In de wereld van internetmarketing is zichtbaarheid van cruciaal belang. Online gaat alles snel, snel, snel. De zoeker in Google heeft een bepaalde intentie. Of dat nou informatie inwinnen, een aankoop doen, contact opnemen of iets anders is, hoe sneller de Googlegebruiker dat kan realiseren, hoe beter dat is. Met Google Ads sta jij hoog in de zoekresultaten en is de kans groot dat jouw website wordt aangeklikt door de zoeker.

Reden 1: Zichtbaarheid (goed gevonden worden)

De eerste reden waarom we aanraden om Google Ads op te nemen in je strategie voor internetmarketing ligt daarom erg voor de hand: je vergroot je zichtbaarheid. Doordat je boven de organische resultaten komt te staan in Google zullen mensen sneller op jouw link klikken. Je zult hiermee meer websitebezoekers binnenhalen.

NB: Een websitebezoeker staat niet garant voor een lead of een conversie. Dat hangt af van hoe goed de content op jouw website is afgestemd op de verwachtingen en behoeften van de bezoeker (je doelgroep).

Reden 2: Inspelen op zoekintentie (alleen geïnteresseerden bereiken)

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe winterjas. Als je dan een advertentie ziet voor schoenen zul je deze ad snel voorbij gaan. Je ziet hem wel, maar je klikt er niet op. Deze sluit immers niet aan op je zoekintentie.

Met Google Ads zorg jij dat je juist wél aansluit op de zoekintentie van Googlegebruikers. Als zij zoeken op een bepaalde term, komt jouw website naar voren. Een fantastisch kenmerk van Ads is dat je dit zelf kunt instellen. Jij bepaalt bij welke termen je advertentie getoond wordt. Je kunt daarbij zelf zó specifiek gaan dat je kunt bepalen of twee zoektermen exact naast elkaar staan (“rode schoenen”), in elkaars buurt staan (“rode goedkope nike schoenen”) of dat de advertentie ook getoond wordt op bredere termen (“bordeaux sneakers”).

Op deze manier ga jij zeer efficiënt met je marketingbudget om. Elke keer als iemand op je advertentielink klikt betaal je daarvoor. Het zou zonde zijn om je link te laten zien aan mensen die wellicht klikken maar niet de door jou gevraagde (koop)intentie hebben. Doordat je met Google Ads inspeelt op de juiste zoekintentie voorkom je dit.

Reden 3: Specifieke doelgroep aanspreken

Om een succesvolle internetmarketingstrategie te hebben moet je weten wat je doelgroep is. Je moet een idee hebben van hoe de mensen die jij wil aanspreken zich (online) gedragen, hoe ze aangesproken wensen te worden, waar zij te bereiken zijn, welke interesses ze hebben, et cetera.

Hoe specifieker jouw advertentie, hoe beter dat is. Google beoordeelt jouw ads namelijk. Maar hoe zit dat? Daarvoor pakken we nog een keer het vorige punt erbij: de zoekintentie. Google houdt bij hoe goed jouw ad scoort. Klikken mensen op je advertentie, maar gaan zij daarna direct van jouw webpagina af? Dan werkt dat in je nadeel: jouw pagina zal in de ogen van Google niet aansluiten op de zoekintentie van de zoeker omdat deze niet vond wat hij of zij zocht. Speel je echter wel perfect in op de behoeften en verwachtingen van de zoeker? Dan zul je beter scoren.

Dat beter scoren wordt je mogelijk gemaakt door specifieke doelgroepen te hanteren voor je advertenties. In een notendop kun je bij Google Ads op de volgende kenmerken selecteren:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Geschat inkomen
  • Ouderschap
  • Interesses
  • Gebeurtenissen (nieuw bedrijf gestart, diploma gehaald, nieuwe baan, verhuizen, pensioen, etc.)
  • De branche waarin men zoekt (een reis naar IJsland, nieuwe fitnessapparatuur, een tweedehands Audi, etc.)

Reden 4: Krijg de resultaten heel inzichtelijk

Online marketing is — heel kort door de bocht — bedenken, uitvoeren en meten. Dit iteratieve proces is belangrijk om de beste resultaten te kunnen behalen. Misschien pakte jouw originele idee in de praktijk niet helemaal lekker uit en moet je alsnog je advertenties aanpassen.

Google Ads biedt je zeer nuttige gegevens zoals de status van de campagne, de maximale Cost Per Click (CPC), het aantal vertoningen, het aantal keer dat iemand heeft geklikt op je advertentie, het interactiepercentage, de (gemiddelde) kosten per campagne, het aantal conversies dat de campagne heeft opgeleverd, de kosten per conversie en meer.

Je hebt hiermee geweldig overzichtelijk hoe jouw campagne scoort. Kom je erachter dat je bedachte zoekwoorden totaal niet scoren over de laatste maanden? Dan kun je een nieuwe campagne overwegen. Houd er wel rekening mee dat het soms langer kan duren voordat een campagne echt van de grond komt.

internetmarketing google ads redenen

Reden 5: Je betaalt slechts per klik

Een ander voordeel van Google Ads is dat het gaat om CPC. Dat is de afkorting van Cost Per Click. Je stelt in het begin een bedrag vast dat je een klik van een zoeker op jouw link waard vindt. Uiteraard moet je hier rekening houden met je eigen budget maar ook met je concurrenten. Google Ads werkt als een veiling: binnen een splitsecond worden de beschikbare advertentieplekken geveild aan de hoogste bieder. Hoog inzetten is alleen niet altijd de beste strategie, aangezien niet elke klik ook direct een conversie is.

Reden 6: Grijp de controle over je uitgaven

Internetmarketing kan duur zijn als je niet weet wat je doet. Met Google Ads hoef jij gelukkig niet bang te zijn om de grip op je kosten te verliezen. Bij het vorige punt benoemde ik al de CPC: de Cost Per Click. Naast dat je alleen betaalt voor mensen die op je link klikken, kun je hier zelf een maximumbedrag invullen. Als je maar een beperkt budget hebt of niet teveel wil uitgeven aan internetmarketing is dit zeer nuttig.

Daarnaast kun je tevens per dag of maand aangeven hoeveel geld je maximaal wilt besteden. Om van maand naar dag te rekenen deel je je maandbudget door 30,4. Als je je maandbedrag wilt berekenen vanuit je dagelijkse budget vermenigvuldig je je dagbudget met 30,4. Deze beide getallen zijn in te stellen zodat jij zeker weet dat je niet meer uitgeeft danje beschikbaar hebt.

Reden 7: Verschillende types advertenties beschikbaar

Er zijn verschillende soorten campagnes die binnen Google Ads kunnen worden opgezet. Een van de meest gangbare manieren is om je tekstadvertentie te tonen in de zoekresultaten van Google. Het gaat hier puur om tekst en een link naar je website.

Je kunt ook gaan voor display advertenties. Dit zijn ads die getoond worden in het Google-netwerk. Vaak gaat het om websites die niet perse een product verkopen maar wel graag inkomsten via reclame willen genereren door bedrijven te laten reclameren op hun website. Denk bijvoorbeeld aan nieuwswebsites, krantenwebsites, blogs, fora, et cetera. Hier worden vaak banners getoond: dit zijn de display advertenties.

Daarnaast kun je ook kiezen voor Google Shopping, jouw aanbod in een rijtje producten te laten plaatsen dat getoond wordt als men een zoekopdracht uitvoert. Ook video is een optie, wat met name terug te zien is op YouTube, aangezien die dienst van Google is. Mensen die een video uploaden op YouTube kunnen kiezen om geld te verdienen door advertenties te laten tonen. Dit zijn de (korte) video’s die je vooraf ziet, tijdens de video of nadat deze is afgelopen. Soms zie je hier ook displaybanners die tijdens de video worden getoond.

Reden 8: Steeds verbeteren met A/B-testen

Google Ads maakt het mogelijk om je advertenties steeds beter te maken. Dit doet de tool niet uit zichzelf, maar je kunt wel gebruik maken van de machine learning die het programma heeft. Zo kun je bij een bepaalde campagnes meerdere advertenties maken. Richt bijvoorbeeld vijf verschillende ads op een unieke wijze in. Vervolgens kijk je naar hoe goed elke ad scoort. Na een tijdje zul je zien dat een bepaalde advertentie het (veel) beter doet dan de rest. Of dat er in ieder geval één of meerdere advertenties afvallen.

De best scorende advertentie gebruik je vervolgens voor je nieuwe ronde. Zo zet jij middels A/B-testen in op het vinden van de advertentie die het hoogste interactie- en conversiepercentage heeft. Hierdoor worden je advertenties almaar beter en worden je campagnes almaar rendabeler.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Hulp nodig om zichtbaar te worden?

Dit blog liet je zien hoe Google Ads jouw business helpt groeien. Ontvang je daarbij graag hulp? Neem dan contact met ons op. Wij staan altijd voor je klaar.