Hoe jij een optimale product-marktcombinatie kunt opstellen

Met een product-marktcombinatie bepaal jij hoe je een bepaalde doelgroep gaat aanspreken en welke doelen je daarmee wilt bereiken

De term product-marktcombinatie (PMC) is van zichzelf behoorlijk verklarend: de combinatie van een bepaald product met een bepaalde markt. Met alle moderne onderzoeksmogelijkheden kan tot op de dag van vandaag een zeer gedetailleerd plan opgesteld worden om de beste doelgroep te bepalen voor jouw set van diensten of producten. In deze digitale wereld speelt ‘online’ daar een cruciale rol in.

Gebruik het SDP-model

Het SDP-model helpt jou met het vinden van je ideale PMC. De afkorting staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering.

Segmenten in de markt

Een markt bestaat altijd uit segmenten. De afnemer van jouw product of dienst staat in deze segmenten centraal. Wat zijn zijn/haar kenmerken? Welke behoeftes heeft deze? Hoe ziet hun omgeving eruit? Het kaderen van deze segmenten helpt je om de volgende stap te kunnen zetten. We geven jou alvast een aantal segmenten als voorbeeld:

  • geografisch (de locatie van de markt die je wilt aanspreken);
  • demografisch (leeftijd, geslacht, interesses van je doelgroep);
  • sociaaleconomisch (geschat inkomen, relatiestatus, etc.);
  • en nog veel meer…

Bepaal je doelmarkt

Heb je de markt in segmenten verdeeld? Dan kijk je naar welke segmenten wel en niet interessant zijn voor jouw dienst of product: de doelmarktbepaling. Is dit segment groot genoeg om aantrekkelijk te zijn voor jouw product of dienst? En is het segment makkelijk te bereiken? Stel jezelf dit soort vragen: met deze antwoorden op zak kun je je focussen op de positionering van je product of dienst. Creëer hiervoor een sterke identiteit die onderscheidend is ten opzichte van je concurrent.

Stap voor de stap stel je jouw segmenten vast en bepaal je hoe je jouw bedrijf wilt positioneren

Een online concurrentieanalyse maakt jou sterker

Als werknemer of werkgever van een bedrijf — en al helemaal als online ondernemer — moet jij je concurrenten continu in de gaten houden.

Wat doen je concurrenten?

Je online fundament moet niet alleen bestaan, het moet ook uitsteken boven de rest. Inzicht in je concurrenten is hierbij cruciaal.

Door te ontdekken wat concurrenten doen op een bepaald gebied kun jij beslissen hoe jij op dat gebied beter gaat scoren dan zij. Een concurrentieanalyse maken helpt hierbij. De voornaamste focus zal hier liggen op een zoekwoordanalyse, een social-media-analyse en een linkprofielanalyse.

Een concurrentieanalyse zorgt ervoor dat jij kunt beslissen hoe je beter gaat scoren dan je concurrent(en)

Met een zoekwoordenanalyse word jij beter gevonden

Ontdek de zoekwoorden van je concurrent(en)

Online gevonden worden is in dit digitale tijdperk niet zo maar gepiept. Wanneer jij een sterke PMC wilt hebben moet je namelijk ook goed nadenken over je zoekwoorden. Op welke woorden wil jij gevonden worden? En nog belangrijker: op welke woorden worden jouw concurrenten gevonden? Focus je daarbij op de volgende punten:

  • Van welke zoekwoorden maakt mijn concurrentie gebruik?
  • Welk effect hebben die zoekwoorden?
  • Wat zijn de zoekvolumes van die zoekwoorden?

Trek lering uit de resultaten

Heb je de antwoorden op bovenstaande punten? Dan weet je hoe goed jouw concurrenten te vinden zijn op Google. Je weet dan ook direct welke zoekwoorden extra aandacht moeten krijgen om jou daarop beter te laten scoren dan jouw concurrenten. Maar let op: niet elk woord is even rendabel. Zie je dat er een brede term tussen staat (zoals ‘online marketing’ in het onderstaande voorbeeld)? Dan zal de concurrentie daarop onwijs groot zijn. Mensen hoeven dan niet per se op zoek te zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt, maar willen bijvoorbeeld een betekenis weten of iets dergelijks. Weeg persoonlijk af of jij tijd en geld wilt investeren in deze ‘concurrentievolle’ zoekwoorden.

Met een zoekwoordanalyse wordt duidelijk welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt en weet je dus welke zoekwoorden bij jou extra aandacht moeten krijgen

Zoekwoordanalyse

In bovenstaande afbeelding vind je de resultaten van het zoekwoord ‘online marketing’. Het volume in de rechterkolom betekent: “het aantal keer dat er per maand op die term is gezocht.”

Jij wilt voor je PMC vanzelfsprekend de beste positionering. Via social media marketing ontstaan hiervoor vele kansen. Maar de vraag is hoe je boven de concurrentie gaat uitstijgen.

De beste manier om op social media te scoren

Social media wordt in deze tijd rijkelijk gebruikt. Niet alleen op persoonlijk niveau, ook zakelijk is het een populair platform. Velen proberen hun business aan de man te brengen via online kanalen. Je moet boven hen uitstijgen om zelf op te vallen. Hoe doe je dat?

Stel jezelf een aantal vragen

Om antwoord te kunnen geven op die vraag is een social media-analyse nodig. Er is hiervoor een aantal vragen dat inzicht geeft:

  • Welke social mediaplatforms hebben jouw concurrenten in gebruik?
  • Hoeveel volgers hebben jouw concurrenten (per concurrent)?
  • Hoeveel interactie is er tussen jouw concurrent en hun volgers?
  • Hoe wordt deze interactie ervaren door de volgers?
  • Wat is de frequentie van posten door jouw concurrenten?
  • Welke stijl hebben de posts van jouw concurrenten?
  • Wat voor onderwerpen worden er door jouw concurrent besproken?

Positionering vanuit de analyseresultaten

Het is de bedoeling om van de antwoorden op deze vragen een duidelijk overzicht maken. Gebruik dit overzicht voor het vergelijken van jouw social mediakanelen met die van je concurrenten. Hoeveel meer volgers hebben jouw concurrenten? En wat kun je van hen leren? Probeer uit te vinden op welke manier de (online) positionering van jouw bedrijf of organisatie beter kan dan die van de concurrentie.

Een social media analyse geeft inzicht in het online gedrag van je concurrenten
Sociale kanalen voor online marketing

Help Google een handje met je linkprofiel

Het linkprofiel van een website is voor Google van groot belang. Mede op basis hiervan bepaalt de zoekmachine of jouw website relevant genoeg is om getoond te worden. De (zoek)resultaten verschillen uiteraard per zoekwoord. Er wordt door Google gekeken naar onder andere:

  • de hoeveelheid backlinks (links die van buitenaf naar jouw website verwijzen);
  • interne links (links op je pagina die verwijzen naar een pagina binnen jouw eigen domein);
  • de kwaliteit van die links (de website van de overheid is bijvoorbeeld waardevoller dan een blog van één iemand).
Een linkprofiel helpt Google besluiten hoe relevant een pagina is voor mensen die een zoekopdracht doen

Kwalitatieve links scoren beter

Nadat je deze punten duidelijk in kaart hebt gebracht ga je de strijd met de concurrentie aan. Plaats jouw link(s) op waardevolle websites waar jouw concurrenten ook links op hebben staan. Uiteraard geldt dit alleen als deze website ook geschikt is voor jouw product(en) of dienst(en). Op een website gespecialiseerd in drogers ga je bijvoorbeeld geen driezitsbank aanprijzen.

Hoe sterker je linkprofiel, hoe beter jij gevonden wordt online.

Een SWOT-analyse

Kies de juiste strategie(ën)

De afkorting SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. Met dit model maak je voor je bedrijf of organisatie zowel een interne als een externe analyse. Je kijkt naar de sterke en zwakke punten binnen je organisatie en vervolgens focus je op de mogelijkheden en bedreigingen op de markt waarin je actief bent. Zo kun je bijvoorbeeld vaststellen dat jouw bedrijf erg gespecialiseerd is in de productie van je diensten of producten (sterkte) maar dat de marketingexpertise ontbreekt (zwakte). Extern kan het zijn dat je een brede markt kunt aanboren (kans) maar dat je daarbij vele beter scorende concurrenten hebt (bedreiging). Met deze gegevens kun je bepalen welke strategieën je wilt hanteren.

Met de gegevens uit je SWOT analyse bepaal jij de beste online marketing strategie voor jouw business

Van zwaktepunt naar sterktepunt

Inzicht in de interne en externe omgeving van je bedrijf levert enorm veel rijke inzichten op. Maak de SWOT-analyse zo diepgaand mogelijk. Hiermee maak jij van je zwakke punten je sterke punten!

Ga aan de slag

Met een interne en externe marketinganalyse en een (online) concurrentenanalyse bereid je jouw bedrijf helemaal voor op de beste product-marktcombinatie.

Leer van de sterke punten en kansen van jezelf en die van je concurrenten. En spring in op de zwaktes en bedreigingen die jou de kans geven om boven je concurrenten uit te komen.

Stippel met deze informatie een eigen koers uit die past bij de waarden van je bedrijf of organisatie. Evalueer van tijd tot tijd de resultaten.

Zo maak jij met moderne methoden de passendste product-marktcombinatie.

(Online) strategie

Online marketingstrategie

Het opstellen van een PMC is een van de onderdelen van je online marketingstrategie. Hoe ga jij je markt en je concurrenten aanpakken?

Zelf een optimale product-marktcombinatie opstellen?

Met een sterke PMC zorg jij ervoor dat je dienst(en) of product(en) perfect aansluit(en) op de markt die je wilt aanboren. Kijk hierbij naar je concurrenten om te zien wat zij doen. Vergeet hierbij zeker online niet. Vergelijk hun strategieën met de jouwe en kijk waar jij aanpassingen kunt doen. Misschien wil je dit graag doen maar heb je te weinig tijd om het helemaal zelf aan te pakken? Of denk je dat je kennis op dit gebied nog niet optimaal is? Laat het ons weten. Wij snappen dat het fijn is als iemand je hierbij helpt. Wij gaan voor je aan de slag. Samen doen we er alles aan om jouw opgestelde doelen te behalen.
Neem contact op