Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Hoger scoren in Google in 7 stappen

Hoe kom ik hoger in Google? Die vraag wordt vaak gesteld door mensen die zien dat hun business nog niet de gewenste resultaten behaalt. Speciaal voor mensen die hun website hoger in Google willen hebben is dit blog geschreven. We vertellen je waarom het zo belangrijk is om hier aandacht aan te besteden en hoe je dit kunt doen. In 7 stappen kun jij ook beter zichtbaar worden.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Accountmanager

1 jul, 2020

}

0 minuten

Welke resultaten hoog in Google staan je oplevert

Voordat we beginnen met vertellen hoe jij hoger in de zoekresultaten van Google kunt komen, laten we je eerst weten wat je er überhaupt aan hebt. Wat is de motivatie om aan de slag te gaan met de positie van je website? Dit zijn de resultaten die je hiermee kunt behalen:

  • Meer naamsbekendheid
  • Groeiend aantal websitebezoekers
  • Meer leads
  • Hogere omzet

Een zoeker kijkt over het algemeen niet zo snel op de tweede (of zelfs de derde of vierde) pagina van Google’s zoekresultaten. De keuze wordt gemaakt tussen één van de links op de eerste pagina.

Des te hoger jij rankt, des te vaker er op jouw link geklikt wordt. Zelfs als mensen niet op je link klikken, lezen ze toch de naam van je business. Mooi meegenomen! Als er meer websitebezoekers komen, ziet Google dat ook. Deze beoordeelt jouw website dan als ‘relevant voor mensen die zoeken op de betreffende zoekterm’. Zo creëer je je eigen vicieuze cirkel. Ideaal!

Naarmate meer mensen je website bezoeken, zullen ook meer mensen een lead worden en uiteindelijk converteren. Vanzelfsprekend moet je website dan wel geoptimaliseerd zijn voor conversie. Zet je hierbij tevens in op het verbeteren van je klantrelaties? Dan gaat jouw business een rendabele toekomst tegemoet.

Uiteindelijk zal je omzet hoger zijn. Zeker als je investeert in geoptimaliseerde en gerichte content. Bezoekers zullen dan voelen dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Dat jij een oplossing biedt voor hun probleem of dat je hen voorziet in hun behoeften. Combineer dit met een vertrouwde en persoonlijke klantrelatie en men zal bij een volgende aankoop sneller voor jou kiezen dan voor je concurrenten.

Oké, nu je weet welke voordelen het je gaat opleveren, gaan we kijken naar hoe jij deze resultaten gaat behalen. Je website hoger in Google laten verschijnen is niet gedaan met één klik op de knop, maar met dit stappenplan zul jij al snel resultaat gaan zien. Laten we beginnen.

Stap 1: De juiste zoekwoorden achterhalen

Het begint allemaal met de juiste zoekwoorden weten te vinden. Google laat resultaten zien op basis van een zoekopdracht die een zoeker uitvoert. De zoekmachine bepaalt binnen een fractie van een seconde welke pagina’s het meeste relevant zijn voor die zoekopdracht. Die worden getoond. Hoe relevanter, hoe hoger in de ranking.

Ken je doelgroep

Om te weten welke zoekwoorden voor jouw website nuttig zijn om te gebruiken, moet je weten wie je doelgroep is. Welke mensen spreek jij aan met je product of dienst? Als je dat voor ogen hebt kun je kijken welke zoektermen zij zoal hanteren. Gedeeltelijk doe je dit door logisch na te denken. Verplaats je in hun schoenen. Welke problemen heeft je doelgroep? Hoe willen zij daarmee geholpen worden? En welke zoektermen gebruiken ze daarvoor?

Tevens kun je tools inzetten om zoekwoorden te genereren. Denk bijvoorbeeld aan de Keywordplanner van Google Ads, Ubersuggest van marketinggoeroe Neil Patel of aan Google Suggest Expander van Yoast.

De zoekintentie van de gebruiker

Belangrijk is dat je weet welke zoekintentie de zoeker heeft. Als deze de term ‘kookboeken’ gebruikt, moet je weten wat de persoon in kwestie hiermee bedoelt. Wil deze een lijst met de vijf beste kookboeken over een bepaalde keuken vinden? Of wil deze persoon kookboeken kopen? Misschien wil hij of zij zelfs wel een eigen kookboek maken.

Pas als je weet welke zoekintentie iemand heeft, kun je deze persoon gericht gaan helpen. Meerwaarde creëren is van groot belang. Maar dat kan alleen als je zeker weet hoe mensen geholpen willen worden. Anders verspil je tijd aan mensen aanspreken die toch geen klant van je gaan worden.

Longtail zoekwoorden voor de toekomst

Er zijn natuurlijk ontelbaar veel zoekwoorden. Ze kunnen onderling erg verschillen en daarmee verschillende resultaten geven voor de zoeker. Als jij hoger in Google wilt komen moet je voornamelijk letten op twee zaken. Het volume van een zoekterm en de moeilijkheidsgraad om hierop te scoren.

Je kunt je wellicht voorstellen dat de term ‘fiets’ een erg hoog zoekvolume heeft. Het heeft daarmee tevens een hoge moeilijkheidsgraad. Optimaliseren op dit woord kan geen kwaad, maar zal je niet direct op de eerste plek zetten. Daarvoor zijn er te veel concurrenten die — waarschijnlijk — een hoger budget hebben en dus meer te zeggen hebben.

Longtail zoektermen zijn hiervoor een prachtige oplossing. In plaats van ‘fiets’ of ‘fiets kopen’ (wat ook een hoog zoekvolume en veel concurrentie heeft), kun je inzetten op een langere en gedetailleerdere zoekterm. Bijvoorbeeld ‘grijze e-bike met gelzadel voor heren’. Omdat het een behoorlijk specifieke zoekopdracht is zullen er minder mensen op zoeken. Het zoekvolume is dus lager. Daar zit voor jou een geweldige kans. Niet veel andere concurrenten zullen ook op dit zoekwoord inzetten. Jij zult met dezelfde moeite daarmee veel sneller resultaat boeken met deze longtail zoekterm dan met ‘fiets’ of ‘fiets kopen’.

hoger scoren in google

Stap 2: Je content optimaliseren of creëren

Yes! Je weet nu welke zoekwoorden populair zijn binnen jouw doelgroep. Deze termen ga jij gebruiken om je content te optimaliseren of te creëren. De keuze hiertussen hangt helemaal af van hoeveel content je nu al hebt.

Vertel Google hoe relevant jij bent voor een zoeker

Google beoordeelt websites voornamelijk op relevantie voor de zoeker. Hoe beter een website aansluit op de zoekintentie van de zoeker, hoe hoger die website komt te staan in de zoekresultaten. Door in jouw content de door je doelgroep gebruikte zoekwoorden op te nemen, vertel je Google hoe relevant jouw website is voor de zoeker.

Wat kun je allemaal optimaliseren of creëren om hoger te scoren?

Relevante content aanbieden kan op verschillende manieren. Het is aan jou om te kiezen welke van alle mogelijkheden jij inzet. Wellicht past het ene beter dan het andere. Om je een idee te geven van welke opties er zijn, zetten we hier een aantal voorbeelden op een rijtje.

  • Blogartikelen
  • Landingspagina’s
  • Dienstenpagina’s
  • Categoriepagina’s (bij een webshop)
  • Productpagina’s (bij een webshop)
  • Video’s
  • Afbeeldingen
  • Metatitel en metabeschrijving

Toegespitst op de meerwaarde voor lezer

Zorg altijd dat je content is toegespitst op de lezer. De meerwaarde ervan is van groot belang. Het is zelfs cruciaal. Een marketingpraatje over hoe goed jij wel niet bent, werkt niet (meer). Als men niet het idee heeft dat jouw aanbod dé oplossing is voor hun probleem of hun behoeften vervult, zullen zij geen zaken met jou doen.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen helpen jou om je website hoger in Google te krijgen. Ten eerste omdat Google waarde hecht aan zogeheten rich content. Hoe ‘rijker’ een pagina is, hoe meer deze in de ogen van Google waard is. Afbeeldingen zijn daar ook een onderdeel van.

Als tweede kun je achter je afbeeldingen nog een keer je zoekwoord toevoegen. Dit doe je met de alt-tekst. Google kan niet zelf zien waar een afbeelding over gaat. Die informatie moet jij toevoegen. Zo kun je zeggen dat op de afbeelding een ‘grijze e-bike met gelzadel voor heren’ staat. Met afbeeldingen sla je dus feitelijk twee vliegen in één klap.

Gebruik van tags

De structuur van je pagina is voor Google ook een belangrijke beoordelingsfactor. Hoe duidelijker jouw structuur is, hoe beter je daardoor scoort. Zowel Google als de lezer hebben er baat bij om te weten hoe de pagina in elkaar zit. Met tags krijg je dit voor elkaar.

Zo krijgt de titel van een pagina de h1-tag (“header 1”). Alle koppen krijgen de h2-tag en eventuele subkoppen krijgen een h3-tag. Broodtekst (de tekst in alinea’s) wordt altijd geplaatst in een p-tag (“paragraph”). Afbeeldingen krijgen een img-tag (“image”).

Meta-beschrijving en meta-titel

Als je in Google een zoekopdracht hebt gedaan, zie je een aantal links. Deze hebben altijd een klikbare link met een stukje tekst daaronder. De klikbare link is de metatitel. Het stukje tekst daaronder is de metabeschrijving. Ook hierin moet je je zoekwoord gebruiken. Zo vertel je zowel aan Google als aan de zoeker waar je pagina over gaat. Je moet in dit korte stukje tekst (onder de 156 tekens) de zoeker overhalen om op jouw website te klikken.

Stap 3: Voeg externe en interne links toe

Een andere beoordelingsfactor van Google is de autoriteit van je website. Met andere woorden: hoeveel is deze waard of hoe belangrijk is deze? Denk maar aan een webshop: Bol.com heeft een hogere autoriteit dan een regionale webshop met honderd bezoekers per maand.

Een van de beste manieren om je autoriteit op te bouwen is door het toevoegen van links. Zowel externe als interne links. Externe links zijn verwijzingen naar jouw website die van buiten je eigen domein komen. Met interne links link je binnen hetzelfde domein naar verschillende pagina’s.

Gastbloggen op andere websites

Een waardevolle manier om externe links te verkrijgen is door middel van gastbloggen. Je schrijft dan een artikel over een bepaald onderwerp om dat vervolgens op een website te mogen plaatsen. In dit artikel neem je een link op naar jouw domein. Zo ziet Google dat er vanuit een ander domein naar jouw website wordt verwezen. Dit wordt als een soort ‘stem’ op je website gezien. Hoe meer mensen ‘stemmen’ op je website (lees: met een link verwijzen naar je website), hoe waardevoller jouw website moet zijn. Vele websites nemen immers de moeite om te verwijzen naar jouw domein. Met een hogere autoriteit zul je sneller bovenkomen in de zoekresultaten van Google.

Blogs schrijven voor je eigen website

Het schrijven van blogs is een mooie manier om beter zichtbaar te worden in de zoekmachine. Met een blog pak je verschillende onderwerpen aan. Per onderwerp heb je de kans om een specifieke doelgroep aan te spreken. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar marketingmodellen om hun business mee te versterken worden zonder specifiek blog niet afgevangen. Zonde om die kans te laten liggen.

Blogs zijn ook ideaal om je interne linkstructuur te verrijken. Zo kun je naar relevante pagina’s op je website linken vanuit je blog. Op deze manier help je de lezer daadwerkelijk verder met het opdoen van meer en meer nuttige informatie. Daarnaast helpt intern linken ook om je autoriteit omhoog te krijgen. Vanzelfsprekend heeft een link van buitenaf meer waarde (anders wordt het ‘de slager keurt zijn eigen vlees’), maar interne links spelen absoluut ook een rol in je vindbaarheid in Google.

blogs schrijven hoger scoren in google

Stap 4: De website gebruiksvriendelijker maken

Google beoordeelt een website op relevantie voor de zoeker. Maar vanzelfsprekend wil Google ook dat haar gebruikers een groot gebruiksgemak ondervinden. Ook daar wordt op jouw website dus naar gekeken. Maar hoe kun je je website gebruiksvriendelijk maken om uiteindelijk hoger in Google te eindigen?

Websitesnelheid

Ten eerste is er de websitesnelheid. Hoe sneller een pagina is, hoe beter deze rankt. Niemand zit op een slome website te wachten. Als een gebruiker meerdere seconden moet wachten tot de pagina’s geladen zijn, verliest deze zijn interesse. Deze persoon ervaart dan geen hoog gebruiksgemak. Google ziet dit en neemt dit mee in haar beoordeling. Je kunt je huidige score voor wat betreft websitesnelheid — plus de mogelijke verbeterpunten — inzien via de PageSpeed Insights van Google.

Mobielvriendelijk

Veel van het internetverkeer gaat via de mobiele telefoon. De smartphone kan men er op vrijwel elk moment van de dag bij pakken, dus de kans is dus groot dat jouw website op een mobiel formaat bekeken wordt. Zorg dat je website daarvoor is geoptimaliseerd. Een websitebezoeker heeft een doel op jouw website, of dat nou informatie inwinnen is, een aankoop doen of iets anders. Werkt jouw website niet optimaal op een mobiel formaat, dan kan de gebruiker zijn of haar doel niet bereiken en haakt deze af. Zonde! Zet daarom in op de responsiveness van je website.

Veiligheid

Om goed te ranken is een veilig website van groot belang. Met een SSL-certificaat zorg jij voor een goede encryptie. De gegevens die uitgewisseld worden tussen de webserver en de internetbrowser zijn hierdoor beveiligd. Denk hier aan wachtwoorden, inlognamen en andere privacygevoelige gegevens. Google waardeert de aanwezigheid van zo’n SSL-certificaat enorm en dit helpt je om te stijgen in de ranking.

Stap 5: Zet in op social media

Social media is niet weg te denken uit de online marketing strategie van een bedrijf. Het is een ideale manier om een grote groep mensen te bereiken en om interactie aan te gaan. Het slim gebruiken van social media heeft daarom ook indirect invloed op je vindbaarheid.

Meer bereik

Communiceer vanuit je bedrijf op je social media account. Dit account is bijvoorbeeld perfect om je wekelijkse blogs te delen. In het begin zal dit wellicht niet zo’n vaart lopen qua interactie, maar als je eenmaal een aantal shares en likes krijgt, kan de boel gaan rollen. Door je account slim in te richten bied je mensen de optie om van je profiel makkelijk naar je website te gaan. Met social media vergroot je je bereik en zullen meer mensen op jouw website terecht komen. En dit is weer positief voor de beoordeling vanuit Google. Zowel het feit dat er nieuwe mensen op je website zijn als het feit dat deze mensen van buiten je eigen domein op je website zijn gekomen hebben positieve invloed op je ranking. Hierdoor zul je dus gaan stijgen in Google.

Stap 6: Meet de resultaten

Resultaten meten is in de wereld van online marketing erg belangrijk. Via tools als Google Analytics kun jij in de gaten houden hoe je scoort op bepaalde vlakken. Worden je pagina’s goed bezocht? En welke zoekwoorden gebruiken mensen om op jouw pagina terecht te komen? Door deze data te meten zie jij perfect waar je groeimogelijkheden liggen en hoe je huidige strategie uitpakt. Dit gebruik je om de volgende beslissingen te nemen in je campagne om je website hoger in Google te krijgen.

Stap 7: Houd moed

Als laatste ‘stap’ willen we je meegeven dat het vindbaar worden in Google tevens een kwestie van tijd is. Het is niet zo dat alle veranderingen die je gister doorvoerde, vandaag of morgen direct al resultaat hebben. In sommige gevallen kan dit desalniettemin wel eens gebeuren. Als het gebruikte zoekwoord een ontzettend lage moeilijkheidsgraad heeft bijvoorbeeld. De resultaten zullen dan sneller komen dan wanneer je gebruikte zoekwoord meer concurrentie heeft. In het laatste geval moet je de moed niet opgeven.

Hoger scoren in Google is een zaak van de lange termijn en van frequentie. Als jij frequent bezig gaat met het optimaliseren, creëren en delen van je content, zul je betere resultaten halen dan wanneer je dit één keer per twee maanden doet. Het kan een tijdje duren voordat je resultaten gaat zien. Dit kunnen een aantal weken en zelfs een aantal maanden zijn. Maar áls je dan uiteindelijk het resultaat ziet van je harde werk dan gaat de sneeuwbal aan het rollen. De aanhouder wint.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Samen de mogelijkheden ontdekken?

Beter vindbaar worden in Google is een proces. Dit vergt aandacht en neemt tijd in beslag. Heb je liever dat wij je daarbij helpen? We staan altijd voor je klaar. Laat het ons weten!