Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Van bedrijfsfilosofie naar marketingplan

Een bedrijfsfilosofie: heeft die invloed op je marketing? Is het nodig om deze te hebben? En zo ja, waarom? We kunnen kort zijn: ja, deze is nodig. En wel om de reden dat jij weet wat je moet vertellen. Hoe kun je anders aantrekkelijk, professioneel, persoonlijk en integer overkomen? Dit blog vertelt je precies welke meerwaarde een bedrijfsfilosofie heeft voor jouw business.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Relatiemanager

7 jul, 2020

}

0 minuten

Elke onderneming heeft een bedrijfsfilosofie

Een bedrijfsfilosofie bevat een verzameling van toekomstdromen en drijfveren voor jouw business in combinatie met de normen en waarden die jij hanteert om je doelen te halen. Wat maakt jou uniek? Waarom kies jij ervoor om op jouw manier te handelen? Het komt allemaal naar voren in je bedrijfsfilosofie.

Het hebben van zo’n totaalvisie op je bedrijf is van invloed op je marketingplan. In dat plan neem je een aantal belangrijke zaken op die jou helpen om je business nu en in de toekomst in goede banen te leiden. Zonder goed doordachte structuur binnen je business kun je geen concreet marketingplan opstellen en weet je niet welke doelen je hebt.

De motivaties uit je bedrijfsfilosofie neem je mee in het marketingplan. Bijvoorbeeld door te kijken welke doelgroep je wil gaan aanspreken. Is het jouw motivatie om mensen gezonder te laten leven en bewegen voor hen makkelijker te maken? Of wil jij graag dat mensen een voldaan gevoel krijgen doordat ze hun eigen businessdoelen met jouw hulp gemakkelijker kunnen behalen? Op basis hiervan stel je een doelgroep vast waarop jij jouw aanbod wil gaan richten. Als je dit vol overgave doet — en met een gedegen structuur — dan ga jij groeien.

Je drijfveren gebruiken om te groeien met je business

Wellicht vraag je je af hoe je dan precies gaat groeien door je bedrijfsfilosofie. Het antwoord is deels motivatie en deels marketing.

Ten eerste draag jij een boodschap uit. De ontvanger moet dit écht kunnen voelen, wil het bij hen doordringen. Hoe oprechter jij bent in het willen helpen van je doelgroep, hoe sneller zij geneigd zijn om zaken met jou te gaan doen. Als de ontvanger de meerwaarde van jouw aanbod inziet, zal deze eerder tot aankoop overgaan. Met een sterke bedrijfsfilosofie weet jij precies hoe je die meerwaarde voor je doelgroep kunt gaan creëren.

Als je dat zover hebt, is het de beurt aan marketing. Nu moet je de beoogde doelgroep gaan bereiken. Er moet onderzoek worden gedaan om te ontdekken hoe deze mensen zich online bewegen. Zitten zij veel op bepaalde social media? Gebruiken zij veel forums? Wat zijn hun interesses en welke zoektermen gebruiken zij in Google? Deze informatie gebruik je om hen gericht te kunnen aanspreken. Wanneer je zomaar wat doet, is dat als schieten met hagel; er kan er bij toeval één raak zijn, maar de meerderheid mis je. En als je dan bedenkt dat ook de gemiste kansen geld kosten, realiseer je dat je beter eerst kunt focussen op een gestructureerde aanpak bedenken. Als je dat doet zal je potentiële klant veel beter de meerwaarde van jouw aanbod inzien en sneller beslissen om zaken met jou te gaan doen. Dit zorgt dat jij kunt gaan groeien met je onderneming.

Een eigen identiteit zorgt voor een krachtig statement

Een bedrijfsfilosofie zorgt er met name voor dat je business een identiteit krijgt. Je staat ergens voor en je hebt bepaalde motivaties. Dit kan ontzettend inspirerend werken voor bepaalde mensen. Draag je bedrijfsfilosofie daarom altijd uit.

Mensen doen graag zaken met mensen. Als iemand persoonlijk benaderd en geholpen wordt, staat deze eerder open voor het doen van een aankoop of een aanvraag. Dit effect zal versterkt worden als de drijfveren van verzender (bedrijf) en ontvanger (potentiële klant) dicht bij elkaar liggen. Zo kun je je als bedrijf hard maken voor milieuvriendelijke productie van je producten of voor het actief tegengaan van mensenrechtenschennis. Het hoeft echter niet perse in de richting van een ‘goed doel’-gevoel. Je kunt je ook onderscheiden door een continu variërend aanbod te kunnen bieden en daardoor te richten op exclusiviteit. Of juist bijzonder veel waarde hechten aan het tevreden houden van de klanten.

Met een krachtige identiteit wordt jouw business beter onthouden door mensen. Je kunt je communicatie daarop afstemmen om nog meer bekendheid te genereren. Je geeft je bedrijf meer body met een herkenbare identiteit.

Door de bomen het bos niet meer zien

Er zijn veel mensen die tijdens het maken van hun keuzes door de bomen het bos niet meer zien. Hiermee bedoelen we dat er voor vrijwel elke handeling die consumenten willen doen vrijwel tientallen, zo niet honderden, concurrenten aanwezig zijn. Zij bieden nagenoeg allemaal hetzelfde aan. Maar waar zit het verschil? Juist: in het gevoel dat iemand bij een bepaald bedrijf heeft.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze regel: wanneer het om grote bedragen gaat kan de prijs een grotere rol spelen dan de feeling met het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen. Daar zal een gros van de klanten simpelweg voor de laagste prijs kiezen. Ook locatie kan hier een factor zijn: geregeld is het voor consumenten belangrijker dat een bedrijf waarmee zaken wordt gedaan in de buurt zit.

Maar zelfs in die gevallen speelt de feeling met een bedrijf of merk mee. Misschien heeft iemand bij de goedkoopste verzekering helemaal geen prettig gevoel of voelt het dichtstbijzijnde bedrijf als oplossing niet prettig aan.

Door een bepaalde bedrijfsfilosofie aan te houden en deze ook duidelijk naar buiten te brengen, geef je mensen de kans om een feeling op te bouwen met je business. Doordat je je zo uitspreekt kan het zijn dat bepaalde mensen bewust niet voor je kiezen. Dat betekent gelukkig dat mensen die wél voor je kiezen, dat óók bewust en met een achterliggende reden doen. Dat zijn de meest waardevolle klanten. Zij zijn het namelijk eens met jouw overtuigingen, plus ze vinden je aanbod interessant genoeg om klant te worden. Investeer in hen en zet altijd je beste beentje voor om hen als klant te behouden.

Als jij en verschillende concurrenten (online) hetzelfde aanbieden voor dezelfde prijs, zal een klant beslissen op basis van gevoel. Zo kun je online enorm het verschil maken door te focussen op je bedrijfsfilosofie. Kom je over als een partij die slechts wil verkopen? Of sta je te boek als partner die daadwerkelijk graag de problemen oplost waar haar klanten tegenaan lopen?

Een huisstijl op basis van je filosofie

Communicatie is vanzelfsprekend de bakermat van succesvol ondernemen. Ten eerste moet je een bepaalde boodschap opstellen om over te brengen, waarvoor je dus je bedrijfsfilosofie gebruikt. Daarna moet je deze boodschap vormgeven naar de zin van de ontvanger. Want je verkoopt om hem of haar te helpen in het bereiken van bepaalde doelen. Je moet dus overtuigend en aantrekkelijk overkomen.

Met behulp van een huisstijl doe je dit. Deze verzameling van regels omtrent de vormgeving van je communicatie is een onderdeel van je marketingplan. Hoe ga je je bedrijf neerzetten: als een hip, jong, dynamisch informeel team of houd je het zakelijk en formeel? Spreek je de klanten aan met ‘u’ of met ‘je’? Welke kleuren gebruik je op je website, in je advertenties, in eventuele offline media?

Je huisstijl heeft invloed op hoe mensen jouw bedrijf beoordelen. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je doelgroep over je denkt. Dit bereik je door onderzoek te doen. Trek concurrenten na en bekijk op welke manier zij communiceren. Gebruik dit als inspiratie. Neem nooit dingen letterlijk over van je concurrenten. Dit werkt alleen maar in je nadeel omdat je daarmee niet laat zien dat je waarde hecht aan je klanten of dat je creatief genoeg bent om zelf iets te verzinnen.

Missie en visie

Bij een bedrijfsfilosofie horen ook een missie en een visie. Hierin neem je op wat je met je bedrijf wilt bereiken in een aantal jaar (visie) en waar je als onderneming zijnde voor staat (missie). Ook dit is een uitgangspunt voor je marketingplan. Op basis hiervan neem je bepaalde beslissingen die het pad van je business nu en in de toekomst gaan beïnvloeden.

Het belang van een bedrijfsfilosofie

Hopelijk heb je nu een beter idee waarom een bedrijfsfilosofie zo belangrijk is om te hebben. Het lijkt wellicht ‘een dingetje dat je hebt omdat het moet’, maar zo werkt het niet. Het geldt als ideale drijfveer om je marketingdoelen op- en bij te stellen. Het helpt je om je potentiële klanten aan te spreken op datgene waarmee zij werkelijk geholpen willen worden. Dat waardoor zij de beslissing maken om wel of niet met jou in zee te gaan.

Daarbij creëer je met je bedrijfsfilosofie je eigen identiteit. Dit zorgt dat je te boek staat als sterk merk en biedt je mogelijkheden om je te onderscheiden van je concurrenten. Zo maak jij in de nabije én in de verre toekomst de juiste keuzes voor je business door je drijfveren, je droombeeld en de daarbij horende normen en waarden voor je business op een rijtje te hebben.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je even sparren?

Benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen met het vormen van je marketingplan? We stellen jouw bedrijfsfilosofie voorop. Zo word jij een identiteit en niet één van de velen.