Ontdek hoe regionaal online adverteren jouw business laat groeien

Regionaal adverteren is een van de mogelijkheden binnen je online marketing. Als jouw business graag een doelgroep binnen een bepaalde regio wil aanspreken kun je dit overwegen. Maar wat zijn de voordelen? En hoe werkt het precies? Is het effectief? In dit blog duiken we er dieper op in.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

7 Jul, 2020

}

0 minuten

Behoefte om te groeien

Of je nou een relatief grote of misschien maar een kleine onderneming runt: jouw drive als ondernemer om te presteren blijft hetzelfde. Als geen ander weet jij hoe belangrijk het hebben van een betrouwbaar klantenbestand is.

Jouw business moet vanzelfsprekend klaar zijn voor de toekomst. Het is niet kijken naar de komende weken, maar nog veel verder naar voren. Het hebben van klanten is daarvoor cruciaal. Zij zorgen voor de inkomsten die jij weer kunt investeren in een uitmuntende service, waardoor je klanten vaker bij je terugkomen. Deze vicieuze cirkel moet je intact houden. Maar nieuwe klanten zijn altijd welkom. En ook hard nodig.

Als jouw business nou regionaal actief is, hoe krijg je dan nieuwe klanten? Hoe zorg je ervoor dat de lokale omgeving weet wie jij bent en wat je doet? En nog belangrijker: waarom ze niet zonder jouw aanbod kunnen.

Regionaal (online) adverteren is het antwoord op jouw vraag naar de groei van je business. Maar wat zijn hier voorbeelden van? Zijn er dingen waar je op moet letten? Welke zaken zijn noodzakelijk en welke zijn niet verstandig? In dit blog ontdek jij hoe je regionaal kunt adverteren.

De ideale situatie

Idealiter zorg je ervoor dat je zelf kunt bepalen wie jouw advertenties zien. Door dit te doen kun je je content precies afstemmen op de doelgroep die jij voor ogen hebt. Omdat de advertenties zo gericht zijn, zullen degenen die ze zien extra gemotiveerd zijn om actie te ondernemen. Voor dit alles wil je vanzelfsprekend niet al te veel geld kwijt zijn. Zo kun jij binnen je regio groeien in zowel naamsbekendheid als in het aantal klanten. Dat zou de ideale situatie zijn voor veel regionale ondernemers, maar is die mogelijkheid er ook?

Marketing opent vele deuren

Het korte antwoord: jazeker is die mogelijkheid er! Online marketing gaat jou helpen om je business lokaal onder de aandacht te brengen. Daar is een aantal manieren voor en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. De kosten hangen van een aantal zaken af. Laten we kijken naar een aantal mogelijkheden voor regionaal adverteren.

Onder de aandacht met Google Ads

Het programma Google Ads is één van de beste manieren om jezelf bij je lokale publiek in de kijker te spelen. Hoe werkt dit precies? De mogelijkheden bij dit programma zijn legio. Voor nu leg ik het in overzichtelijke taal uit.

Spreek de juiste doelgroep aan voor het beste resultaat

Google Ads is een tool van Google om adverteren mogelijk te maken. Door vele ondernemers wereldwijd wordt deze tool al gebruikt om voor bedrijven en organisaties nieuwe klanten te werven. Dat kan dus voor jouw onderneming ook.

In het programma kun je je advertenties specifiek targeten. Dit betekent dat je zelf kunt bepalen wie jouw content gaat zien. Zo kun je bijvoorbeeld een doelgroep baseren op kenmerken zoals leeftijd, geslacht, inkomen en meer. Maar ook geografische selectie is mogelijk. En daar komt regionaal adverteren om de hoek kijken.

Je kunt precies selecteren waar in het land jij je advertenties wilt tonen. Dit kan op twee manieren. Je kunt een locatie invoeren waarna je een bepaalde radius selecteert. Deze geef je de gewenste afstand tot jouw business. Zo vertel jij aan Google dat jouw advertenties in je opgegeven plaats en in een straal van een x-aantal kilometer daaromheen getoond worden.

Een tweede manier is om handmatig je plaatsnamen, regio’s of provincies in te voeren. Zo kun je zeer precies bepalen in welke plaatsen mensen jouw advertentie zullen zien. Dit is enorm nuttig omdat je hiermee zeker weet dat de juiste mensen de juiste content zien.

Specifieke content

Content die precies is afgestemd op de wensen en verwachtingen van je doelgroep werkt altijd beter dan willekeurige massapraat. Mensen in bepaalde regio’s hebben bijvoorbeeld een ander taalgebruik of een andere manier van de zaken bekijken. Bedenk maar eens dat verschillende biersoorten alleen maar in verschillende regio’s gedronken worden. Speel met jouw content in op die specifieke manier van denken en handelen. Daarmee spreek jij de ontvanger écht aan en motiveer je deze om actie te ondernemen. Dit komt doordat de ontvanger zich verbonden gaat voelen met jouw bedrijf of merk omdat je ze zo persoonlijk benadert.

regionaal adverteren doelgroep specifiek

Verspil geen geld aan mensen die toch geen klant worden

Een geweldig voordeel aan Google Ads is dat je precies kan bepalen wie je advertenties zien. Dat betekent ook dat je beslist wie dat niet kan. En daarmee bespaar je geld.

Als jouw onderneming een klein budget heeft is regionaal adverteren de oplossing. Als je zou kiezen voor het tonen van je advertenties op nationaal niveau zou je veel geld kwijt zijn. Daarbij bestaat de kans dat je geld kwijtraakt aan mensen die toch geen klant van je zouden worden. Binnen Google Ads betaal je over het algemeen per klik op je advertentie. Zit jouw bedrijf in Friesland en klikken honderd mensen in Brabant op je advertentie? Dan moet je daar wel voor betalen. Als je aanbod dan alleen voor Friesland blijkt te zijn, is het natuurlijk nutteloos voor de Brabanders die de advertentie bekijken. Dit voorkom je met regionaal adverteren. Uiteraard moet je content dan nog steeds aantrekkelijk zijn voor de mensen die je advertenties zien, dat verandert niet.

Regionaal adverteren op social media

Niet alleen Google Ads biedt je de mogelijkheid om te adverteren in een bepaalde regio. Ditzelfde kun je doen via social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Bepaal zelf welke regio je wilt gebruiken.

Bij Facebook en Instagram kun je — net als bij Google — een straal instellen vanaf een ingevulde locatie. Daarbij kun je ook nog eens kiezen wie je wilt aanspreken. Je kunt kiezen voor mensen die aanwezig zijn in de beoogde regio, mensen die wonen in de regio, mensen die onlangs op de locatie zijn geweest of mensen die onderweg zijn naar de locatie. Afhangend van het product of de dienst die jij aanbiedt kies je hieruit de beste optie. Houd in je achterhoofd dat bij drie van de vier opties mensen niet per se in de beoogde regio hoeven te wonen en dus mogelijk slechts tijdelijk op de locatie zijn. Het kan dat jouw aanbod niet voor die mensen is gemaakt. Dan is ‘mensen die wonen in de regio’ de beste optie.

Online kun je goed meten

Als je gaat voor adverteren op regionaal niveau dan vind je het waarschijnlijk handig om in te zien hoe je advertenties scoren. Dat kan! In zowel Google Ads als op de social media platformen kun je zien hoeveel mensen je advertentie(s) hebben gezien en hoeveel mensen erop hebben geklikt. Daarnaast zie je de uitgaven die je tot nu toe hebt gemaakt voor deze campagne.

Dit zijn cruciale informatiepunten om te beslissen of je de campagne gaat aanpassen. Wellicht kom je erachter dat je alsnog veel mensen target die niet geïnteresseerd blijken in je aanbod. Dan kun je de straal van je bereik verkleinen. Of je kunt kiezen om nog andere content te creëren en te kijken of die wel werkt.

Offline regionaal adverteren

Vanzelfsprekend kun je ook nog offline adverteren. Het kan veel zoden aan de dijk zetten om offline en online marketing te combineren. Zo vergroot je de hoeveelheid mensen die je aanspreekt. Langs de snelweg, op treinstations en bushaltes en bijvoorbeeld via voertuigbestickering spreek je mensen aan die op weg zijn van huis naar werk of andersom.

Combineer je dit met online adverteren, dan herinneren zij zich de offline advertentie die ze hebben gezien als ze de online advertentie zien. Hoe vaker iemand je advertentie ziet, hoe vertrouwder deze met jouw merk of business raakt. Dat gaat in je voordeel werken bij toekomstige beslissingen van deze persoon: hij of zij zal jouw bedrijf of merk meenemen in diens overweging nadat hij of zij jouw advertenties dusdanig vaak heeft gezien dat deze in diens hoofd zit bij het maken van een keuze.

Een onzekerheid bij offline adverteren is dat je niet precies weet wie er contact opneemt met jou naar aanleiding van je offline advertentie. Online kun je zien dat iemand op je advertentie heeft geklikt en zo bij je terechtkwam. Als iemand een telefoontje met je pleegt weet je echter niet zeker of deze bijvoorbeeld de offline posters van je bedrijf heeft gezien, over je heeft gehoord van anderen of een andere motivatie heeft om zaken met jou te doen. Als je dit toch wilt weten kun je dit altijd even navragen.

Conclusie: de mogelijkheden zijn er wel degelijk

Regionaal adverteren is zeker mogelijk. Het biedt de kans om heel precies de juiste mensen te bereiken. In combinatie met de juiste kenmerken van de doelgroep (leeftijd, geslacht, interesses, inkomen, etc.) kun je exact bepalen wie jouw advertentie(s) ziet.

Daarbij helpt regionaal adverteren bij het persoonlijk aanspreken van mensen. Hoe beter jij hen helpt met hun vraag of probleem, hoe sneller zij geneigd zijn actie te ondernemen. Locatie speelt hierin een aanzienlijke rol. Een oplossing dichter bij huis zal voor mensen vaak de doorslag geven.

Met regionaal adverteren gebruik jij je budget optimaal en zorg je voor de meest effectieve resultaten. Betrokken klanten en werkelijk geïnteresseerde (website)bezoekers geven jouw business meer body. Help je hen precies daar waar zij dat nodig hebben, dan zullen ze veranderen in loyale klanten. Je voorkomt dat je geld besteedt aan adverteren bij mensen die toch niet geïnteresseerd zullen zijn in je aanbod omwille van de locatie. Adverteren op regionaal niveau heeft dus vele voordelen en zal jouw business helpen groeien.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je graag overleggen?

Misschien vind je het prettig om samen te kijken naar je mogelijkheden omtrent regionaal adverteren. Wij staan voor je klaar. Het laten groeien van jouw business is onze motivatie.