Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Hoe voer je een online campagne uit?

Een online marketingcampagne voeren, hoe doe je dat? Welke mogelijkheden heb je daartoe? Hoe bereik je de resultaten die je in gedachten had? Wat zijn überhaupt reële verwachtingen? In het slot van dit drieluik over marketingcampagnes leer jij hoe je een campagne optimaal kunt uitvoeren voor jouw business.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Relatiemanager

2 jun, 2020

}

0 minuten

Van voorbereiding naar uitvoering

In eerdere blogs hebben we het gehad over hoe campagnes zorgen voor extra (loyale) klanten en over hoe je een marketingcampagne voorbereidt. Het is nu tijd om te kijken naar het uitvoeren van de campagnes. Kun jij zelf invloed hebben op de resultaten die je binnenhaalt? Of is het voornamelijk afwachten en hopen?

Wanneer spreekt men van een succesvolle online campagne?

Elke ondernemer heeft een andere kijk op een succesvolle campagne. Hierbij gaat het om doelstellingen die wel of niet behaald zijn. Jouw campagne is uniek en bevat bepaalde goals. Misschien wil jij wel een x-aantal nieuwe websitebezoekers. Of hecht je waarde aan een minimum aantal wekelijks terugkerende websitebezoekers? Het kan zijn dat jouw doelstelling nog verder ging en dat je concrete cijfers wilde: binnen zes maanden minimaal 20% meer conversies. Wat voor de ene ondernemer pas het begin van de opmars naar goede resultaten is, kan voor de andere ondernemer al een prachtige doelstelling an sich zijn.

Welke vormen van campagne voeren waren er ook alweer?

Voor jouw marketing heb je keuze uit verschillende vormen van campagne voeren. Het is maar net welke stijl het dichtste bij jouw huidige manier van communiceren met de klant ligt. We noemen een aantal voorbeelden, zodat jij een idee krijgt welke mogelijkheden er zijn.

Stap 1: Houd je voorbereiding in gedachten

Ben je klaar om je online campagne uit te voeren? Houd dan altijd je voorbereiding in gedachten. Je maakt bepaalde keuzes op basis van de informatie die je eerder hebt verzameld. De tone-of-voice van je boodschap, het kanaal waarop je deze plaatst, het verhaal dat je vertelt. Alles om de klant een zo goed mogelijk beeld te geven van de meerwaarde van jouw product, dienst of merk.

Stap 2: De beginnende stappen zetten

Het is tijd om de campagnes daadwerkelijk te gaan vormgeven. Er zijn teksten geschreven, afbeeldingen gemaakt en eventueel video’s geschoten. Deze moet je toevoegen aan de campagnes. We nemen je per mogelijkheid graag mee in hoe je deze live zet. We beschrijven dit in het kort. Zo krijg je een idee van de uitvoering.

Display advertising

Display advertising is het adverteren op banners op verschillende websites. Hiervoor maak je afbeeldingen die precies aansluiten op de maten van deze banners. Via Google Ads log je in met je Google-account. Je vult in welk doel je hebt met je advertenties en voor welke website je de ads wilt maken.

Vervolgens vul je in op welke locatie (land, regio, etc.) jij wilt adverteren, in welke taal je advertentie is en wat je dagelijkse budget is voor deze campagne.

Daarna voeg je de zoekwoorden toe waarop jij gevonden wilt worden. Je kunt bij het kiezen van je doelgroep verschillende filters toepassen. Google geeft je een aantal mogelijkheden, zoals geslacht, leeftijd en meer. Weet jij dat je geïnteresseerden voornamelijk vrouwen tussen de 25 en 34 jaar zijn? Dan kun je deze twee factoren selecteren. Zo laat je de advertentie niet zien aan mensen die toch geen klant van je gaan worden.

Vervolgens maak je de advertentie aan. Dit doe je door een header-afbeelding en een logo-afbeelding toe te voegen. Ook voer je een titel, een beschrijving en een target-url in. Die laatste bepaalt waar de klant terecht komt als deze op de advertentie klikt.

Search Engine Advertising

Search Engine Advertising — afgekort SEA — omvat de advertenties die je ziet in de zoekresultaten van Google. Hier staat altijd een boxje met ‘adv’ of ‘advertentie’ voor de link. Deze staan zowel onder als boven in de SERP (Search Engine Result Page).

Ook hier maak je gebruik van Google Ads. Vul dezelfde gegevens in als bij display advertising. Uiteindelijk maak je hier je tekstadvertentie. Deze bestaat uit een titel en een beschrijving. Daarnaast neem je de url op van de pagina waar mensen op moeten terechtkomen. Gebruik in zowel de titel als de beschrijving de zoekwoorden die je eerder hebt opgesteld. Let er op dat je een maximaal aantal tekens hebt in alle schrijfvelden. Soms is het even puzzelen om de juiste samenstelling te vinden.

Je kunt in deze advertenties ook nog extensies toevoegen. Denk hierbij aan het telefoonnummer van je business, drie links naar specifieke producten en meer. Deze maken je advertenties compleet. Elke adverteerder krijgt dezelfde ruimte. Hoe beter jij inspeelt op de problemen of behoeften van de zoeker, hoe beter jij het zult doen ten opzichte van je concurrenten. De extensies helpen je om de zoeker extra informatie te geven of het makkelijker te maken om jou bijvoorbeeld direct te bellen.

Extra tip: wij raden aan om voor elke advertentie meerdere varianten te maken. Google wisselt de getoonde advertenties af bij meerdere varianten. Het kan blijken dat advertentie B drie keer zo goed scoort als advertentie A.

Adverteren op social media

Social media brengt voor jouw business vele kansen. Denk hierbij vooral aan Instagram, LinkedIn, Facebook en YouTube. Deze platformen zijn de huidige koplopers op het gebied van social media advertising.

Via Instagram kun jij zeer specifiek een bepaalde doelgroep targeten. Je bepaalt eerst een doelstelling (bijvoorbeeld het behalen van meer websitebezoekers, grotere naamsbekendheid of iets anders). Vervolgens ga je de gegevens van je doelgroep invullen. Denk hierbij aan locatie, leeftijd, geslacht, interesses, talen en connecties. Via ‘plaatsingen’ kun je vervolgens bepalen dat je je advertentie alleen op Instagram wilt laten zien. Beslis of je deze in het overzicht (in de feed) of in de verhalen (stories) wil laten zien. Hierbij verschillen de benodigde video’s en afbeeldingen in afmetingen, dus zorg dat je deze content klaar hebt staan. Als laatste vul je je budget in en de data wanneer de advertentie moet lopen.

Adverteren via Facebook is vrijwel identiek aan adverteren op Instagram. Het maakt namelijk gebruik van hetzelfde systeem: ‘Advertentiebeheer’ van Facebook. Je vult in dit geval bij ‘plaatsingen’ in dat je de advertentie op Facebook geplaatst wilt hebben. Ook hier kun je kiezen op welke plek je de ads wil laten zien. Bijvoorbeeld op het overzicht (de feed), in-stream video’s of in de rechterkolom. Je kunt hier ook nog kiezen om in Messenger je advertentie te laten zien. Soms ligt dit gevoelig op het gebied van spam: niet iedereen vindt het fijn om in hun Messenger ads te moeten zien.

Via LinkedIn kun je tevens adverteren. Je kunt hiervoor een bedrijfspagina aanmaken op het platform. Zo communiceer je uit naam van je eigen bedrijf. Bij het aanmaken van een advertentie bepaal je vanaf welke pagina je dit doet en welke valuta je gebruikt. Je hebt de keuze uit drie mogelijkheden aan advertenties: gesponsorde berichten, tekstadvertenties en InMail-advertenties. Bij eerstgenoemde bepaal je welke bestaande post je wilt gebruiken als doel. Tekstadvertenties bevatten een titel, een beschrijving en je logo en worden geplaatst op ofwel de feed, de rechterbalk of in de header. Hierbij vul je ook de doelgroep in. De InMail-advertenties zijn berichten voor mensen die betrokken zijn bij jouw business op LinkedIn. Via de campaign manager kun je een zeer specifieke doelgroep opstellen waarin je kunt filteren op vele factoren zoals functie, ervaring, locatie, geslacht, interesses en meer.

Linkbuilding

Linkbuilding is in feite geen on-page campagne. Dat wil zeggen dat je geen advertentie ergens laat zien. Wel investeer je tijd (en geld) in het opbouwen van de autoriteit van je website en/of pagina’s. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gastblogs te schrijven op andere websites. In dit gastblog neem je een link op naar je eigen pagina. Dit betekent dat de website waarop jouw gastblog staat in feite jouw pagina ‘aanraadt’. Hoe meer aanraders van andere websites jouw pagina heeft, des te hoger jouw pagina in Google komt te staan. Zo zorg je met linkbuilding voor meer websitebezoekers en is dit wel degelijk een campagne.

Search Engine Optimization

Zoekmachineoptimalisatie (oftewel SEO) kun je ook inzetten als online marketingcampagne. Ook hier maak je niet daadwerkelijk een advertentie, maar zorg je wel voor meer vindbaarheid. Er is hier geen vast stappenplan, maar wel een richtlijn. De zoekwoorden die je eerder hebt vastgesteld gebruik je nu. Je bekijkt de pagina’s die je op dit moment hebt en onderzoekt of je de zoekwoorden waarop jij meer gevonden wilt worden hierin hebt opgenomen. Is dit niet het geval, dan kun je dit optimaliseren. Is het wel het geval, dan kun je kiezen om extra pagina’s aan te maken die aansluiten op de zoektermen die gaan zorgen voor traffic naar jouw website.

Contentmarketing

Ook contentmarketing is een vorm van online campagnevoering die jij goed kunt toepassen. Je gaat hiervoor aan de slag met nieuwe content zoals teksten, afbeeldingen, blogs, video’s en meer. Deze stem je helemaal af op je doelgroep. Als het goed is weet jij precies wat je doelgroep wil. Tegen welke problemen lopen zij aan? Wat zijn hun behoeften? Jouw aanbod moet daarvoor de oplossing zijn. Dit verwerk je in je content. Vervolgens breng je deze nieuwe content aan de man. Dit kun je doen met de in dit blog eerder benoemde mogelijkheden voor adverteren. Zo kun je zorgen dat ook mensen die niet bewust op zoek zijn naar je business hiermee kennis kunnen maken.

E-mailcampagne

E-mailcampagnes zijn ook populair onder vele ondernemers. Je creëert hiermee een groot klantenbestand waaraan je je aanbod kunt verkopen. Let er wel op dat je ook meerwaarde levert voor de klanten. Je biedt dus bijvoorbeeld een nuttig e-book, een specifieke datasheet, een andere download, een gratis intakegesprek of iets anders in ruil voor het e-mailadres van de prospect. Deze prospect neem jij vervolgens op in je e-mailcampagne. Via programma’s zoals Mailchimp kun jij automatische e-mailprocessen opstellen. Je bepaalt dan een volgorde van mails die je verstuurt op bepaalde momenten. Je kunt hierbij groepen aanmaken en vervolgens de mails opstellen. Hoe persoonlijker je deze mails maakt, hoe beter de resultaten zullen zijn.

Retargeting

Ook retargeting is een zeer geliefde methode van adverteren onder ondernemers. Je zorgt er hiermee voor dat je mensen die eerder interactie met jouw business zijn aangegaan nog een keer aanspreekt. Dit kun je doen door middel van de Facebook Pixel (die in de gaten houdt welke websites er bezocht worden door de gebruiker) of door Google Ads. In beide gevallen installeer je een kleine code op je website die gegevens bijhoudt zoals welke producten mensen hebben bezocht, of iemand deze producten in het winkelmandje heeft gedaan en vervolgens wel of niet heeft gekocht, et cetera. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om deze mensen later specifieke advertenties te laten zien op andere websites. Als je de code hebt geïnstalleerd, kun je een nieuwe campagne aanmaken. Je focust deze dan op de doelgroep die al eens eerder met jouw business heeft kennisgemaakt.

Stap 3: Meten, meten, meten

Zorg dat jij op de hoogte blijft van de resultaten van je campagnes. Dit doe je door te meten. Bij alle campagnebeheerschermen (Google, Facebook, Instagram, LinkedIn) zie je de resultaten in een handig overzicht. Het aantal impressies (weergaven) van je advertentie, het aantal keer dat er op geklikt is, het bod per advertentie en het totale bedrag dat je voor deze campagne tot nu toe hebt gespendeerd. Al deze zaken geven jou inzicht in of het nog de goede kant op gaat. Check hier voornamelijk de doorklikratio (CTR) en het budget. Soms moet je je maximale bod per click verhogen om betere resultaten te behalen. Zorg dat je hierdoor niet in de problemen raakt met je budget. Het kan ook zijn dat je advertentie niet goed genoeg inspeelt op de behoeften of problemen van de ontvanger. Als je achtduizend weergaven hebt en maar vier clicks, bijvoorbeeld. Meten is weten. Houd deze campagnes altijd goed in de gaten.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Vind je het nog steeds lastig?

Adverteren kan een lastige klus zijn als je weinig ervaring hebt. Wij willen je helpen om geld te besparen. Geen ads die toch niet gaan scoren. OMCBase helpt je online groeien.