Het absolute begin
Voor degene die het niet weten, geven we eerst antwoord op de vraag: wat zijn zoekwoorden? Zoekwoorden zijn de termen die je intypt in Google en waarover jij verschillende websites te zien krijgt. Google heeft vele regels die gehanteerd worden om te bepalen hoe hoog een website soort op een bepaalde zoekterm. Bij Search Engine Optimization wordt daar op gelet en zorg je ervoor dat je gevonden kan worden op keywords die jij wilt. Daarvoor is echter wel een zoekwoordonderzoek nodig.
De keuze in tools is reuze
Online marketing heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Ook het aantal tools voor een zoekwoordenonderzoek is daarbij gestegen. Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden. Wij geven je een aantal voorbeelden van websites en tools die jij kunt gebruiken.
Betaald of gratis?
Een zoekwoordonderzoek kun je prima uitvoeren met een gratis tool. Er zijn genoeg plekken waar je terecht kunt voor je vraag naar keywords, zonder een cent te hoeven betalen. Let er wel op dat sommige van deze sites een beperking instellen. Ze geven je dan bijvoorbeeld tien gratis voorbeelden. Om de rest te mogen inzien moet je dan wel een account nemen of betalen.
Een betaalde tool geeft je meerdere mogelijkheden. Vaak kun je in dit soort omgevingen ook nog informatie vinden over welk keyword gebruikt werd bij een bezoek aan jouw website, of hoe vaak deze term in de afgelopen maand(en) is gebruikt. Je krijgt hierbij daarom meerdere mogelijkheden die meer richting de SEO gaan dan alleen een zoekwoordonderzoek uitvoeren.
In een paar stappen beter gevonden worden
Door het uitvinden wat populaire zoektermen zijn ga jij beter gevonden worden op Google. Dit kan al in een aantal stappen. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is Google Suggest en de zoekwoordplanner van Google. Uiteraard is dit slechts de basis. Je kunt veel uitgebreidere resultaten behalen als je kiest voor meerdere tools.
Stap 1: Kijken welke zoekwoorden mensen intypen
Je herkent het vast wel: als jij in Google begint te typen, komen er suggesties onder jouw zoekwoorden te staan. Dit is ‘Google Suggest’. Het laat zien welke termen — gerelateerd aan de jouwe — populaire zoektermen zijn. Andere mensen zoeken hierop. Als voorbeeld heb ik ‘koptelefoon’ ingetypt. Vervolgens kijk ik welke suggesties Google geeft en of daar voor mij interessante termen tussen zitten.
Extra tip: Als je vóór je (eerste) zoekwoord een spatie invult, geeft Google suggesties waarbij die zoekterm niet vooraan staat, maar wel is opgenomen in de zoekopdracht. Hierdoor kun je nieuwe termen ontdekken.
Stap 2: Ontdekken wat gerelateerde zoekwoorden zijn
Als jij een zoekterm hebt ingevuld in Google, krijg je de resultaten te zien. Deze pagina — ook wel de Search Engine Result Page (SERP) genoemd — bevat tien organische links en afhankelijk van het onderwerp een aantal betaalde tekst-advertenties. Maar dat is nog niet alles: als je helemaal naar beneden scrolt, zie je een verzameling met keywords staan. Dit zijn de ‘gerelateerde zoekwoorden’ van Google. Ook hier geeft de zoekmachine een aantal voorbeelden van populaire zoekopdrachten waarin jouw zoekterm voorkomt. Deze kun je perfect gebruiken voor je zoekwoordonderzoek.
Stap 3: De zoekwoorden verzamelen
Je hebt nu een aantal keywords gezien die je zou willen gebruiken voor jouw project. Het is verstandig om deze te verzamelen. Geen zoekwoordonderzoek is compleet zonder een verzameling als deze.
Excel of Google Spreadsheets
Ik raad je aan om ofwel Excel van Microsoft te gebruiken, ofwel Google Spreadsheets. Dit is namelijk ideaal om je (groeiend aantal) zoektermen overzichtelijk bij elkaar te houden.
Stap 4: Je zoekwoordonderzoek uitbreiden met longtail zoekwoorden
Beschikken over zoektermen is belangrijk om te kijken welke content je kunt gaan creëren. Tijdens een zoekwoordonderzoek kun je termen tegenkomen waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht. Deze kun je uiteraard gewoon opnemen in je onderzoek. Later kun je bij de prioritering kijken of en wanneer je aandacht aan deze term gaat geven.
Concurrentie ligt op de loer
Op internet zijn vele websites die dezelfde producten of diensten aanbieden. Echt helemaal uniek in zijn soort zal een website niet snel zijn. Deze concurrentie kan lastig zijn, als je niet goed weet hoe je ermee moet omgaan. Stel je voor: jij wilt gevonden worden op het woord ‘fiets’. Dit woord heeft duizenden hits op Google. Misschien denk je dat je dan goed gevonden wordt. Maar juist omdat dit woord zoveel resultaten heeft, is het moeilijk om op dit woord uit te blinken. Uiteraard niet onmogelijk, alleen heel moeilijk. Zo beschikken grote fietsfabrikanten over grote budgetten voor marketing waardoor zij boven jouw website zullen staan. Plus er zijn tienduizenden andere concurrenten die op dit woord gevonden willen worden. Boven hen eindigen in Google zal lastig worden. Dan heb je ook nog dat sommige termen internationaal zijn: ook die hebben daarom bizar hoge zoekvolumes. Als de zoekvolumes te hoog worden en betere vindbaarheid op die zoekwoorden niet realistisch is, is het slim om in te zetten op longtail zoekwoorden.
Long-tail is veel specifieker
In plaats van ‘fiets’ kun jij de term ‘rode omafiets met gelzadel’ gaan gebruiken. Er wordt (nu) misschien minder gezocht op die term, maar je komt wel pijlsnel naar boven in de SERP als mensen in die richting zoeken. De concurrentie is veel lager en daardoor krijg jij ruimte. Ondanks dat long-tail keywords erg gericht zijn op de langetermijnstrategie kan het wel ontzettend vruchtbaar worden voor jouw onderneming. Laat je dus niet ontmoedigen door deze zoekwoorden met een laag zoekvolume.
Een andere zoekwoorden tool gebruiken
Tot nu toe hebben Google Suggest en ‘gerelateerde zoekwoorden’ een aantal goede zoektermen gegeven die je kunt opnemen in je onderzoek. Maar uiteraard kan het geen kwaad om andere tools in te schakelen om deze lijst uit te breiden. Hierbij kun je denken aan:
In deze tools kun jij je zoekterm invullen. Let er altijd op dat je zoekt in de juiste taal, dan heb je de meest relevante resultaten. Deze tools geven je een grote hoeveelheid aan mogelijke keywords. Niet alle resultaten hoeven voor jou relevant te zijn. De termen die dat wél zijn, moet je opnemen in je eerder aangemaakte Excelbestand of Google Spreadsheet.
Gebruik het alfabet voor meer overzicht
Als je kijkt naar de Yoast-tool en de Keywoord Tool, dan zie je dat deze ook zoekwoorden op alfabet geven. Het is verstandig om dit ook over te nemen in je onderzoek. Zo houd jij alle opties bij elkaar. In een later stadium kan er geprioriteerd worden.
Stap 5: De verdeling van je zoekwoorden
Zo, alles is verzameld. Je hebt veel mogelijke zoektermen bij elkaar gesprokkeld en onder elkaar gezet. Dan is het nu tijd voor de onderverdeling. Door te categoriseren in onderwerpen, kun je voor jouw project goed kijken waar je kansen liggen. Tussen de zoekwoorden van mijn voorbeeld ‘koptelefoon’, staat ook de zoekterm ‘koptelefoon kind’. Hiervoor kun je een apart onderwerp aanmaken. Het is handig om dit te doen met de tabbladen in je Excelbestand of je Google Spreadsheets. Zo heb je overzichtelijk bij elkaar staan waar je over kunt gaan schrijven, zonder dat alle termen door elkaar lopen en dat je elke keer op zoek moet gaan naar de juiste term.
Stap 6: Wordt er voldoende gezocht op deze term?
Gratis keywoord tools geven niet altijd de mogelijk om te zien hoe goed (of slecht) er gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. Zo kan het voorkomen dat een bepaald zoekwoord slechts tien keer of zelfs minder wordt gezocht in de maand. Het is dan vaak zonde om je tijd hierin te steken (relevante longtail keywords daargelaten).
Om te checken hoe keywords scoren, ga je naar de zoekwoordplanner van Google. Deze geeft je de cijfers die uit de zoekmachine zelf komen. Zo kun je de maandelijkse zoekopdrachten inzien en of je veel concurrentie hebt op dat zoekwoord. Mocht je geïnteresseerd zijn in adverteren in Google, dan geeft deze tool je ook nog de prijzen van de Cost Per Click (CPC), waardoor je kunt inzien hoeveel je ongeveer dient te investeren om bovenaan de pagina te staan met je tekst-advertentie.
Het is slim om je zoekvolumes naast de zoekwoorden te vermelden in je Excel-bestand of Google Spreadsheet. Zo kun je gaan prioriteren. Onthoud: sommige hoge zoekvolumes lijken waardevol, maar hebben te veel concurrenten. En andersom geldt hetzelfde: longtail zoekwoorden lijken nutteloos door hun lage zoekvolume, maar kunnen op lange termijn je business doen groeien.
En dan…?
Nu je alle zoekwoorden hebt verzameld is het tijd om te kijken wat je er mee kunt gaan doen. Het is duidelijk dat jij gevonden wilt worden op deze termen. Maar hoe ga je dat doen? Wellicht kun je denken aan het optimaliseren van je website. Of je bedenkt een nieuwe SEO-strategie zoals het creëren van nieuwe landingspagina’s. Misschien ga je wel blogs schrijven. Of je gebruikt deze zoekwoorden in je linkbuilding-strategie. Er zijn veel mogelijkheden. Zoekwoorden bieden jou de kans om te groeien met je online fundament. Neem jij die kans aan?
Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl
Samen kijken naar je zoekwoorden?
Wij helpen je graag met het maken van een zoekwoordonderzoek. Samen gaan we kijken waarop jij gevonden wilt en kunt worden. Spreken we je snel?