Dit zijn de trends voor je online vindbaarheid in 2020

Online marketing is een wereld waarin niet wordt stilgestaan. Continu zijn er ontwikkeling en veranderingen waarop jij moet letten met je fundament. Zeker als je wilt scoren met SEO.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

10 Jan, 2020

}

0 minuten

Hoe wordt jouw business in 2020 online gevonden?

Het nieuwe jaar is aangebroken en ook in het nieuwe decennium wil jij uiteraard online gevonden worden. Zijn er nieuwe regels waar je je aan moet houden? Of zijn er dingen die je beter niet meer kunt doen? Als experts in Search Engine Optimization nemen wij je mee in dé SEO trends van het nieuwe jaar.

SEO trends voor betere online vindbaarheid in 2020

2020 staat in het teken van gebruikerservaring

Zoals je waarschijnlijk weet zet Google altijd in op gebruikerservaring. Er wordt van alles gedaan om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Niet alleen moet informatie snel op te zoeken zijn, ook moet die exact aansluiten bij wat de bezoeker wil. En dat met zo min mogelijk hobbels op de weg. Hoe gaat dat in 2020?

Waardevolle content is de absolute machthebber

In 2020 gaat Google inzetten op het beter kunnen begrijpen van de content. Zo kunnen ze nóg beter bepalen wat relevant is voor degene die de zoekopdracht uitvoert. Hier moet jij dus ook rekening mee houden. Geef je websitebezoekers een prettige ervaring en zorg voor gerichte en waardevolle content. Je content wordt zo ontzettend belangrijk dat het bijna als machthebber gezien kan worden. Dat hoeft niet te betekenen dat je per se op tekst moet focussen. Iemand die een nieuwe eettafel wil kopen is niet direct op zoek naar blogs waarin gezegd wordt hoe goed die tafel wel niet is. Denk bijvoorbeeld ook aan video’s, podcasts of infographics waarmee jij jouw boodschap ondersteunt.

Met waardevolle content op je site scoor jij een betere online vindbaarheid

De BERT-update van Google

Op 25 oktober 2019 kondigde Google een update aan die zorgt voor het beter kunnen begrijpen van content: de BERT-update. Het is een algoritme dat de content op meer menselijke manier beoordeelt. Dit betekent dat het zich loont om echt voor de lezer te gaan schrijven. Het met keywords volproppen van je teksten zal vanaf deze update uit den boze zijn.

BERT legt verbanden tussen woorden en woordcombinaties

BERT staat voor Bi-directional Encode Representations from Transformers. Het algoritme kan woorden uit de content met elkaar in verband brengen. Een groot voordeel hiervan is dat er niet meer geconcurreerd hoeft te worden op een bepaald woord met meerdere betekenissen. Er worden na het lezen van de content kriskras (bi-directional) connecties gelegd. Hierdoor ontdekt het algoritme dat de content over een bepaald onderwerp gaat.

Google kan nu veel accurater teruggevallen op woorden die aan het begin van de alinea staan om een duidelijk beeld te krijgen van de inhoud. En als Google jouw content beter begrijpt, kan beter bepaald worden of jouw content relevant genoeg is om getoond te worden in de zoekmachine.”
Marthijn van der Velde

Content Creator & Online Marketeer, OMCBase

De invloed van BERT op de zoekresultaten

Volgens Google heeft BERT invloed op 10% van de zoekresultaten in hun eigen zoekmachine. BERT past zijn algoritme dus toe op 1 van de 10 zoekopdrachten. Het kost capaciteit om het algoritme de verbanden te laten leggen. De kans is uiteraard zeer reëel dat het percentage zoekresultaten dat beïnvloed wordt door deze nieuwe update gestaag groeit naarmate de tijd vordert. Op het moment van uitgeven is BERT alleen in Amerika ingesteld. De verwachting is dat dit binnen een relatief korte tijd uitgerold wordt over de rest van de wereld.

Gesproken zoekopdrachten hebben andere woorden dan getypte zoekopdrachten en leveren daarom andere resultaten op

De kant op van de ‘voice searches’

BERT lijkt ook in te spelen op de trend van voice searches die tegenwoordig veel gedaan worden. Via technieken als Google Assistent en Google Home kunnen mensen met hun stem een zoekopdracht doen. Waar getypte zoekopdrachten vaak zo kort mogelijk geschreven worden (om tijd en moeite te besparen) is dat juist niet het geval bij voice search. Deze zoekopdrachten bevatten meer woorden en worden in een vragende vorm gesteld. Omdat BERT is ontwikkeld om de context van de zoekopdrachten beter te begrijpen, speelt Google dus zeker in op deze trend die in 2020 niet minder populair zal worden.

Zes stappen om klaar te zijn voor de BERT-update

Zoals je nu weet hecht Google ook in 2020 veel waarde aan gebruiksvriendelijkheid. De content is hierbij de belangrijkste factor. Om helemaal klaar te zijn voor de nieuwe BERT-update moet je focussen op een aantal aspecten. Wij zetten deze voor jou op een rijtje:

1. Maak je content voor je doelgroep

Wat je vooral niet (meer) moet doen is je alinea’s volproppen met zoekwoorden. Dit leest voor de doelgroep niet prettig. Nu Google de context van jouw website beter gaat begrijpen is het verstandiger om goed leesbare zinnen te schrijven. Idealiter gebruik je in 2020 veel synoniemen voor het woord waarop jij gevonden wilt worden, in plaats van tig keer hetzelfde zoekwoord.

Content die aansluit op je doelgroep geeft een betere online vindbaarheid

2. Organiseer je content op een logische en gestructureerde manier

Houd een logische structuur aan bij het schrijven van je teksten. Neem een lezer mee in het verhaal en probeer niet van de hak op de tak te springen. Focus op de opbouw van de tekst zodat jij het Google nog makkelijker kan maken om jouw content te begrijpen.

3. Geef met focus op je pagina directe antwoorden op vragen

Mensen die een vraag stellen als zoekopdracht willen zo snel mogelijk antwoord. Hoe meer jij je pagina inricht op het beantwoorden van die vraag, hoe relevanter Google deze zal gaan vinden.

4. Kijk welke zoekintentie je doelgroep heeft

Google wil hun gebruikers content aanbieden die zo relevant mogelijk voor hen is. Zeker met de BERT-update is rekening houden met de zoekintentie erg belangrijk in 2020. In dit tijdperk is niet meer alleen tekst heilig: ook video en afbeeldingen geven antwoorden op vragen. Blijf ook altijd rekening houden met opdrachten als ‘spiegel kopen’: mensen die hierop zoeken willen daadwerkelijk een spiegel bestellen en niet in een blog lezen hoe mooi een spiegel past in hun woonkamer.

5. Websitesnelheid als cruciale factor

Als je je content gaat optimaliseren voor de BERT-update, neem dan gelijk de snelheid van je website mee. Een website die sneller laadt geeft sneller antwoord op de vraag van degene die de zoekopdracht uitvoert. Daarom zal Google ook in 2020 websites streng zijn voor traag ladende websites.

Er zijn verschillende tools waarmee je je websitesnelheid kunt meten. Deze resultaten geven je een nuttig inzicht in welke factoren op je website jij nog kunt verbeteren.
Marthijn van der Velde

Content Creator & Online Marketeer, OMCBase

6. Links voor een logischere context

Je helpt de BERT-update een handje als je in jouw content links opneemt die verwijzen naar relevante pagina’s over jouw onderwerp. Lezers van jouw content moeten op deze pagina’s nuttige aanvullende informatie kunnen verkrijgen. Uiteraard beïnvloed je hiermee ook de autoriteit van je pagina: een extra pluspunt. BERT zal er alles aan doen om te ontdekken of jouw content relevant is voor de lezers: links checken hoort hier ook bij.

De kracht van de featured snippets in de SERP

Omdat in 2020 de focus van Google nóg meer ligt op gebruikersgemak gaan ook featured snippets een significante rol spelen in organische zoekresultaten. Deze ingebouwde ‘tool’ van Google maakt het haar gebruikers nog makkelijker om antwoord(en) te krijgen op hun vraag.

Hoe werkt de featured snippet?

Als we het hebben over de featured snippet bedoelen we namelijk het blok met drie à vier zinnen van een relevante pagina die getoond wordt in de Search Engine Result Page (SERP). Zo hoeft men de zoekmachine niet uit te gaan om toch de gezochte antwoorden te verkrijgen.

De kans is echter wel aanwezig dat men op deze featured snippet klikt, omdat deze zo prominent aanwezig is. Uiteraard is dit goed voor je traffic. Het advies is dan ook om dit jaar veel in te zetten op het optimaliseren van je content ten behoeve van deze ‘tool’.

Met featured snippets zorg je voor een betere online vindbaarheid in 2020

Met structured data help je Google jouw info te vinden

Google houdt van structuur: dat zal je ongetwijfeld weten. Hun liefde voor structuur is zelfs zo groot dat websites die geen goede indeling hebben niet hoog in Google zullen ranken. Je kunt het algoritme van de zoekmachine in feite bij de hand nemen en vertellen hoe jouw website precies is gestructureerd en georganiseerd. Dit kan door middel van structured data.

Leg met structured data uit hoe jouw content is opgebouwd

Stel je menu’s goed in, zorg voor een sitemap, vraag mensen om reviews achter te laten, zet een FAQ op je website, maak gebruik van breadcrumbs of help Google op een andere manier. Stel jij relevante structured data in dan zal dat ook in 2020 significante stijgingen in CTR (click through rate) naar jouw website hebben.

Google waardeert dat jouw FAQ sneller antwoord geeft op vragen van bezoekers waardoor jij beter vindbaar bent in 2020
r

Wat de FAQ?

FAQ staat voor ‘Frequently Asked Questions’. In vele gevallen vinden bezoekers in deze lijst direct de antwoorden op hun vragen.

Google waardeert mobielvriendelijkheid

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van het gebruik van internet afkomstig is van mobiel gebruik. Google hecht om die reden ook veel waarde aan het voor mobiel en tablet optimaliseren van je website (responsiveness). Doordat zij Mobile First Index hebben toegepast, scoren websites met goede mobielvriendelijkheid beter, waardoor zij ook hoger ranken.

Een betere gebruiksvriendelijkheid met een hogere laadsnelheid

De snelheid van je pagina is cruciaal voor Google. Hoe sneller jouw content laadt, hoe eerder de gebruiker antwoorden kan krijgen op zijn of haar vragen. Met verschillende online tools kun je meten hoe goed jouw website scoort op snelheid. De tool “PageSpeed Insights” van Google geeft jou een overzicht van punten waar je wel en niet goed op scoort.

De laadsnelheid van je website heeft invloed op je online vindbaarheid

De kwaliteit van links: waarom autoriteit zo belangrijk is

Autoriteit werkt kort gezegd als volgt: hoe meer mensen jouw website zien als ‘aanrader’, hoe hoger jouw autoriteit zal zijn. Mensen zetten een link naar jouw website op hun pagina(‘s). Google ziet dit uiteraard en beoordeelt jouw website vervolgens als relevant: veel mensen zouden deze immers aanraden. Hoe hoger je autoriteit is, hoe beter jij vindbaar zal zijn.

Word een autoriteit op jouw gebied

Binnen een website heb je ook de zogenoemde autoriteit omtrent auteur: iemand die geregeld steengoede content plaatst over specifieke onderwerpen en daarmee waarde (autoriteit) opbouwt op die gebieden. Hoewel Google dit (nog) niet ziet als rankfactor, is het wel een richtlijn. In 2020 is het zeer aannemelijk dat de content van auteurs met een hoge autoriteit op een bepaald onderwerp beter aan het licht zullen komen.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Hulp bij je online vindbaarheid in 2020?

Dit jaar (nóg beter) online vindbaar zijn? Met jouw website hoog op de eerste pagina van Google staan? Door de juiste zaken op orde te hebben zullen mensen sneller op je website terecht komen. Wij helpen jou graag hierbij.