Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Hoe online adverteren jouw onderneming helpt groeien

Ontdek hoe online adverteren jouw onderneming gaat helpen groeien. We nemen je mee in de mogelijkheden van deze manier van reclame maken. Wat kun je doen en welke resultaten kan dit opleveren? We geven je ook nog voor- en nadelen, zodat jij je eigen afweging kan maken.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Accountmanager

10 jun, 2020

}

0 minuten

Online adverteren

Online adverteren is een van de manieren om onder de aandacht te komen van potentiële klanten. En dat is nodig. Oriënterende mensen kiezen namelijk makkelijk voor een van de vele concurrenten. In feite is iedere business met een website een risico voor jouw aantal websitebezoekers.

Je moet een manier vinden waardoor jij opvalt ten opzichte van de rest. Ontdekken hoe jij gericht mensen kunt aanspreken. Mensen interesseren en aanzetten tot actie. En vervolgens deze klanten binnen je bedrijf houden. Maar hoe doe je dat?

Met online adverteren. Er zijn verschillende manieren om dit op te pakken. In dit blog vertellen we je hoe online adverteren je business gaat helpen en wat jij kunt doen om dit te realiseren. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat je doet. Anders verspil je kostbare tijd en geld dat je niet terugverdient.

Laten we eerst kijken waar je allemaal aan moet denken als je op internet gaat adverteren. Je kunt niet zomaar even wat doen. Er moet een gedegen plan achter zitten als je het beste resultaat wilt behalen. Met welke zaken moet je rekening houden?

Houd je doelgroep in gedachten

Punt één is de doelgroep van je business. Zorg dat je te allen tijde communiceert ten faveure van de doelgroep. Met andere woorden: geef antwoord op hun vragen en vervul hun behoeften. Wat deze vragen en behoeften precies zijn, verschilt vanzelfsprekend per doelgroep.

De eerste groep mensen is op zoek naar informatie, de tweede groep mensen wil direct converteren, de derde groep wil vergelijken, et cetera. Dit zijn de verschillende zoekintenties. Heb je deze helder voor ogen? Dan kun je gericht online adverteren.

Creëer rust in de chaos

Doelgroepen kunnen lastig zijn. Ze kunnen erg groot zijn of onderling nogal verschillen in kenmerken, interesses en meer. Om deze chaos te voorkomen moet je je doelgroep(en) segmenteren. Je deelt ze hierbij als het ware op in groepen (segmenten).

Per segment focus je op een bepaald aspect van je doelgroep. Alle mensen in dit segment beschikken over hetzelfde kenmerk, dezelfde interesse of een ander aspect. Denk aan leeftijd, woonregio, inkomen, geslacht, hobby’s, functie, et cetera.

Om deze doelgroepsegmenten tot leven te laten komen, ontwikkel je per groep een persona. Dit is een fictief persoon die symbool staat voor deze groep. Op deze manier kun je je content beter toespitsen op een bepaalde doelgroep. In plaats van voor een grote massa met verschillende vragen en behoeften, specificeer je de content nu op één segment.

Houd je budget in gedachten

Vanzelfsprekend kost online adverteren geld. Het is daarom nodig om van tevoren op te schrijven hoeveel jij beschikbaar hebt om aan advertenties te besteden. Dit geeft je een inzicht in hoeveel advertenties je online kunt zetten, op hoeveel verschillende kanalen en voor welke periode.

Heb je een minder groot budget? Dan is prioriteren erg belangrijk. Maak de keuze of je gaat voor het adverteren van één van je stokpaardjes (producten of diensten die al goed lopen) of juist voor een product of dienst die je van de grond wil krijgen.

Houd je content in gedachten

Je content is koning. Dat moet het ook zijn bij een advertentie. Ontvangers moeten worden aangesproken. Zij moeten de meerwaarde voelen om op je advertentie te klikken. Je moet iets anders bieden dan de concurrenten.

Deze content is per kanaal anders. Hoewel je dat misschien zou denken, is het niet altijd effectief om één advertentie te maken en deze op alle verschillende kanalen te verspreiden. Dit komt door de onderlinge verschillen. Zo is het ene kanaal heel erg op bedrijven gericht met een zakelijke insteek, terwijl het andere kanaal juist op de mens zelf is gericht. Waar het ene kanaal gefocust is op afbeeldingen, staat tekst op het andere juist weer centraal.

Kies eerst welke kanalen jij wilt inzetten om je advertentie online te zetten. Vanuit die keuze ga je bepalen welke boodschap je wilt overbrengen. Op welke zoekintentie ga je inspelen? Vervolgens beslis je hoe je de content hiervoor gaat ontwikkelen.

Adverteren via Google

Een van de mogelijkheden om met gericht adverteren online beter te gaan scoren is Google. Deze zoekmachine is de grootste op het internet en wordt dagelijks onwijs veel gebruikt. Er ligt hier dus veel potentie.

Search Engine Advertising

De eerste mogelijkheid is tekstueel adverteren in Google, oftewel Search Engine Advertising (SEA). Als jij een zoekopdracht doet in Google, staat daar een aantal links. De bovenste drie — en soms ook de onderste — links zijn betaald. Hier staat daarom ‘advertentie’ voor.

Je kunt voor deze vorm van online adverteren Google Ads gebruiken. Via deze tool maak je advertenties aan. Het is de bedoeling dat je deze gericht opmaakt. Je kunt in deze situatie qua vormgeving niet veel aanpassen. Iedere adverteerder krijgt namelijk dezelfde ruimte. De tekst maakt hier dus het verschil. Spits deze toe op de behoeften of de vragen van de zoeker. Waar is deze naar op zoek? Wat wil deze bereiken? Zorg dat jouw advertenties aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken. En probeer hiermee toch op te vallen tussen je concurrenten.

Display advertising

Een andere mogelijkheid om via Google te adverteren is met display advertising. Hierbij werk je wel met visuele reclame. Op bepaalde websites worden banners getoond. Deze banners hebben verschillende afmetingen. Als je de advertentie aanmaakt moet je de content hier invullen. Deze worden dan als banner getoond op websites die bij Google in het netwerk zitten. Zo komt jouw advertentie bijvoorbeeld bovenaan de website, in de rechterzijbalk of tussen alinea’s te staan. Om zeker te zijn dat je een compleet pakket hebt, doe je er goed aan om van elke afmeting minstens één variant te uploaden.

social media online adverteren

Adverteren via social media

Vele marketeers zetten in op adverteren via social media. Als je dit goed aanpakt kan dit een erg vruchtbare keuze zijn. Wel is het ontzettend belangrijk dat je rekening houdt met de doelgroep van het platform. Zo heb je bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Elk van deze kanalen heeft een eigen doelgroep. Deze moet je op een bepaalde manier aanspreken.

Facebook

Facebook is een kanaal waar heden ten dage nog steeds veel mensen op aanwezig zijn. Een gigantisch pluspunt van Facebook is de mogelijkheid om gericht te adverteren. Je kunt je beoogde doelgroep zo specifiek mogelijk invullen: leeftijd, woonplaats, regio, geslacht, interesses en veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld perfect adverteren voor een babywagen als je met de juiste gegevens aanstaande ouders als doelgroep vindt.

Instagram

Het populaire platform Instagram wordt meer en meer gebruikt door bedrijven. Voor ondernemingen is het belangrijk om zich kenbaar te maken op platformen waar hun doelgroep zit. Het aandachtspunt bij Instagram is dat je ontzettend snel de aandacht moet grijpen. Gebruikers scrollen snel naar beneden in hun tijdlijn. Als jij niet binnen één of twee seconden hun aandacht krijgt, scrollen ze verder.

Daarbij staat vaak hun geluid uit. Kies je ervoor om met een video te adverteren, dan moet je dus ook ondertitels toevoegen aan je advertentie. Instagram bestaat alleen uit beeld: stilstaand of bewegend. Het voordeel van Instagram is dat je door de cleane uitstraling perfect je huisstijl kunt uitdragen middels je posts. Kleurgebruik is hier doorslaggevend.

Instagram is onderdeel van Facebook. Adverteren gaat bij Instagram op dezelfde manier als bij Facebook, via Facebook Business. Dus ook bij Instagram heb je de mogelijkheid om gericht te adverteren.

LinkedIn

Via het zakelijke netwerk LinkedIn heb je verschillende manieren om te adverteren. Je kunt een bepaalde post ‘sponsoren’, zodat deze getoond word in de feeds van je doelgroep. Tevens kun je je logo, naam en omschrijving tentoonstellen op verschillende plekken op de website. Als laatste kun je gesponsorde privéberichten versturen. Ook bij LinkedIn kun je perfect instellen wie je wilt targeten. Van leeftijd en geslacht tot aantal jaren werkervaring en huidige functie.

YouTube

Online video adverteren is tevens een manier om onder de aandacht te komen. YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en biedt dus vele mogelijkheden. Je kunt inzetten op advertenties die getoond worden onder, vooraf of tijdens de video. Maar je kunt ook video als strategie inzetten voor je marketing. Je kunt er vele kanten mee op.

Retargeting

Je herkent het vast wel. Je hebt eens een website bezocht en daarop een product bekeken. Als je even later van de website af bent en op een andere website zit, ontdek je een reclame voor het product dat je op de eerste website hebt bekeken. Dit is retargeting.

Middels een cookie of een code wordt door de website onthouden dat jij op hun domein bent geweest. De eigenaar van dat domein stelt in dat iedereen die onder deze groep valt op een later tijdstip zijn of haar advertentie krijgt te zien.

Retargeting is de perfecte manier om bij mensen on top of mind te blijven. De reden waarom zij jouw website hebben verlaten is niet altijd duidelijk. Misschien kwam er iets tussen, vonden ze niet wat ze zochten of is er een andere reden. Doordat de gemiddelde Nederlander per dag zes uur op het internet zit is de kans vrij groot dat iemand diens bezoek aan jouw website weer vergeet. Met retargeting herinner je hen aan het feit dat zij toen wat zochten.

Je kunt met deze advertenties zeer gericht te werk gaan. Bijvoorbeeld wanneer iemand een paar schoenen in zijn of haar online winkelmand heeft gezet, maar de website vervolgens verlaat zonder deze te kopen. Je kunt dan op een later moment deze schoenen adverteren. Misschien vond men de schoenen toen te duur of waren zij niet bereid de verzendkosten te betalen. Door een aanbieding te doen en de schoenen voor hen in prijs te verlagen, haal je hen sneller over tot het doen van een aankoop.

Monitor de resultaten en stuur eventueel bij

Maar hoe weet je nou of het online adverteren zin heeft gehad? Dat doe je door de resultaten te meten. Online kun je bij elke tool achterhalen hoe je campagnes gescoord hebben. Hoeveel impressies zijn er geweest (het aantal keer dat je advertentie is tentoongesteld aan een gebruiker), wat is de CTR (doorklikratio), hoeveel geld is er uitgegeven, et cetera.

Informatie als deze is cruciaal om te bepalen of je door wilt gaan met je advertentie. Uiteraard moet je hierbij realiseren dat online adverteren soms langer duurt dan je in eerste instantie denkt. Het is van verschillende factoren afhankelijk hoe snel jij resultaat gaat zien. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van je doelgroep, de tijdstippen waarop je advertenties getoond worden en aan het geld dat je ervoor beschikbaar stelt.

online adverteren

Nadelen online adverteren

Om je te helpen beslissen of online adverteren iets voor jou is, zetten we een aantal voor- en nadelen op een rijtje. Zo kun je de afweging maken of het voor jou de moeite waard is om te investeren in een online campagne.

Wat zijn de nadelen van online adverteren?

  • Online adverteren kost altijd geld
  • Je advertentie(s) gedegen voorbereiden kost tijd
  • Het is nooit zeker wat je resultaten gaan zijn
  • Soms duurt het lang voordat je advertentie resultaat biedt

Voordelen online adverteren

Blijven hangen in de nadelen is niet fijn. Daarom willen we ook benoemen dat online adverteren vele voordelen heeft. Zo krijg jij een afgewogen beeld van het inzetten van advertentiecampagnes voor jouw bedrijf.

  • Je kunt zéér gericht gaan adverteren
  • Sommige kanalen zijn relatief goedkoop voor de resultaten die je terugkrijgt
  • Je bereikt onwijs veel potentieel nieuwe klanten
  • Over het algemeen zijn de advertenties redelijk simpel te plaatsen

Hoe specifieker, hoe beter

Met je doelgroep, budget en kanaal in gedachten stel jij de ideale content op voor je online advertentie. Hoe specifieker dit is, hoe beter het werkt. Daarmee bedoelen we: speel in op de vragen of behoeften van je doelgroep. Geef antwoorden waar zij naar zoeken. Vervul wensen. Houd geen praatje van ‘wij zijn de beste’, maar focus op wat de ontvanger aan jouw product of dienst heet. De meerwaarde geeft de doorslag.

Je kunt natuurlijk altijd het online adverteren uitbesteden. Hiermee verzeker je je ervan dat je zaken doet met een partij die kennis heeft van dit onderwerp. Je bespaart hiermee tijd en geld dat je anders kwijt zou zijn aan zelf onderzoek doen naar de beste methoden van adverteren voor jouw business.

Jouw business kan ontzettend hard gaan groeien als je de juiste campagne hebt gevonden. Er komen dan meer websitebezoekers en steeds meer mensen weten van het bestaan van je business. Weet je hen op de juiste manier te interesseren en over te halen? Dan zul je ook merken dat het aantal leads en uiteindelijk de hoeveelheid conversies ook stijgen. En dat biedt jouw business een vitale toekomst. Dat motiveert om weer de volgende stap te zetten. Zo kan online adverteren voor jouw business zeker het verschil gaan maken in de toekomst.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Hulp nodig bij het online adverteren?

Zelf de perfecte advertentie opstellen kan lastig zijn. Misschien heb je geen tijd of te weinig kennis om dit te doen. Wij staan altijd voor je klaar. Samen kijken we hoe jij kunt scoren met online adverteren.