Wat is nou precies een content marketing strategie en hoe stel je deze het beste op? Wat zijn de voordelen? Hoe kun je het beste structureel je content verspreiden die relevant is voor jouw doelgroep? Kortom, hoe vertel je het beste het verhaal van jouw bedrijf. Dit alles en meer zullen we in deze blog gaan behandelen.
Wat houdt een content marketing strategie nou precies in?
Zoals eerder al genoemd, een content marketing strategie is het overkoepelende verhaal dat vertelt wie jij als bedrijf bent en waar jullie voor staan. Daarnaast is het ook de manier waarop een bedrijf zijn of haar doelgroep betrekt en aanzet tot gedrag dat wenselijk is voor het bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanzetten tot kopen. Een content marketing strategie is dus niks meer dan het plan dat vertelt hoe je campagne succesvol gaat zijn.
Hoe belangrijk is een content marketing strategie?
Niet alleen is het belangrijk om de juiste content marketing strategie te hanteren, je zou zelfs kunnen zeggen dat het essentieel is. Als bedrijven deze strategie niet hanteren merken wij het volgende:
- Het wordt erg lastig om de organisatie te betrekken bij de content marketing. Tevens merken wij dat het moeilijk is om input en draagvlak te krijgen, twee dingen die essentieel zijn voor het succes.
- Ook is het erg lastig om budget vrij te maken en/of te krijgen in vergelijking tot de meer traditionele marketingkanalen.
- Mensen gaan zich ook veel sneller incapabel voelen op het gebied van content marketing. Dit leidt tot minder motivatie, wat op zijn beurt weer leidt tot het niet behalen van het gewenste resultaat.
- Tot slot is het veel moeilijker het succes en de resultaten te meten.
Om nogmaals te onderstrepen hoe belangrijk content marketing is het volgende: “Maar liefst 82% van de marketeers zet content marketing in als onderdeel van het marketingplan” (HubSpot Marketing Report 2021). Dat is vrij logisch ook want het is iets waar de markt om vraagt en daarnaast heeft het een aantoonbare ROI.
Helaas merken wij ook dat een groot deel van organisaties contentmarketing wel inzet maar bij lange na niet altijd een gedegen strategie voor heeft. Volgens Gartner heeft slechts 41% van de B2B markt een content marketing strategie. Dit is echt zonde want zonder strategie laat je veel kansen liggen om content optimaal in te zetten. Daarnaast haal je ook niet het maximale uit je marketinginspanningen.
De voordelen van een content marketing strategie
Nu je dit gelezen hebt, vraag je je misschien af wat nou de voordelen zijn van een content marketing strategie. Die vraag zullen we hieronder zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Laten we eerst een aantal voordelen op een rijtje zetten:
- Content dient als databron
- Content marketing strategie als optimalisatietool
- Content marketing strategie als basis voor je rankings
- De customer journey optimaliseren
- Optimaal toepassen van creativiteit
Als je werkt aan een content marketing strategie zul je er achter komen dat het veel informatie zal opleveren, je doet immers continu onderzoek naar de behoefte aan informatie van jouw doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je informatie vergaart die jou in staat stelt om je dienstverlening en/of producten te verbeteren en er tevens voor te zorgen dat jouw klanten beter tevreden worden gesteld.
Daarnaast bespaart het inzetten van een content marketingstrategie kosten. Door de inzet van een content strategie ben je minder afhankelijk van traditionele marketingkanalen zoals advertenties en reclames. Content marketing brengt veel impact met zich mee en leent zich uitstekend om op de lange termijn te worden ingezet. Dit maakt het een geweldige keuze voor iemand die opzoek is naar een duurzame vorm van marketing,
Ook zal je content marketing strategie ervoor zorgen dat je hogere online ratings krijgt. Dit vertaalt zich naar een betere vindbaarheid en meer bezoekers op jouw website. Met het produceren van relevante content zorg je er dus voor dat je boven de rest uitspringt en jou content een hogere deelfactor krijgt.
Hoe zorg je ervoor dat jouw content marketing strategie slaagt?
Ieder bedrijf kan een content marketing strategie laten opstellen en deze implementeren. Maar wat zorgt er nou voor dat deze strategie een succes wordt? De volgende vier onderdelen staan aan de basis van elke succesvolle content marketing strategie.
- De business case: Dit is de “waarom?” vraag. Waarom wil je een content marketing strategie implementeren? Tijdens deze vraag breng je tevens de risico’s in kaart en hoe succes eruit moet zien. Het opzetten van duidelijke doelen is hoe je ervoor zorgt dat het voor iedereen helder is wat er gedaan moet worden. Het helpt er ook voor te zorgen dat er een duidelijk draagvlak is en er controle is over de strategie.
- De positionering: Hier hebben we het over hoe je jouw merk of organisatie wilt neerzetten. Dit gaat het fundament worden van de strategie en het verhaal dat je gaat vertellen. Je gaat nadenken over welke content past bij dit verhaal en welke toon je wilt overbrengen. Het is ook belangrijk dat je uit gaat zetten op welke manieren je potentiële klanten actie kunnen ondernemen. De antwoorden op deze vragen laten je een content marketing strategie creëren die aansluit bij de strategie van jouw onderneming.
- De customer journey: Nu dat je duidelijke doelen hebt gesteld en het helder is hoe jij jouw onderneming wilt positioneren, is het tijd om na te denken over het aankoopproces van potentiële leads. Welke belangrijke momenten zijn er? Wat is de informatiebehoefte van jouw doelgroep? Los een probleem op waar jouw doelgroep tegenaan loopt of inspireer jouw doelgroep. Het belangrijkste is dat ze baat hebben bij jouw content op meerdere fases in de customer journey.
- De kanalen: Tot slot gaan we het hebben over de kanalen die door jouw doelgroep worden gebruikt, deze zijn namelijk van belang. Het stelt jou in staat om ervoor te zorgen dat jouw content ook daadwerkelijk bij jouw doelgroep terechtkomt. Dan hebben we het natuurlijk niet alleen over de voor de hand liggende kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter maar ook heel specifieke kanalen. Kom er dus achter waar de voorkeur ligt voor jouw doelgroep en speel daarop in. Een tip van ons: laat je eigen voorkeuren vooral buiten beschouwing!
Conclusie - hoe jouw content marketing succesvol gaat zijn
Helaas zien wij dat veel bedrijven halsoverkop beginnen aan content marketing, dit zorgt ervoor dat niet alles even doordacht is en de resultaten vaak tegenvallen, wat leidt tot de stille dood van de content marketing. Dat is jammer want juist in de B2B markt zijn er veel voorbeelden van succesverhalen. In het kort nog even een overzicht die ervoor zorgt dat jij wel succesvol bent:
- Achterhaal wat potentiële klanten in jouw doelgroep willen lezen.
- Zorg ervoor dat de processen mbt content marketing duidelijk zijn.
- Ga voor kwaliteit boven kwantiteit.
- Kies de geschikte hulpmiddelen. (lees hierover meer in deze blogpost)
- Test, meet en optimaliseer. Test en evalueer dan nogmaals.
- Wees authentiek, maar toch persoonlijk en transparant.
- Zie content marketing als branding en niet enkel als sales.
Mocht je nog meer te weten willen komen, kijk dan eens door onze andere blogposts of neem gerust contact op met ons. Wij helpen je graag om je content marketing strategie naar een hoger niveau te tillen!