Met deze 10 tips schrijf jij een converterende verkooppagina

Vind jij het schrijven van een converterende verkooppagina lastig? Ontdek tien tips die jou helpen om hierin te slagen. Jouw nieuwe teksten helpen je je doelen te behalen.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

David
Accountmanager

18 feb, 2020

}

0 minuten

Vind jij het schrijven van pakkende verkopende teksten lastig?

Een tekst schrijven die lezers zodanig inspireert dat ze graag overgaan tot conversie. Niet iedereen weet hoe dat moet. En jij? Vind je het lastig om teksten voor je verkooppagina op te stellen? Teksten die echt enthousiasmeren en zichzelf in feite verkopen?

Neem deze tips als handleiding

Als jij een lijst hebt met tips om een converterende verkooppagina te schrijven, hoef je deze alleen nog maar toe te passen op je eigen product(en) of dienst(en). Je kunt als het ware een template bouwen dat fungeert als fundering van je spreekwoordelijke huis. Het soort bakstenen, de kleur van de deur en het type schoorsteen bepaal je per aanbod.

Tip 1: Begin sterk met een pakkende headline

Wanneer begin jij pas een artikel te lezen? Als de titel van het artikel pakkend en overtuigend genoeg is. En het fijne is: dat geldt voor iedereen.

Benoem dat waar de lezer echt iets aan heeft

Ben jij geabonneerd op een krant? Lees je graag het nieuws? Dan herken jij dit. Je scant de titels en kopjes van artikelen. Grijpen deze niet binnen één of twee seconden jouw aandacht? Dan ga je geen tijd verspillen aan het lezen van het artikel. Want dat vind je dan niet interessant genoeg. Zo werkt het ook met (verkoop)pagina’s op je website. Mensen zijn op zoek naar informatie over iets (het onderwerp kan uiteraard verschillend zijn). Benoem datgene in je titel en vorm deze in een aantrekkelijke manier. Zorg dat mensen zin hebben om verder te lezen.

Een voorbeeld van een pakkende titel is bijvoorbeeld…

Als ik nou niet verder zou schrijven, zou jij met een cliffhanger-gevoel blijven zitten. En die spanning wil je oplossen. Je wil weten hoe het verder gaat. Dat kan onder andere met deze titels:

  • “Ontdek hoe jij…”
  • “Waarom onderwerp X tegenwoordig zo populair is…”
  • “9 tips en trucs om…”
  • “Hoe product X zorgde voor…”

EXTRA TIP: let op dat je geen valse clickbait hanteert. Dit betekent dat je mensen niet blij moet maken met een dode mus. Zet in je titel niet een onderwerp dat je niet behandelt in je artikel.

Hoe worden mijn titels pakkend?

Er is een aantal tips dat goed werkt in titels. Vooraf gezegd: niet iedereen is even vatbaar voor dezelfde titels. Verwacht dus geen heilig wondermiddel. Maar je kunt het altijd proberen bij jouw onderneming.

Zo kun je gebruikmaken van getallen in je titel. ‘Vijftien tips om je sollicitatiegesprek te rocken’, klinkt aantrekkelijker dan ‘Tips om je sollicitatiegesprek te rocken’. Uit onderzoek blijkt dat oneven getallen onbewust eerder de aandacht trekken dan even getallen. Voeg je een superlatief toe in je titel dan wordt het nog aantrekkelijker: ‘De vijftien beste tips om je sollicitatiegesprek te rocken’. Overdrijven is hier funest: dan komt het ongeloofwaardig over.

Een andere manier is om het woord ‘hoe’ te verwerken in je titel: ‘Hoe jij je sollicitatiegesprek gaat rocken’. Dit is een van de veiligste manieren om een titel te schrijven omdat deze van zichzelf de lezer uitnodigt om het antwoord te ontdekken.

De laatste manieren om je titel pakkend te maken, zijn door een vraag te stellen in je titel of door een wow-effect te creëren. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Persoonlijke kwesties aankaarten in een sollicitatiegesprek: wel of niet doen?’ In dit artikel behandel je uiteraard meer dan alleen dat onderwerp, maar laat je dit wel terugkomen. Een voorbeeld van een wow-effect kan zijn: ‘Van 0 naar 79 positieve reacties op je sollicitatiebrieven met deze tips’. Deze laatste tips werkt erg goed met statistieken van aankopen, websitebezoeken, downloads, contactaanvragen, et cetera.

Tip 2: Benoem de pijn die de prospect had vóór jouw product of dienst

Het wegnemen van de pijn die de consument ervaart tijdens dat deze diens doel probeert te behalen is de grootste motivator voor je prospect om jouw dienst(en) of product(en) af te nemen. Een sterke verkooppagina benoemt deze pijn.

De pijn moet herkenbaar zijn

Hoewel het een beetje cru klinkt, werkt dit wel. Lezers moeten zich kunnen identificeren met de pijn. Hierdoor wordt voor hen de oplossing tegen die pijn (de oplossing is jouw product of dienst) belangrijker. Kijk wel uit dat je dit niet te ver door trekt. Val je mensen hier persoonlijk aan of beledig je hen, dan zul je het tegenovergestelde bereiken.

Waar sta jij nu?

Laat de lezer realiseren waar diegene staat op dit moment. Als deze de beschreven pijn niet voelt, dan is jouw product of dienst wellicht sowieso niks voor diegene. Als voorbeeld: als iemand zich niet eenzaam voelt tijdens kerst spreekt een kookclub voor alleenstaanden —die jij in dit voorbeeld organiseert— deze persoon minder aan dan wanneer iemand zich wel eenzaam voelt tijdens kerst. Een goede tekst is een waarbij lezers zich herkennen in de pijn en waarin ze willen doorlezen voor de oplossing daarvoor.

Je tekst is goed geschreven als de lezer zich volledig kan identificeren met de tekst die jij hebt geschreven en waardoor deze brood ziet in jouw oplossing voor hun pijnpunten

Tip 3: Beschrijf waar de prospect nu kan zijn ten opzichte van de pijn

Nadat je in de vorige stap de pijn hebt benoemt, focus je nu op wat na de pijn komt: de oplossing. Benoem het genot dat de prospect heeft na het gebruiken van jouw product of dienst.

Van hier naar daar

Focus heel erg op waar de lezer staat na het gebruiken van jouw product of dienst. Ga hier nog niet in op het product zelf. Benoem alleen het gevoel. Na het benoemen van de pijn in de vorige alinea, komt hier direct de oplossing voor die pijn. Laten we opnieuw het voorbeeld nemen uit tip twee. Bij het benoemen van het genot focus je erg op het verhaal dat je hoofdpersoon zich tijdens kerst niet meer eenzaam voelde. Hij of zij reed met veel energie naar de locatie van de kookclub. De tijd vloog daar voorbij. Hij of zij dacht de hele dag niet aan hoe eenzaam hij of zij was. Sterker nog: tijdens de middag koken zijn er nieuwe vrienden gemaakt waar de hoofdpersoon nu wekelijks contact mee heeft. Nu hangt de hoofdpersoon niet meer dagelijks op de bank met een somber hoofd, maar staat deze met een energiek gevoel op in de ochtend.

Tip 4: Hoe of waarmee heb je het punt van tip drie bereikt?

Nu beschrijf je de inzichten die de hoofdpersoon heeft gehad of de producten of diensten die deze heeft gebruikt om het gelukkige gevoel van tip drie te verkrijgen.

Duik niet meteen de diepte in

Sterker nog: houd het een beetje oppervlakkig. Hiermee motiveer je mensen om nog verder te lezen. Licht (nog) niet de precieze werking van je aanbod toe. Benoem in plaats daarvan alleen dat de hoofdpersoon uit tip drie dat genot heeft ervaren door ‘Product of Dienst X’ —jouw product of dienst— te gebruiken.

Tip 5: Interesseer door de voordelen van jouw product of dienst te noemen

Tot nu toe heb je op je pagina één (of meerdere) pijnpunt(en) benoemd, het genot en plezier dat na het pijnpunt komt opgeschreven en vervolgens aangegeven dat dat plezier kwam doordat jouw dienst of product werd gebruikt. Mensen zijn hier nu al enthousiast over, zonder dat zij precies weten wat je product of dienst exact inhoudt.

Als jij ook kiest voor…

Interesseer deze mensen nóg meer door te beschrijven wat hij of zij gaat ervaren bij het gebruiken van jouw aanbod. Maak een lijst met voordelen waarin jij de zin ‘Als jij ook kiest voor product of dienst X, zul jij ook…’ afmaakt.

Brainstorm hier van tevoren over

De juiste voordelen benoemen is per product en per dienst verschillend. En uiteraard ook per doelgroep. Je doet er goed aan om van tevoren te brainstormen over alle mogelijke voordelen van jouw aanbod. Niks is fout en alles kan. Op een later tijdstip ga je deze lijst aanscherpen. De meest aansprekende, overtuigende en karakteristieke voordelen benoem je op je pagina.

Tip 6: Enthousiasmeer door aan te geven wat je prospect ontvangt

Je vertelt hier wat je aanbod is. Omschrijf in het kort hoe je product of dienst werkt. Hoewel het misschien onnatuurlijk klinkt, moet je niet al te veel benoemen.

Zie het als een selectieronde voor een sollicitatie

Nu is de tijd om te vertellen wat je product of dienst inhoudt. Houd dit beknopt. Besteed dus niet het merendeel van je pagina aan uitleg over je aanbod. Een kleine alinea is hierbij voldoende. De aandacht is op dit moment al gewekt en het enthousiasme is al aangewakkerd — anders had de lezer niet zo ver doorgelezen.

Het voordeel van je aanbod super klein houden is dat er weinig zaken zijn waarop prospects kunnen afhaken. Bedenk dat op elk punt dat je benoemt al mogelijke afhakers zijn. Benoem jij dat je coaching geeft via Skype, dan vallen alle mensen die een hekel aan Skype hebben direct af. Benoem jij dat je de prospect dagelijks helpt van 8:00 uur tot 10:00 uur, dan vallen alle mensen die van uitslapen houden direct af. Je moet jezelf hier heel bewust van zijn. Wat voor jou ideaal en uitermate handig lijkt, kan voor iemand anders een direct afhaakpunt zijn.

Vertel wat je lezers ontvangen als ze jouw product of dienst gaan gebruiken

Tip 7: Zet in op actie

Na al de eerder genoemde informatie te hebben prijsgegeven ga jij inzetten op actie. Motiveer hen om met jou in zee te gaan.

Laat dromen uitkomen

Je hebt verteld welke pijn je product of dienst weghaalt, waarmee en hoe je dat doet en vervolgens wat de lezer ontvangt als hij of zij kiest voor jouw aanbod. Tijd om mensen aan te sporen tot actie. Laat mensen niet langer dromen maar help ze om hun droom te laten uitkomen.

Kies hoe jij je prospects binnen wil halen

Wat voor jou de beste manier is om een call-to-action in te zetten weet jij het beste. Wil je dat mensen direct contact met je opnemen? Zet dan je telefoonnummer op een button. Of misschien wil je dat ze jou een e-mail sturen? Leid ze dan naar het contactformulier. Wellicht wil je hen eerst een andere bron van informatie (handleiding, e-book, et cetera) laten downloaden? Of stuur je hen direct door naar je productenpagina? Of heb je een programma waarvoor mensen zich kunnen aanmelden? De keuze is aan jou. Zorg ervoor dat de mensen die zijn geïnteresseerd zo min mogelijk stappen hoeven zetten om datgene wat ze willen (jouw product of dienst) te kunnen verkrijgen.

Tip 8: Overtuig met gebruikerservaringen

De kans bestaat dat er na je call-to-action een groep mensen is die nog niet helemaal is overtuigd. Dat ze tot zo ver hebben doorgelezen op je pagina betekent echter wel dat er een potentiële klant in die groep schuilt.

Laat anderen voor je spreken

Zorg ervoor dat de mensen in die groep overtuigd worden. Dit kun je doen door de ervaringen van anderen in te zetten. Iemand die voor zichzelf spreekt kan indruk maken, maar als anderen voor jou spreken moet je product of dienst wel goed zijn. De oprechte ervaringen van klanten betekent voor sommige prospects meer dan de commerciële praat van de aanbieder zelf.

Ervaringen kunnen uitstekend werken

Door middel van ervaringen van klanten kun je het verhaal uit tip twee, drie en vier laten bevestigen. Je toont aan dat het niet alleen een commercieel praatje is. Het werkt namelijk echt voor al die mensen die jij op de website zet. Twijfelaars kunnen dan denken: “Als het voor zoveel mensen werkt, kan het voor mij ook wel gaan werken.”

Tip 9: Bedenk alle mogelijke bezwaren en weerleg ze

Een mogelijke eigenschap van mensen is om beren op de weg te zien. Bij elke investering kunnen er bezwaren opspelen. Mensen stellen zichzelf bijvoorbeeld de vraag: “Waarom duurt het proces zo lang?” of “Waarom moet ik zoveel betalen?”

Wees je lezers een stap voor

Deze vragen zijn heel normaal bij een investering van tijd, geld of moeite in een product of dienst. Cognitieve dissonantie is een veelvoorkomend psychologisch fenomeen in de marketing. Hierbij staat jouw overtuiging dwars op het geconstateerde feit. Wanneer iemand denkt binnen twee weken resultaat te krijgen, en jouw pagina geeft aan dat binnen drie maanden resultaat komt, kan dat een bezwaar zijn. Wees je lezers daarom een stap voor. Bedenk alle mogelijke bezwaren die prospects kunnen hebben bij het lezen van je verkooppagina en beantwoord deze. Leg uit waarom het proces drie maanden duurt, of waarom je dat bedrag vraagt. Je kunt er altijd voor kiezen om een niet-goed-geld-terug-garantie te geven. Zo neem je het bezwaar van één van de grootste investering die mensen kunnen doen (geld) makkelijk weg.

Volg deze 10 tips om een converterende verkooppagina te schrijven en behaal daarmee meer doelen in je marketingstrategie

Tip 10: Sluit persoonlijk af

De verkooppagina is zo goed als klaar. Er is echter nog één ding dat ontbreekt: jouw persoonlijke motivatie of verhaal. En die heeft meer impact dan dat je wellicht denkt.

Je bent er bijna…

Je kunt je (verkoop)pagina afsluiten met een persoonlijke touch. Schrijf bijvoorbeeld hoe jij op het idee bent gekomen om je product of dienst te verkopen. Wat was jouw motivatie-trigger? Laat zien dat je het doet om mensen te helpen. Als je drijfveer puur en alleen geld verdienen is, komt dit bijna nooit goed over. Laat ook je eigen ‘before’ en ‘after’ zien om prospects over te halen juist met jou zaken te gaan doen. Jij bent namelijk het gezicht achter je product of dienst. Laat lezers daarom ook kennismaken met je.

Nog even alles op een rijtje

Pfoe, dat was een lange zit. Als je tot hier hebt gelezen: waanzinnig dat je klaar bent om te gaan groeien in het schrijven van je eigen (verkoop)pagina. Ik zet alles nog even voor je op een rijtje. Misschien kun je dit blog opslaan in je favorieten om er op terug te vallen als je gaat schrijven.

  1. Een pakkende titel zorgt voor spanning waardoor mensen willen doorlezen;
  2. Benoem met pijnpunten de situatie waar de lezer op dit moment staat. Een goede tekst bestaat uit een voor de lezer herkenbare situatie;
  3. Omschrijf de situatie van plezier: wat is het antwoord op de pijn uit tip twee? Zorg dat de lezer echt het pijnpunt uit tip twee kan oplossen of aanpakken;
  4. Benoem dat de situatie van plezier tot stand komt door jouw product of dienst. Ga nog niet in op wat je aanbod precies inhoudt;
  5. Som op welke positieve ervaringen de klant gaat hebben door jouw product of dienst te gebruiken;
  6. Leg beknopt maar krachtig uit wat je product inhoudt. Voorkom het benoemen van mogelijke afhaakpunten voor je lezers;
  7. Zet je lezers op deze hoogte aan tot actie. Download, contact, ‘klik hier om te ontvangen’: jij weet zelf wat het beste past;
  8. Plaats ervaringen van klanten op je website. Voor sommigen tellen hun woorden meer dan jouw eigen woorden;
  9. Bedenk alle mogelijke bezwaren die je prospects kunnen hebben bij je aanbod en beantwoord ze, om afhaken te voorkomen;
  10. Zorg voor een ontspannen en persoonlijke afsluiting waar de lezer jouw motivatie leert kennen.

Het wordt sneller en leuker omdat het je makkelijker afgaat

Natuurlijk is een aansprekende tekst die zichzelf zal verkopen niet binnen vijf minuten opgeschreven. We willen wel realistisch blijven. Maar als jij weet wat je moet doen —en hoe— ben je veel sneller klaar. Je hoeft niet meer per pagina opnieuw te bedenken hoe je het schrijven aanpakt.

Jij zorgt voor je eigen sneeuwbal-effect

Het leuke is dat jij je eigen business aan het rollen kan zetten. Heb je voor jezelf helder wat je aanbiedt en hoe dat je doelgroep gaat helpen? Dan hoef je geen moeite te hebben met dit in tekst om te zetten. Wees enthousiast over wat je aanbiedt en mensen pikken dat op. Lezen ze daarbij jouw sterk geschreven tekst? Dan zijn ze gemotiveerd om contact met je op te nemen. Plus: als jij hen helpt bij de kern —waar je klanten écht hulp bij nodig hebben— waarderen zij dit enorm. De kans is heel groot dat ze hun omgeving over jou vertellen. Zo creëer jij met een pakkende tekst en uitstekende service je eigen sneeuwbal-effect

En nu jij!

Met deze tips kun jij lekker aan de slag om een converterende verkooppagina te schrijven. Je weet nu waar je op moet letten en wat je moet doen. Houd in gedachte dat het een trial-en-error-proces is. Het zal niet altijd in één keer de spijker precies op zijn kop slaan. Van deze leermomenten word jij echter alleen nog maar beter in het schrijven van jouw teksten.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Hulp nodig bij je verkooppagina schrijven?

Heb je te weinig tijd, niet de juiste kennis of een gebrek aan motivatie om dit te doen? Samen realiseren we de voor jouw business perfecte verkooppagina.