Lochemseweg 33A
7244 RR, Barchem

Proostwetering 50
3543 AH, Utrecht

 info@omcbase.nl
 +31850045433

Blogs laten schrijven? Hier moet je op letten!

Blogs zijn van onschatbare waarde binnen je marketingstrategie. Wanneer je regelmatig kwalitatief goede blogs plaatst, levert je dit op verschillende gebieden voordelen op. Je kunt hiermee zelf aan de slag gaan, maar je kunt natuurlijk ook een andere partij je blogs laten schrijven. In beide gevallen helpen wij je in deze blog op weg met een handig stappenplan om zelf te schrijven én tips voor het werken met externe bloggers.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Emma Veldhuis

12 mei, 2020

}

0 minuten

Waarom blogs (laten) schrijven?

Allereerst: waarom zou jij moeten bloggen of blogs moeten laten schrijven? Dit heeft verschillende redenen. Zo helpen blogs je bij je vindbaarheid in Google. Bij elke zoekopdracht probeert Google de meest relevante resultaten te vinden. Door blogs over zeer specifieke onderwerpen binnen jouw werkveld te schrijven mét de juiste keywords, zorg je dat jij bovenaan komt te staan. Daarnaast bieden blogs jou de ruimte om je expertise te laten zien binnen jouw vakgebied. Ben je ook beroepsmatig actief op social media? Je kunt (delen van) je blogs uitstekend gebruiken voor je socials.

Bij schrijven voor het internet komt meer kijken dan alleen een goed verhaal. Door kleine aanpassingen zorg je dat de blog hoog scoort in Google. Dit wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Ligt schrijven je niet, ben je niet thuis in SEO of heb je simpelweg geen tijd om te bloggen? Overweeg dan om je blogs te laten schrijven door een externe partij.

Het stappenplan voor de doe-het-zelver

Ga jij zelf aan de slag met je blogs? Let dan op een aantal punten. Door het onderstaande stappenplan te volgen haal jij het meeste uit je blogs.

1. Duidelijkheid creëren

Zorg ervoor dat het duidelijk is wat er moet gebeuren. Denk goed na over je invalshoek en zet deze alvast voor jezelf op papier. Stel jezelf hierbij de vragen: Wat moet mijn doelgroep na het lezen van deze blog weten? Wat wil ik dat mijn doelgroep na het lezen van deze blog doet?

2. Keywordonderzoek

Zodra je helder hebt waar je blog over gaat en welk resultaat je eruit wil halen, kun je een keywordonderzoek gaan uitvoeren. Hierbij achterhaal je de precieze zoektermen die mensen in Google invoeren wanneer ze informatie zoeken over het onderwerp van jouw blog. Laat je je blogs schrijven, dan kan het verstandig zijn om je keywordonderzoek bij je briefing te voegen. Veel professionele bloggers kunnen dit echter zelfstandig uitvoeren, dus je kunt dit onderdeel soms uitbesteden.

3. Werktitel

Met een duidelijk doel voor ogen en een idee van de beste zoektermen is het vaak al mogelijk om een werktitel te kiezen voor de blog. “Zo doe je een concurrentieanalyse” “Waarom jij regelmatig een HIIT training moet doen” “Ondernemen vanuit de UWV startersregeling”. Dit geeft je vervolgens ook richting bij het schrijven. Pas op dat je hier niet te lang blijft hangen, je mag de titel altijd nog aanpassen zodra je klaar bent met je blog.

4. Bronnen en structuur!

Het verzamelen van bronnen en het opzetten van de structuur van je blog kunnen goed parallel lopen, vandaar dat ze hier binnen één stap zijn opgenomen. Door op bronnenjacht te gaan leer je meer over het onderwerp van je blog, wat je vervolgens helpt bij het bepalen van je structuur. Anderzijds concludeer je uit het bepalen van de structuur vaak ook welke informatie je nog moet achterhalen.

Wanneer je een blog wil schrijven over de APK kun je zelf vooraf bedenken dat je gaat uitleggen wat de APK inhoudt, waarom en hoe vaak je klant dit moet laten doen, welke mankementen eruit kunnen komen en wat in dat geval de vervolgstappen zijn. Tijdens het lezen van verschillende bronnen kom je er vervolgens misschien achter dat veel mensen zich afvragen wat ze moeten doen als ze hun APK-rapport kwijtraken of het er niet mee eens zijn. Daaruit kun je concluderen dat je deze thema’s in je blog moet opnemen.

Zeker wanneer je veel cijfers, bedragen en statistieken noemt in je blog, is het verstandig om je bronnen onderaan je document te zetten. Zo kun je later altijd informatie terugvinden en indien nodig je blog updaten.

5. Schrijven

Zodra je weet wat je wil gaan schrijven en waar de informatie staat, gaat het schrijven vaak vanzelf. Waarschijnlijk weet je zelf al veel over het onderwerp en door het lezen van je bronnen scherp je deze eigen kennis verder aan. Vaak werkt het erg goed wanneer je je informatie opschrijft zoals je het zelf aan iemand zou vertellen tijdens een uitleg of presentatie.

Hou tijdens het schrijven je keywords in gedachten en probeer ze af en toe terug te laten komen. Je belangrijkste keyword laat je in ieder geval terugkomen in de titel, eerste header en eerste alinea van je blog. Ook is het verstandig om die term af en toe in je tekst te gebruiken. Overdrijf hierbij niet en laat het invoegen van keywords nooit ten koste gaan van de leesbaarheid of grammaticale correctheid van je blog.

Vind je het toch lastig om te beginnen met schrijven? Aan het eind van dit stappenplan vind je een basisstructuur voor blogs die jou mogelijk houvast biedt.

6. Bezinken

De tekst is geschreven! Maar er staan ongetwijfeld spelfouten in of stukjes informatie die nog niet uitgebreid genoeg zijn. Dit is heel normaal na het schrijven van de eerste versie van je blog. Om te zorgen dat je scherp en kritisch bent wanneer je hier je definitieve versie van maakt, kun je de blog het best even laten liggen, bijvoorbeeld tot de volgende dag. Hierdoor kijk je tijdens het redigeren weer met een frisse blik naar je tekst.

7. Redigeren

Nadat je je blog even hebt laten bezinken, lees je hem van begin tot eind grondig door en haal je alle spel- en typfouten uit. Sommige zinnen kunnen net even beter worden gestructureerd, sommige stukjes uitleg kunnen wat duidelijker. Nu is ook een goed moment om de titel nog even te checken: blijf je achter je werktitel staan of is er bij nader inzien toch een andere titel die beter past?

8. Publiceren!

Waren er nog dingen in de tekst waar je over twijfelde, bijvoorbeeld of je een bepaalde klant waar je het over hebt bij naam mag benoemen? Vraag dit nog even na, dan ben je er zeker van dat niemand later iets op je teksten kan aanmerken. Bijkomend voordeel: mogelijk is de klant die je wil benoemen bereid om je blog op de eigen bedrijfssocials te delen!

Afhankelijk van de normale gang van zaken in jouw business lever je de blog aan bij je marketingteam of webbeheerder, of plaats je deze zelf. Indien je website in WordPress is gebouwd, kun je een extra optimalisatieslag maken door de Yoast-plugin te installeren. Deze plugin helpt je om de SEO-score van je blog nog verder te verhogen.

blogs laten schrijven

Basisstructuur voor blogs

Elke blog is anders, maar in veel gevallen helpt deze basisstructuur je een heel eind op weg. Voel je uiteraard vrij om onderdelen toe te voegen, weg te laten of om de volgorde van de onderdelen in jouw blog aan te passen als dit logischer is voor het verhaal dat je wil overbrengen.

  • Titel
  • Introducerende alinea met het keyword vooraan
  • De wat-vraag: wat is een concurrentieanalyse? Wat is een HIIT training?
  • De waarom-vraag: waarom moet jij je concurrenten analyseren? Waarom is een HIIT training zo goed voor je?
  • De hoe-vraag: hoe voer je zo’n analyse uit? Hoe ziet een HIIT training eruit?
  • Optioneel: koppeling naar actualiteit: is er onlangs een nieuw model voor concurrentieanalyses ontwikkeld? Zijn er nieuwe onderzoeken die de effectiviteit van HIIT bevestigen?
  • Optioneel: verschil uitleggen: wat is het verschil tussen een HIIT training en een inspannende cardiotraining?
  • Optioneel: koppeling naar praktijk: deze concurrentieanalyse deed OMCBase voor deze klant. Trainer Joey stelt elke donderdag persoonlijke HIIT trainingsschema’s samen voor onze sportschoolabonnees.
  • Koppeling naar opdrachtgever: vertel bijvoorbeeld dat Joey van jouw sportschool gecertificeerd fitnesscoach is en naast een persoonlijk HIIT-trainingsschema ook een voedingsadvies op maat kan aanbieden. Vertel bijvoorbeeld dat OMCBase de concurrentieanalyse kan uitvoeren als onderdeel van een complete online marketingstrategie.
  • CTA: maak duidelijk dat de lezer de dienst of het product waar je blog over gaat bij jou kan afnemen. Vrijblijvend sparren over je online marketing? Bel Yaël van OMCBase. Een persoonlijk HIIT trainingsschema laten opstellen? Kom dan op donderdag langs bij de sportschoolbalie.

En nog even een tip!

Veel mensen vinden het heel lastig om met een leeg Word-document te staren. Het heeft iets intimiderends. De oplossing: open een tekst die je eerder al hebt geschreven, sla hem op onder een nieuwe naam en schrijf je nieuwe tekst bovenaan dat document. Dit trucje klinkt heel simpel, maar het werkt ontzettend goed. Vergeet alleen niet om de oude tekst achteraf te verwijderen.

Blogs laten schrijven? Zorg voor een duidelijke briefing

Wanneer je ervoor kiest om je blogs door een ander te laten schrijven, is een goede briefing essentieel. Copywriters en bloggers zijn geen gedachtelezers, dus ga er niet vanuit dat ze met slechts enkele steekwoorden precies kunnen schrijven wat jij wil hebben.

Een blog over een membership bij een sportschool lijkt in de eerste instantie duidelijk, maar kan toch op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Wil je een algemene blog over de redenen waarom iemand lid moet worden van een sportschool, met als afsluiter een alinea over de membership van jouw sportschool? Of wil je een blog waarin de verschillende onderdelen van jouw specifieke sportschoolmembership worden uitgelicht? Door dit in je briefing duidelijk te maken, voorkom je eventuele teleurstelling wanneer een blogger een totaal andere invalshoek pakt dan jij in gedachten had.

Neem in je briefing in ieder geval de volgende onderdelen op:

  • Het onderwerp van de blog
  • De invalshoek
  • Het minimum aantal woorden
  • De keywords die erin terug mogen komen OF de vraag of de blogger zelf een keywordonderzoek kan uitvoeren
  • De schrijfstijl die je graag wil zien, het liefst inclusief een voorbeeld hiervan. Dit kan bijvoorbeeld een andere blog of een pagina op je eigen website zijn.
  • Het verzoek om een bronvermelding bij te voegen, zodat je de betrouwbaarheid van de gebruikte informatie kunt controleren.

Optioneel is om het aantal uren te vermelden dat aan de blog mag worden besteed. Afhankelijk van de complexiteit van een blog en de affiniteit van de schrijver met het onderwerp, is het redelijk om één uur per 300-500 woorden aan te bieden. Hoewel een ervaren tekstschrijver vaak makkelijk hogere woordenaantallen per uur kan behalen, gaat er ook tijd zitten in het vinden van informatie en het redigeren van de blog.

Hou er bij de eerste blog door een nieuwe tekstschrijver ook rekening mee dat de schrijver mogelijk meer tijd nodig heeft om jouw bedrijf, producten en diensten te leren kennen. Wil je dat de blogger interviews afneemt en in de tekst verwerkt? Dan gaat hier uiteraard ook extra tijd in zitten.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

​Blogs laten schrijven of redigeren?

Vind je het fijn om de door jou of je team geschreven blogs nog even te laten checken op taal en SEO of wil je liever je blogs laten schrijven door een ervaren tekstschrijver? De copywriters van OMCBase weten precies hoe je een blog hoog laat scoren in Google en de Nederlandse taal heeft geen geheimen voor hen. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.