3H-model: Hero, Hub en Hygiene – Hoe gebruik je het?

Hero, Hub en Hygiene. Dat zijn de drie onderdelen van het 3H-model dat Google heeft ontwikkeld om jou te helpen met content ontwikkelen. Door bewust bezig te zijn met content ga je echte meerwaarde creëren voor je ontvangers. Interesseer potentiële klanten, verbind hen aan je merk of bedrijf en bied direct een antwoord of oplossing voor een vraag of probleem. Het 3H-model helpt je inzien op welke manier jij content kan gebruiken om nieuwe klanten te krijgen en deze binnen je bedrijf te houden.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

14 jul, 2020

}

0 minuten

Wat is het 3H-model?

Het 3H-model bestaat uit drie soorten content (Hero, Hub, Hygiene) die elk in hun eigen frequentie voorkomen in je contentplanning. In principe is dit model een geweldige stok achter de deur om content te blijven creëren. Dat kan namelijk een lastig proces zijn als je niet precies weet wat je moet doen.

Het model deelt content op in drie verschillende soorten. Elk type heeft zijn eigen ‘doel’.

  • Hero content (één tot drie keer per jaar indrukwekkende viraal-waardige content publiceren)
  • Hub content (consequent gedeelde content die je doelgroep verbindt aan je merk of bedrijf)
  • Hygiene content (zeer frequente content die hulp biedt bij mensen aanspreken)

Gebruik het 3H-model voor consistentie

Het 3H-model is ontworpen door Google en in het leven geroepen om jou te helpen goed te gaan scoren met content. Sommigen vinden het lastig om aan de slag te gaan met het creëren van blogs, nieuwsartikelen, vlogs, landingspagina’s, nieuwsbrieven en noem maar op.

Het kan zijn dat er een begin wordt gemaakt, maar dat er eigenlijk geen duidelijke structuur gehanteerd wordt. Na twee weken enthousiast content creëren komen er binnen je business andere prioriteiten naar voren en door het ontbreken van een structuur houd je het publiceren van een x-aantal blogs per week niet meer in stand. Zonde, voor zowel Google als voor je gebruikers.

3H model voorbeeld

Frequent content delen wordt iedereen blij van

Als ondernemer heb je dit denk ik al vaker gehoord: “Als je besluit content te gaan delen, doe dit dan consequent en het liefst frequent.” We hebben het dan over vlogs, blogs, nieuwsartikelen en andere soorten content. Hoewel het misschien lijkt alsof dit moet ‘omdat iedereen dit zegt’, heeft het wel degelijk een reden. Of eigenlijk twee: Google en je (potentiële) klanten.

De meerwaarde voor Google

Google houdt van relevantie. Hoe beter jouw website, webshop of content aansluit op een zoekopdracht van iemand, hoe relevanter Google jouw website vindt. En dat zorgt dat je hoger in Google eindigt. Maar ook de frequentie waarmee jij content toevoegt vindt Google belangrijk. Als jij geregeld iets deelt, weet je in de ogen van de zoekgigant waarover je praat.

Doe je dat in meer dan 1500 woorden per artikel, dan vindt Google dat nog prettiger. Je zorgt hiermee tevens dat je website up-to-date blijft. Google vindt door de vele relevante contentartikelen dat jouw website goed aansluit op de zoekopdracht van een zoeker en daardoor eindig je hoog in de resultaten. Content laat je site dus wel degelijk stijgen in de ranking.

Potentiële klanten overtuigen

Het consequent delen van nuttige, relevante en aantrekkelijke content zorgt ook bij potentiële klanten voor interesse. Door bijvoorbeeld elke week een blog te delen hebben klanten iets om voor terug te komen. Zij weten na dit drie keer te hebben opgemerkt dat elke donderdag een blog online komt. Of elke vrijdag een vlog.

Als je content daadwerkelijk helpt om hun problemen op te lossen of hun vragen te beantwoorden, zullen zij uitkijken naar de volgende keer dat je content met ze deelt. En deze loyaliteit van de klant is goud waard. Plus: ze gaan jou zien als autoriteit op het gebied van interessante artikelen op het gebied van dat onderwerp. Wellicht raden zij jou wel aan bij kennissen die ook op zoek zijn naar antwoorden op hetzelfde gebied.

contentplanning 3h model

Hero content

Deze content draagt de naam van ‘held’ omdat deze fungeert als opvallende content die veel mensen zal aanspreken. Het doel van dit type content is om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met je merk of bedrijf (brand awareness) en eventueel zelfs om viraal te gaan. Met hero content krijg je een sterke basis aan kijkers die mogelijk aangehaakt raken bij je business. Denk bij dit contenttype aan een indrukwekkende commercial of aan een gedenkwaardige campagne.

Hero content moet je niet te vaak doen. Het is bedoeld om juist met deze reclamecampagne(s) de aandacht te trekken en je merk bijzonder te maken. Eén tot drie keer per jaar is de maatstaaf. Daarmee behoud je de exclusiviteit. Daarnaast vergen écht indrukwekkende reclames (bijvoorbeeld met stunts) een lange voorbereiding. Neem hier ook je tijd voor om de campagne te perfectioneren. Deze geldt immers voor vele mensen als eerste kennismaking met jouw merk of bedrijf, en voor de eerste indruk is geen tweede kans.

Herinner je de record-parachutesprong van Felix Baumgartner in 2012 nog? Deze was uitgevoerd onder de naam van Red Bull Stratos. Hoewel het ook een onderzoeksproject was van dit bedrijf, is dit natuurlijk een ontzettend concreet voorbeeld van hero content. Zelfs vele jaren na dato weet men vaak nog van deze content af. Ideaal voor je naamsbekendheid. Dat moet je nastreven met je hero content.

Hub content

Hub content wordt gebruikt om je (potentiële) klanten aan je bedrijf of merk te binden. Dit doe je met name door wekelijks iets van jezelf en je bedrijf te laten zien. Zo krijgt de ontvanger een idee met wie hij of zij te maken heeft.

Binnen je bedrijf kun je bijvoorbeeld afspreken dat er elke woensdag een vlog online komt die door één van de werknemers wordt opgenomen. Er wordt dan een interessante casestudy besproken waar die werknemer aan gewerkt heeft. Of kies ervoor om je doelgroep een kijkje achter de schermen te geven. Zo krijgt de aanstaande klant een idee van hoe jij te werk gaat en of dat een beetje naar zijn of haar wens is. Elke vrijdag van de maand een podcast uploaden is ook een interessante mogelijkheid. Hier is minimaal maandelijks (en het liefste vaker) content uploaden de maatstaf.

Door dit zo persoonlijk te maken betrek je mensen daadwerkelijk bij je business. Je bent niet meer dat bedrijf dat alleen meer koude berichten verstuurt naar een grote massa en éénrichtingsverkeer als main focus heeft. In plaats daarvan voeg je echt iets toe voor de prospects en creëer je zelfs alvorens deze een koop met je is aangegaan een persoonlijke band met deze persoon. Een ideaal begin voor een vruchtbare klantrelatie.

Hygiene content

Als je kijkt naar je contentplanning zie je dat hygiene content een steeds terugkerende factor is. Met dit type content geef je de (oriënterende) klanten een direct antwoord op hun vraag.

Goede voorbeelden hiervan zijn tutorials, blogs, handleidingen of adviezen. Mensen stellen via hun zoekopdracht vaak een vraag in Google. Ze zijn dan op zoek naar de betekenis van een bepaald begrip of zijn benieuwd hoe iets tot stand komt (een recept, een bouwtekening, etc).

Als jij dan in de zoekmachine naar voren komt met een direct antwoord op hun vraag, help je hen bewust vooruit. Ze zullen dan je website bezoeken en vanaf daar kun je hen interesseren in je business met behulp van je hub content.

Hygiene content is de meest frequent te plaatsen content van het 3H-model. Met deze content zorg je voor de aanwas van nieuwe klanten. Belangrijk is dat je het antwoord snel klaar hebt staan. Bepaal daarom bijvoorbeeld van tevoren een aantal vragen die je per dag beantwoord. Of reageer direct op vragen (bijvoorbeeld op social media). Met deze content moet je minimaal wekelijks en in sommige gevallen zelfs dagelijks aan de slag.

content plannen kalender 3H model

Contentkalender

Belangrijk is dat je consequent en bewust omgaat met het uploaden van content. Het gebruiken van een contentkalender is hierbij een hele handige tool. Zo’n ding maakt alles een stuk makkelijker. Het is de bedoeling dat je in deze planning van tevoren beschrijft:

  • wat het onderwerp van de content is
  • op welke datum en welk tijdstip de content gepubliceerd wordt
  • op welk kanaal de content gedeeld wordt
  • of de content onder een bepaalde categorie valt (zoals #vraaghetvrijdag of #tutorials, et cetera)
  • welke afbeeldingen, video’s, links of bronnen je nodig hebt
  • wie de content gaat schrijven
  • wat de deadline is voor deze content
  • et cetera

Extra tip: met een contentkalender kun je zorgen dat je inspeelt op speciale dagen of nationale feestdagen. Koppel bijvoorbeeld een speciale actie aan Pasen of zorg tijdens Kerstmis voor een aantrekkelijke korting.

Ken je doelgroep

Als laatste wil ik je meegeven dat het belangrijk is dat je je doelgroep kent. Je moet hen namelijk gaan helpen. Hebben zij vragen? Lopen zij tegen bepaalde zaken aan? Komen ze ergens niet uit? Jij moet met je content precies de juiste snaar raken en hen werkelijk een oplossing of een antwoord kunnen bieden.

Om dat zo treffend mogelijk te doen is het kennen van je doelgroep erg belangrijk. Voer daarom een uitgebreid doelgroeponderzoek uit. Stel vanuit daar een persona op: een fictief persoon die je doelgroep tot leven laat komen. Dit helpt je om te schrijven voor deze persoon. Hiermee voorkom je dat je te algemeen gaat schrijven, waarmee je eigenlijk niemand verder helpt.

Het 3H-model en de groei van je business

Oké, eerlijk toegegeven klinkt bovenstaande kop als een soort stripboek-titel. Maar ik garandeer je dat deze titel realistischer is. En hij werkt ook echt. Mits je er uiteraard bewust mee aan de slag gaat.

Het 3H-model geeft je inzicht in de manier waarop jij content moet inzetten. Planning is hierbij van cruciaal belang en ook werkelijke meerwaarde bieden is noodzakelijk. Zoek voor jezelf uit wat het beste bij je past qua planning. Misschien is wekelijks content delen niet reëel in jouw situatie. Maak dan de keuze tussen ofwel minder vaak content delen, ofwel het uitbesteden van deze taak. Beiden hebben voor- en nadelen.

Ik wil je wel aanraden om jezelf uit te dagen. Met de makkelijkste weg kom je helaas niet vaak tot de grote successen. Frequent met content bezig gaan lijkt nu misschien niet aantrekkelijk of rendabel, maar het zal je nieuwe websitebezoekers en vrijwel zeker ook nieuwe klanten opleveren. Het is net als autorijden: in het begin moet je wennen aan alles en gebeurt er veel tegelijk, na een tijdje krijg je het onder de knie en zal het meer en meer vanzelf gaan. Uiteindelijk kom je met relatief weinig inspanning van het begin naar je doel.

Wil jij ook graag jouw content verbeteren?

Content die jouw doelgroep aanspreekt, raakt en overtuigd. In elke fase in de customer journey.
Bekijk content creatie
js_loader