Je website optimaliseren voor SEO: hoe doe je dat?

Bovenaan in Google staan is ideaal. Je wordt beter gezien en je ontvangt meer websitebezoekers. Kijk jij wel eens met jaloezie naar bedrijven die op deze plek staan? En vraag je je dan af hoe zij daar terechtkomen? Dat gaan wij je vertellen. Je leert meteen hoe jij ook kunt gaan scoren.

Zou je interesse hebben in een vrijblijvend adviesgesprek?

Vrijblijvend met een ervaren strateeg

Jessie Vullings

9 Jun, 2020

}

0 minuten

Droom jij van een plek bovenaan in Google?

Je website optimaliseren voor SEO helpt om jou hoog te laten ranken in Google. Laat je droom uitkomen. Blijf niet dagdromen maar kom in actie. Want de sleutel tot succes ligt in je eigen handen. En nee, goed scoren in Google hoeft niet moeilijk te zijn. Als je maar weet wat je moet doen, toch? Daar gaan we jou bij helpen. Jij wordt helemaal klaargestoomd om hogerop in Google te komen. Ben je er klaar voor?

Wat is SEO?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Oftewel, zoekmachineoptimalisatie. Dit is een manier om beter te scoren in de ogen van Google. Die bepaalt namelijk hoe relevant jouw website is voor iemand die op een bepaalde term zoekt. Hoe relevanter jouw website, hoe hoger jij in de zoekresultaten eindigt. Laten we kijken naar hoe jij dit kunt realiseren.

1. Gebruik een meta-titel en een meta-omschrijving

Jij weet precies waar je pagina of artikel over gaat. Maar zowel de toekomstige lezers als Google weten dit niet. Breng daar verandering in met de meta-titel en de meta-omschrijving. Dit zijn de stukjes tekst die je altijd in de zoekresultaten van Google ziet. Er gelden hier een aantal ‘regels’ die je helpen om te scoren. Deze zetten we voor je op een rijtje:

  • De meta-titel mag maximaal 65 tekens bevatten
  • De meta-beschrijving mag maximaal 156 tekens bevatten
  • Neem in beiden minimaal één zoekwoord op
  • Beiden moeten prikkelend genoeg zijn om door te klikken
  • Vertel wat jouw meerwaarde is voor de bezoeker
website optimaliseren voor SEO
De zoeker krijgt in eerste instantie meerdere (tien) organische — en mogelijk een aantal betaalde — zoekresultaten te zien nadat deze op enter heeft gedrukt. Dit is je eerste kans om op te vallen. Haal de lezer over om te kiezen voor jouw artikel of pagina. Dit doe je door direct in te spelen op de zoekintentie. Denk bij het schrijven van je artikel na over welke zoekintentie jouw doelgroep heeft. Schrijf met die intentie in gedachten je pagina of artikel. Zo verzorg je de meest aansluitende content. En zo kun je je SEO verbeteren voor je website.
Gebruik voor de beste resultaten een online tool. Vul hier je content in en zie direct hoe deze eruit zal zien in Google. Tevens helpt de tool je om binnen het karakterlimiet te blijven.
Marthijn van der Velde

2. Vertel met de koppen op je pagina waar de pagina over gaat

Yes! De zoeker heeft jouw artikel of pagina gekozen om op te klikken. Deze belandt vervolgens op jouw pagina of artikel. Zorg ook hier weer dat je goed inspeelt op wat de zoekintentie is. Gebruik hiervoor de koppen. Deze worden ook wel de h-tags genoemd.

Dit komt omdat je de koppen in de websitecode als <h1>, <h2> en <h3> (en verder) neerzet. De h1-tag is hierbij de belangrijkste. Dit is de titel. Deze titel staat ook bovenaan in het tabblad. De h2-tags zijn de koppen van alinea’s. De h3-tags worden gebruikt wanneer er sub-kopjes geplaatst kunnen worden onder de h2-tag. Deze drie zijn de meest gebruikte tags. In principe kun je nog verder gaan, maar dit raden we niet aan. Je tekst moet immers leesbaar blijven.

Met deze tags vertel jij Google waar de pagina over gaat. De zoekmachine kan ten slotte zelf niet weten waar je pagina of artikel over gaat. Dit moet jij invullen. Aan te raden is daarom ook om zoekwoorden op te nemen in deze koppen. Zo vertel jij Google dat jouw content interessant is voor mensen die op die betreffende zoekwoorden zoeken.

Natuurlijk komen de kopjes ook ten goede aan de scanbaarheid van de website. Voordat mensen een tekst gaan lezen, bepalen zij of ze de inhoud interessant genoeg gaan vinden. Door inspirerende kopjes te gebruiken houd je de aandacht vast en wek je nieuwsgierigheid. Plus, de bezoeker weet binnen een paar tellen waar je content over gaat.

Let op dat je de titels en koppen niet volstouwt met zoektermen. Het moet te allen tijde een leesbare tekst blijven. Zet leesbaarheid boven SEO als je prioriteiten stelt. Deze koppen zijn namelijk heus niet de enige manier om te scoren in Google.

3. Ontdek welke zoekwoorden je kunt gebruiken voor je content

Google geeft elke pagina binnen een fractie van een seconde een score. Er wordt beoordeelt hoe relevant jouw artikel of pagina is voor de zoekende gebruiker. Hoe relevanter je bent, hoe hoger je eindigt. Geeft jouw artikel direct antwoord op de vraag of de behoefte van de lezer (“Wat betekent …?” en “Hoe maak ik een …”)? Dan scoor je daarmee goed.

Maar hoe weet je of je inspeelt op de zoekintentie? Door een zoekwoordonderzoek te doen. Verplaats je hierbij in de zoeker. Welke termen zou deze gebruiken om bij jouw content te komen? En wat zijn aansluitende zoektermen? Kun jij die aansluitende zoektermen wellicht gebruiken voor nieuwe content?

4. Met permalinks weet men beter wat de inhoud van je pagina is

Als je een pagina hebt geüpload heeft deze altijd een url (Uniform Resource Locator) gekregen. Denk maar aan: “https://www.domeinnaam.nl/blog/onderwerp-1/”. Met permalinks bepaal je hoe de url eruit ziet. Ook met deze url kun je je SEO verbeteren.

Om te optimaliseren voor SEO zorg je dat deze op ‘berichtnaam’ of ‘aangepaste structuur’ staat. Zo krijgt de url de naam van het bericht en niet bijvoorbeeld het nummer van het blog. Als je al 44 blogs hebt geüpload krijg je anders “https://www.domeinnaam.nl/blog/?p=45/” wanneer je een nieuw blog online zet. Op deze manier weet Google niet waar je artikel over gaat. Stel je de permalink in op ‘berichtnaam’ of ‘aangepaste structuur’? Dan weet Google dat jouw artikel over ‘onderwerp-1’ gaat.

5. HyperText Transfer Protocol Secure

Is jouw website al veilig? Dit kun je zien aan de ‘https’ die voor de domeinnaam staat of het slotje dat ervoor staat. Om een betere score te krijgen moet je website een https-certificaat hebben. Een aantal jaren geleden heeft Google aangegeven hoe belangrijk zij dit onderwerp vinden. Sindsdien is het online een must geworden om je website te beveiligen.

Naast dat je beter wordt gevonden, draag je ook meer veiligheid uit richting je bezoekers. Zeker bij inlogfuncties en webshops vinden gasten het fijn om te weten dat hun gegevens veilig zijn. Met een https-verbinding garandeer je dit.

veiligheid website SEO optimaliseren
https seo website

6. Lange kwalitatieve teksten ranken beter

Al een paar keer is naar voren gekomen hoe belangrijk Google het vindt dat jouw artikel of pagina relevant is voor de zoeker. Ook de tekstlengte heeft hier invloed op. Als jij de ranking van je website verbeteren wil, kun je je huidige (korte) teksten dus eens nakijken.

Dit wil absoluut niet zeggen dat je content moet toevoegen om het toevoegen. De gedachte hierachter is anders. Hoe meer woorden je gebruikt, hoe diepgaander je op een onderwerp ingaat. Althans, dat is de bedoeling. Daarom hameren we hierbij op kwalitatieve teksten.

Met lange teksten kun je laten zien dat je verstand hebt van een onderwerp. Denk dan aan pagina’s van 1500 woorden en meer. Hoe meer informatie er te lezen valt over een bepaald onderwerp, hoe relevanter die pagina wordt voor de zoeker die dit onderwerp als zoekterm gebruikt.

Let er hier ook op dat je je teksten niet volpropt met je zoekwoorden. Je kunt het beste een richtlijn gebruiken van 2% keyword density. Dit bereken je als volgt. Tel het aantal keer dat een (exacte) zoekterm gebruikt wordt in een tekst. Deel dit door het aantal woorden van de tekst. Vermenigvuldig dit met honderd.

Houd de tekst leesbaar. Stel: door je SEO-activiteiten is je pagina beter vindbaar en krijg je meer bezoekers. Haken deze in groten getale af doordat je je teksten volpropt met zoekwoorden? Dan zal Google je een lagere score geven. Google denkt dan: “Als er zoveel mensen de pagina niet relevant vinden, zal deze ook niet relevant zijn voor de komende zoekers.”

7. Google kan afbeeldingen niet uit zichzelf zien

Als mensen kunnen wij perfect zien wat er op een afbeelding staat naast een tekst. We zien ook of deze relevant is voor de inhoud. Google kan dit niet zien. Dit biedt je een extra mogelijkheid om Google jouw pagina als relevant te laten beoordelen voor zoekers. Met alt-tekst laat jij aan de zoekmachine weten wat het onderwerp van jouw afbeelding (of video) is. Dit is een perfecte kans om je zoekwoord te gebruiken.

Zorg echter wel dat het werkelijk beschrijft wat er te zien is. Een fietsenmaker moet op zijn/haar pagina een foto van een fiets niet de alt-tekst ‘fietsenmaker’ meegeven. De alt-tekst ‘Moderne e-bike Spartella heren rood’ is bijvoorbeeld veel beter.

Als je dit goed instelt kun je tevens op deze zoekterm worden opgenomen in Google Images. Stel, jij hebt een nieuw marketingmodel ontworpen. Dit zet je als afbeelding op je website met als alt-tekst de naam van het model + de term ‘marketingmodel’. Hoe beter jouw website scoort, hoe groter de kans is dat mensen jouw afbeelding in Google Images zien als zij ‘marketingmodel’ intypen.

8. De snelheid van je website is erg belangrijk

Hoe snel jouw website is bepaalt ook hoe hoog je rankt. Een snel ladende website is gebruiksvriendelijker. Google wil dat haar gebruikers zo snel mogelijk hun doelen bereiken. Lees: zo snel mogelijk antwoord krijgen op een vraag of zo snel mogelijk voorzien worden in hun behoeften.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan je code (welke code laad je als eerst in?) en afbeeldingen (hoe groot zijn je afbeeldingen). Hoe sneller je website is, hoe fijner Google en de gebruikers dit vinden.

9. Een sterk linkprofiel zorgt voor goede autoriteit

Ook links helpen bij het optimaliseren van je website. Er bestaan interne en externe links. Interne links zijn verwijzingen binnen hetzelfde domein. Externe links zijn verwijzingen van een domein naar een ander domein.

Als iemand vanaf een ander domein naar jouw pagina linkt, ziet Google dit als een soort ‘aanrader’. Hoe meer mensen jouw pagina aanraden, hoe beter jouw pagina zal zijn. Anderen vinden de pagina immers dusdanig relevant dat zij ernaar verwijzen.

Met linkbuilding bouw jij aan een sterk linkprofiel. Hoe hoger de score van het domein dat naar jouw pagina linkt, hoe waardevoller deze link is. Als jij goed vindbaar wil zijn moet je meer en meer van deze waardevolle links verkrijgen. Google zal jouw website dan steeds relevanter beoordelen.

Maak er een beleving van

Jouw bezoeker moet het gevoel hebben dat hij of zij op de juiste plek is terechtgekomen. Bepaal zelf hoe je dit doet aan de hand van je doelgroep. Wat zijn hun verwachtingen, interesses, en andere kenmerken? Hoe haal je ze binnen?

Als jij voor je website met SEO aan de slag gaat, zul je snel de resultaten merken. Je kijkt bij deze optimalisatieslag vanuit de gebruiker. Wat is voor hem of haar de meerwaarde van jouw content? Hoe beter jouw artikel of pagina aansluit op zijn of haar zoekintentie, hoe hoger jij scoort in Google. Zorg dus dat je je doelgroep kent alvorens je met het verbeteren van je website middels SEO aan de slag gaat.

Bel of app: 0616369804
Mail: yael@omcbase.nl

Wil je graag hulp hebben?

SEO is een taak die tijd en moeite kost. Lukt het je niet om hiermee zelf aan de slag te gaan? Dan gaan wij graag voor je aan de slag. Samen kijken we hoe we jouw website gaan optimaliseren.