Nieuwe klanten werven kan voor elke onderneming een uitdaging zijn. De een vind of krijgt ze wat makkelijker dan de ander. Echter gelden voor alle ondernemingen dezelfde vragen: “Waar vind ik mijn doelgroep?” en “Hoe krijg ik ze zover om een product of dienst bij mij af te nemen?”. Om het jou als onderneming wat makkelijker te maken is het van belang dat jij jouzelf zelf deze vraag elke dag stelt en jij als onderneming ook elke dag bezig bent met het werven van nieuwe klanten.
Een veel gemaakte fout is namelijk dat wanneer jij een aantal opdrachtgevers hebt jij dan stopt met het binnenhalen van nieuwe. Je bent immers voorzien van werk, maar de opdrachten zijn een keer afgerond. En dan? Met een beetje geluk hebben jouw oude opdrachtgevers een nieuwe opdracht, maar anders zit je daar zonder werk. Voor de continuïteit van jouw onderneming is het daarom van belang dat een van jouw terugkomende dagelijkste taken het werven van nieuwe klanten is.
Maar hoe haal jij deze nieuwe klanten binnen? Daarvoor zijn er meerdere verschillende manieren en al deze manieren ga ik jou in 2 verschillende blogs uitleggen. Om te starten met deel 1 van dit thema. In dit deel laat ik jou zien hoe jij nieuwe klanten kan werven zonder ook maar een nieuwe potentiële klant te benaderen.
Nieuwe klanten werven zonder een potentiële klant te benaderen
We beginnen dit thema met dingen die jij zelf als onderneming kan doen, zonder dat jij ook daadwerkelijk echt nieuwe klanten werft.
- Creëer een gunfactor
Allereerst is jarenlange ervaring en vakkkennis natuurlijk van belang, maar zonder een gunfactor gaat niemand iets van jou afnemen. Klanten gaan juist veel vaker op een onderbuikgevoel af. Heet is daarom van essentieel belang dat jij het vertrouwen van jouw klant wint en dat zij de opdracht duidelijk en zonder zorgen aan jou kunnen toevertrouwen.
- Houd jouw klanten tevreden
Beloof nooit iets wat jij niet waar kan maken. Wees altijd eerlijk naar jouw klant toe. Wellicht is een te behalen resultaat niet helemaal te bepalen. Zeg dit tegen jouw klant. Hij of zij gaat vaak alsnog met jou in zee als je eerlijk bent, echter wanneer jij niet eerlijk bent en dit komt uit, gaat jouw imago omlaag en zullen nieuwe klanten minder snel met jou in zee gaan.
- Koester jouw huidige netwerk
De makkelijkste manier van nieuwe klanten werven is door middel van mond tot mond reclame. Houd daarom jouw huidige netwerk warm. Contacteer ze 1 keer in de zoveel tijd en zoek interactie met ze. Naast goed werk leveren is het van belang om in de gedachte van jouw netwerk te blijven. Zij staan immers ook weer in contact met andere bedrijven en kunnen jou aan raden bij andere potentiële klanten.
Nieuwe klanten werven door hoger te komen in Google
De marketing techniek door hoger te komen in Google noemen wij search engine optimization, oftewel SEO. Door een sterke search engine optimization – strategie kun jij afstand nemen van jouw concurrenten. Het is namelijk de basis van vele campagnes. Door op de juiste manier search engine optimization in te zetten kom jij hoger dan jouw concurrenten in google te staan. Hierdoor komen er meer mensen op jouw website en heb jij meer kans op een hoger aantal leads en op een hogere conversie.
Een leuk weetje wat hierbij komt kijken is dat 32,5% van de mensen die iets zoeken via Google op de 1e link klikken, 17% klinkt op de 2e link en uiteindelijk klikt 11% maar op de 3e link.
Nu jij dit weetje weet, snap jij vast wel hoe belangrijk het voor jouw onderneming is om hoger in Google te komen.
Maar wat kan jij doen aan SEO en waar moet jij hierbij op letten? Ik ga jou hieronder 7 tips geven hoe jij jouw website kunt optimaliseren.
Tip 1 maak teksten voor jouw potentiële klanten en niet voor een zoekmachine als google
Jouw teksten op jouw webpagina’s moeten vragen van jouw potentiële klanten beantwoorden. Heel leuk dat een tekst van jou aan een goede SEO voorwaarde voldoet, echter wanneer het niet interessant is en mensen er niet op klikken heb jij er helemaal niets aan.
Tip 2 zorg ervoor dat jouw webpagina een gebruiksvriendelijke webpagina is
Dit klinkt heel erg vanzelfsprekend, maar je moest eens weten hoe vaak dit mis gaat. Zorg ervoor dat de opmaak van jouw website aantrekkelijk is. Een groot geheel aan tekst vind niemand leuk. Zorg voor goede en leuke sub- en tussenkopjes. Tussen deze tekst met sub- en tussenkopjes zijn relevante afbeeldingen en/of video’s essentieel.
Jouw website moet snel zijn. Wanneer jij een trage website hebt zullen mensen eerder geneigd zijn om een andere pagina te gaan bezoeken.
Tip 3 zorg ervoor dat jouw website responsive is
Hedendaags zoeken de meeste mensen vaak iets voor het eerst op via zijn of haar telefoon. Het is daarom van belang dat jij jouw website gebruiksvriendelijk maak voor op de telefoon. Wanneer een website goed op een telefoon werkt zeggen we ook wel dat een website responsive is.
Tip 4 zorg ervoor dat er goede zoektermen in jouw teksten staan
Om hier achter te komen zou jij Google Keyword Planner kunnen gebruiken. Het is een gratis tool om achter zoekwoorden te komen. Hiervoor moet jij alleen wel een beetje technisch onderlegd zijn. Wanneer jij op een makkelijkere manier wil achterhalen welke zoekwoorden jij moet gebruiken kun jij ook de zoekfunctie van Google raadplegen. Dit doe je door simpel gezegd een zoekterm in te typen in Google. Jij gaat dan allerlei verschillende suggesties van Google krijgen.
Tip 5 zet jouw zoekterm in jouw titel en jouw URL
Een URL is het website adres van een pagina. De URL van de homepage van Salespotential is www.salespotential.nl . Het die ik meerdere keren in deze blog verwerk is: nieuwe klanten werven. Het is daarom van belang dat de zoekterm in de titel van de blog en in de URL van de blog komt. De titel van de blog is dan ook als volgt: Nieuwe klanten werven: hoe doe ik dat?. De URL komt er dan als volgt uit te zien: www.salespotential.nl/nieuwe-klanten-werven. Zorg er wel voor dat jouw titel minder dan 70 karakters inclusief spaties heeft. Google laat namelijk niet meer zien.
Tip 6 jouw metatag description moet op orde zijn
De metatag description is de samenvatting die jij onder elke titel en link ziet wanneer jij iets zoekt via Google. Dit stukje tekst is de eerste informatie die jij aan jouw potentiële klant geeft. Dit stukje tekst moet krachtig en informatief zijn. Daarnaast moet dat stukje tekst in combinatie met de titel al een stukje vraag van diegene die zoekt beantwoorden. Het mag ook nog eens niet langer dan 160 karakters inclusief spaties zijn. Zorg ervoor dat jouw zoekterm hier ook 1 of 2 keer in terug voorkomt. Zou jij jouw SEO werkzaamheden willen uitbesteden? Dan kan jij op deze website meer informatie vinden.
Dit zijn enkele voorbeelden om nieuwe klanten te werven zonder dat jij ook daadwerkelijk een nieuwe mogelijke klant benaderd. In het volgende deel van dit thema ga ik jou vertellen wat jij kan doen om nieuwe klanten te werven door ook daadwerkelijk nieuwe mogelijke klanten te gaan benaderen.
Salestraining van Salespotential
Wil jij meer leren over nieuwe klanten werven? Dan kun jij een training volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:
- Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
- Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
- Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
- Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.
- Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken.
- Omzet door het dak heen gaat.
- Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
- Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
- Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
- Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.
De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:
- Je leert je ideale klant omschrijven.
- Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
- Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
- Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
- Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
- Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
- Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
- Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
- Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.
Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.
Sales uit handen geven aan Salespotential
Een andere manier om nieuwe klanten te werven is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:
- Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
- Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
- Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
- Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
- Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
- Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?
Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:
- Pre start:
- Doelgroep bepaling
- Doel van de campagne
- Wijze van benadering
- Plan van aanpak
- Start:
- Testen van varianten
- Analyseren van de resultaten
- Bijsturen voor de perfecte aanpak
- Executie:
- Dagelijkse targets.
- Wekelijkse meeting.
- Maandelijkse rapportage met resultaten.
- Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.
Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun je hier meer informatie daarover vinden.